8 خوراکی برای تقویت گردش خون!

به گزارش مجله سرگرمی و تفریحی، عصر ایران/ خون به وسیله سیستم گردش خون در سراسر بدن ما جریان می یابد. بر همین اساس، مواد مغذی و اکسیژن به سلول ها رسیده و امکان حذف مواد زائد فراهم می گردد. در ادامه با بعضی خوراکی ها که می توانند به بهبود گردش خون یاری نمایند، بیشتر آشنا می شویم.

8 خوراکی برای تقویت گردش خون!

لیمو ترش

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند که برای فراوری کلاژن و الاستین لازم است. این دو ماده پروتئینی به شکل گیری دیواره مویرگی یاری می نمایند.

نوشیدن آبلیمو هنگام صبح روش خوبی برای بهبود گردش خون است. مصرف مقداری از پوست این میوه نیز می تواند حتی فواید آن را افزایش دهد زیرا بر محتوای آنتی اکسیدانی آن می افزاید. اگر لیمو ترش بیش از حد برای شما اسیدی است می توانید از آن به عنوان چاشنی سالاد بهره ببرید. آنتی اکسیدان های موجود در این میوه به کاهش اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) یاری می نماید که ممکن است با کاهش خطر تشکیل پلاک های آتروما (فیبری-چربی) مرتبط باشد.

زردچوبه

مطالعات نشان داده اند که زردچوبه از خواص ضد التهاب برخوردار است. این ماده غذایی به واسطه اثر آنتی اکسیدانی خود می تواند به بهبود گردش خون یاری کند. آنتی اکسیدان های موجود در زردچوبه می توانند رادیکال های آزاد، مولکول های مضر که می توانند به سلول های سالم بدن آسیب وارد نمایند، و سموم در بدن را خنثی نمایند.

میزان بیش از حد رادیکال های آزاد در بدن می تواند موجب موارد زیر گردد:

- افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی

- افزایش خطر ابتلا به سرطان

- تسریع فرایند پیری

- افزایش احتمال ابتلا به بیماری های آلزایمر، پارکینسون، آترواسکلروز (تصلب شرایین)، و دیابت

زنجبیل

مصرف منظم زنجبیل می تواند به رقیق شدن خون و در نتیجه افزایش سطوح انرژی و تقویت گردش خون یاری کند. متخصصان تغذیه مصرف روزانه زنجبیل چه به صورت تازه یا پودر را توصیه نموده اند. شما می توانید زنجبیل را به سس ها، کرم های گیاهی و دمنوش ها اضافه کنید.

دانه های آفتابگردان

دانه های آفتابگردان افزون بر تامین اسیدهای چرب مفید، سرشار از ویتامین E نیز هستند. این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی نیز محسوب می گردد. مصرف یک قاشق غذاخوری از دانه های آفتابگردان در روز می تواند به تامین مقدار مصرف توصیه شده روزانه ویتامین E یاری نموده و همچنین سلامت گردش خون را بهبود ببخشد.

همچنین، اسیدهای چرب امگا-3 موجود در دانه های آفتابگردان به کاهش التهاب یاری می نمایند، از این رو، خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی کاهش می یابد.

سیر

این ماده غذایی از خواص ضد لخته شدن خون برخوردار است و می تواند به گردش خون بهتر و پیشگیری از تشکیل لخته های خون یاری کند. سیر همانند پیاز می تواند به بهبود گردش خون یاری کند.

برای کسب بیشترین فواید سلامت از سیر می توانید یک حبه از آن را به صورت خام در روز مصرف کنید. از این طریق، اینولین، ماده فعال موجود در سیر کمتر تخریب می گردد.

آب

نوشیدن آب فراوان روش خوبی برای تقویت سلامت گردش خون و همچنین دیگر عملنمودهای بدن است. آب به حذف سموم از بدن یاری می نماید که بی شک سلامت گردش خون را بهبود بخشیده و از تشکیل لخته های خون پیشگیری می نماید. نوشیدن شش تا هشت لیوان آب در روز برای هیدراته نگه داشتن بدن توصیه شده است. تامین آب مورد احتیاج بدن به انتقال راحت مواد مغذی ضروری به اندام ها و بافت ها یاری می نماید.

گردو

گردو منبع خوبی برای ویتامین B3 است که به بهبود گردش خون یاری می نماید. افزون بر این، اسیدهای چرب مفید موجود در گردو به کاهش کلسترول و التهاب در دستگاه گردش خون یاری می نمایند.

گوجه فرنگی، هندوانه و طالبی

این مواد غذایی حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان قوی، هستند که گردش خون را تحریک می نماید و از مسائل قلبی و همچنین اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) پیشگیری می نماید. همچنین، گوجه فرنگی به پیشگیری از بیماری های عروقی مانند آترواسکلروز یاری می نماید و از تشکیل چربی در خون پیشگیری می نماید.

توصیه های دیگر برای بهبود گردش خوندنبال کردن یک رژیم غذایی سالم، یک برنامه ورزشی منظم و مصرف فراوان آب به تقویت سلامت دستگاه گردش خون یاری می نمایند. همچنین، شما می توانید موارد زیر را برای تحقق این هدف مد نظر قرار دهید:

- بالا قرار دادن پاها نسبت به دیگر قسمت های بدن چند بار در روز برای کاهش تورم

- پرهیز از پوشیدن لباس های تنگ

مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم که به دفع آب اضافه به وسیله کلیه ها و پیشگیری از بی تعادلی های فشار خون یاری می نماید.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مهر 1399 بروزرسانی: 22 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1245

به "8 خوراکی برای تقویت گردش خون!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 خوراکی برای تقویت گردش خون!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید