راهنمای سفر به ویتنام

به گزارش مجله خبری تیرول، راهنمای سفر به ویتنام شامل اطلاعات لازم است که برای سفر به این کشور به آن احتیاج دارید. با خبرنگاران همراه باشید.

راهنمای سفر به ویتنام

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام سفر کنید.

حتما تصاویر ویتنام را در پس زمینه فیلم های جنگی یا پوستر آژانس های توریستی دیده اید. چشم اندازهای شگفت انگیز طبیعی در ویتنام باعث شده که این کشور به یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری جهان تبدیل شود. علاوه بر این چشم اندازهای زیبا، عوامل دیگری مانند غذاهای لذیذ و قلعه ها و پاگوداهای قدیمی و فرهنگ و آداب و رسوم متفاوت در این کشور، موجب محبوبیت ویتنام در میان گردشگران سراسر جهان شده است. در ویتنام هر سلیقه ای که داشته باشید، جاذبه گردشگری خاصی برای شما وجود دارد؛ مناظر زیبای طبیعی در خلیج هالونگ و قایق سواری در میان جزایر زیبا، معابد تاریخی با معماری دیدنی، مزارع پلکانی برنج و سواحل زیبا از جذابیت های ویتنام هستند. این کشور سال ها از جنگ، کمونیسم، استعمار و فقر رنج برده است. هنوز هم می توانید نشانه هایی از این دوران سخت را در گوشه و کنار این کشور ببینید. اگر به تاریخ جنگ علاقه دارید، می توانید در موزه های مختلف در خصوص آن بیشتر یاد بگیرید.

اطلاعات ضروری | آب و هوا | بهترین زمان برای سفر | هزینه های سفر | صرفه جویی در هزینه ها | جاذبه ها | رژیم غذایی | قوانین

اطلاعات ضروری

اختلاف ساعت با تهران

ویتنام در منطقه زمانی UTC/GMT +7 واقع شده و 2 ساعت و نیم از تهران جلوتر است.

زبان رسمی

ویتنامی

واحد پول

دونگ (VND)

نوع برق شهری

برق شهری در ویتنام 220 ولت و 50 هرتز است. پریزها و دوشاخه ها از نوع A، C و D هستند که تصویر آن را در ادامه مشاهده می کنید:

کد کشور

+84

شماره های اضطراری

  • پلیس: 113
  • آتش نشانی: 114
  • فوریت های پزشکی: 115

جهت رانندگی: راست

فرودگاه های بین المللی

  • فرودگاه بین المللی دا نانگ
  • هانوی - فرودگاه بین المللی نوا به
  • هوشی مین (شهر) - فرودگاه سایگون
  • فرودگاه بین المللی کن دو

وضعیت آب و هوایی

ویتنام در دو منطقه آب و هوایی استوایی و معتدل قرار گرفته است. آب و هوای این کشور تحت تاثیر فصل بارانی یا مانسون است البته تعداد روزهای آفتابی در ویتنام هم قابل توجه است. میزبان بارش باران و رطوبت بالا است. نواحی نزدیک به استوا و بخش های کوهستانی، آب و هوای معتدل دارند.

میانگین دمای سالانه بین 22 تا 27 درجه سانتی گراد است. در هانوی، میانگین دمای هوا 23 درجه، در شهر هوشی مین 26 درجه و در هوئه (Hue) 25 درجه است.

در ویتنام دو فصل متمایز وجود دارد. فصل سرد سال که از نوامبر تا آوریل ادامه دارد و فصل گرم سال که از ماه مه تا اکتبر است. اختلاف دما بین این دو فصل در جنوب ویتنام تقریبا غیر قابل توجه است؛ در حدود 3 درجه سانتی گراد. تفاوت قابل توجه دما در بخش های شمالی قابل مشاهده است. این اختلاف در این بخش از ویتنام به حدود 12 درجه سانتی گراد می رسد.

بهترین زمان برای سفر

بهترین فصل برای سفر به ویتنام فصل بهار و پاییز است یعنی از فوریه تا آوریل و آگوست تا اکتبر. در این دو فصل از سال، دمای هوا متعادل تر و میزان بارندگی کمتر است. در فصل بهار، ماه های مارس و آوریل کمترین بارندگی در سراسر ویتنام مشاهده می شود و هوا بسیار مطبوع است. البته در نواحی جنوبی، هوا خنک تر است.

اگر تصمیم دارید که تمام این کشور را ببینید و به بخش ها و استان های مختلف آن سر بزنید، معین کردن فصل مناسب، پیچیده است. چرا که ویتنام کشوری پهناور است و آب و هوای آن در مناطق مختلف یکسان نیست و اختلاف زیادی دارد. اما در مجموع می توان گفت که ویتنام یک کشور چهارفصل است و برای سفر به بخش های مختلف آن در تمام ایام سال، محدودیتی وجود ندارد.

هزینه ها

هزینه اقامت

هزینه اقامت در هاستل ها از حدود شبی 100 هزار دونگ آغاز می شود؛ این قیمت برای هاستل هایی با امکانات محدود اولیه است. برای اینکه اقامتگاه بهتری داشته باشید دو برابر این مبلغ باید هزینه کنید. اتاق های خصوصی در هاستل ها حداقل شبی 425 هزار دونگ قیمت دارند؛ این مبلغ بابت اتاق دوتخته است. قبلا تعداد هاستل ها در ویتنام محدود بود اما امروزه تعداد آنها روز به روز در حال گسترش است و انتخاب خوبی برای کسانی است که به دنبال سفری ارزان هستند. بیشتر هاستل ها وای فای رایگان دارد حتی بعضی از آنها صبحانه و نوشیدنی رایگان هم می دهند. امکانات آشپزی در داخل هاستل زیاد مرسوم نیست چون در ویتنام، بیرون غذا خوردن بسیار ارزان تمام می شود. هتل های ارزان شبی 225 هزار دونگ برای اتاق دوتخته هزینه دارند. این هزینه معمولا شامل وای فای رایگان و صبحانه است.

هزینه خورد و خوراک

با پرداخت 20 هزار دونگ می توانید یک بشقاب برنج یا یک کاسه نودل ویتنامی (pho) بخورید. حتی بیشتر رستوران های کوچک و محلی ویتنام ارزان هستند. یا پرداخت 45 هزار تا 95 هزار دونگ می توانید در یکی از این رستوران ها غذا بخورید. رستوران های شیک تر و توریستی، گران تر هستند. غذاهای غربی هم معمولا هزینه زیادی دارند. یک بطری یک لیتری آب در فروشگاه ها 15 هزار دونگ قیمت دارد. در رستوران ها با پرداخت 20 هزار تا 35 هزار دونگ می توانید نوشیدنی سفارش دهید. اگر می خواهید خودتان آشپزی کنید، برای خرید مواد اولیه مورد احتیاج برای یک هفته باید در حدود 400 هزار دونگ هزینه کنید. حتما از بازارهای محلی خرید کنید تا بتوانید غذاهای ارزان تر و تازه تری پیدا کنید. در مجموع غذا در ویتنام بسیار ارزان است و راحت ترین و ارزان ترین راه برای غذا خوردن، استفاده از غذاهای خیابانی است.

هزینه حمل و نقل عمومی

سفر با اتوبوس در ویتنام بسیار ارزان است. سفر با اتوبوس های عمومی در شهر هوشی مین نهایتا 4 هزار دونگ هزینه دارد. اتوبوس های بین شهری شبانه بین 100 هزار تا 500 هزار دونگ هزینه دارد و با آنها می توانید به بسیاری از شهرهای ویتنام سفر کنید. این اتوبوس ها زیاد راحت نیستند اما استفاده از آنها علاوه بر ارزان بودن مزیت دیگری هم دارد و آن هم اینکه چون شب در اتوبوس هستید احتیاجی به کرایه هتل یا هاستل ندارید و در هزینه اقامت صرفه جویی می کنید.

برای سفر با اتوبوس از هوشی مین تا Phnom Penh در کامبوج، باید به ازای هر نفر در حدود 320 هزار دونگ بپردازید.

یک روش ارزان دیگر برای سفر بین شهری استفاده از قطار است. راستا 791 کیلومتری از Da Nang تا هانوی در حدود 750 هزار دونگ هزینه دارد. هواپیمایی های ارزان قیمت هم در ویتنام وجود دارد که با آنها می توانید به گوشه و کنار ویتنام سفر کنید. بلیط هواپیماها به طور میانگین 400 هزار دونگ هزینه دارد.

هزینه فعالیت های تفریحی

بیشتر جاذبه های گردشگری ویتنام را زیبایی های طبیعی تشکیل می دهند بنابراین بازدید از آنها هزینه بسیار اندکی دارد. برای استفاده از تورهای گشت و گذار در مناطق مختلف مثلا تونل های Cu Chi، بین 100 هزار تا 200 هزار دونگ باید بپردازید. تورهای خلیج هالونگ که از هانوی آغاز می شوند و معمولا دو روزه هستند، از 850 هزار دونگ آغاز می شوند. قیمت این تورها بسته به امکانات و مدت زمان آنها ممکن است از این مبلغ هم بیشتر شود. کلاس های نیم روزه آشپزی و تورهای دوچرخه سواری معمولا مورد توجه گردشگران قرار دارند به همین دلیل نسبتا گران هستند. هزینه این تورها از 300 هزار دونگ آغاز می شود. قایق رانی در دا لات که تجربه ای شگفت انگیز در ویتنام است، از 450 هزار دونگ آغاز می شود.

میانگین هزینه روزانه پیشنهادی: 680 هزار تا 900 هزار دونگ

این هزینه پیشنهادی در شرایطی است که در هاستل اقامت کنید، غذاهای لذیذ خیابانی بخورید و از وسایل حمل و نقل عمومی بهره ببرید. در غیر این صورت و با اقامت در هتل وغذاخوردن در رستوران های توریستی، این مبلغ افزایش پیدا می نماید.

توصیه هایی برای صرفه جویی در هزینه ها

غذای خیابانی بخورید

غذاهای خیابانی در ویتنام بسیار ارزان و لذیذ هستند. در ضمن می توانید مراحل تهیه و طبخ آن را ببینید و از سلامت آن باخبر شوید. با خوردن غذاهای محلی می توانید مقدار زیادی در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید. با پرداخت حدود 20 هزار دونگ می توانید انواع غذاهای محلی از جمله نودل ویتنامی، نان، ساندویچ گوشت، دونات و موز از فروشنده های خیابانی بخرید.

شبانه سفر کنید

اگر سفرهای طولانی را مد نظر دارید، شبانه سفر کنید. قطارها و اتوبوس ها حرکت های شبانه دارند که ارزان تر هستند. علاوه بر این یک شب کمتر هزینه محل اقامت می پردازید. بسته به شرکت مسافرتی که انتخاب می کنید، می توانید از امکانات خوبی مانند اتوبوس هایی با جایگاه تخت خواب شو بهره ببرید.

از اتوبوس های توریستی بهره ببرید

این اتوبوس ها مخصوص گردشگران هستند و تخفیف های ویژه ای برای گردشگران دارند. به جای استفاده از اتوبوس های حمل و نقل عمومی، اگر امکان داشت از اتوبوس های توریستی بهره ببرید. با پرداخت یک میلیون و 200 هزار دونگ می توانید از این سر کشور تا آن طرف ویتنام سفر کنید.

شرکت های هواپیمایی ارزان را انتخاب کنید

در ویتنام هواپیمایی های ارزان قیمتی مانند VietJet و FlyVietnam وجود دارد که می توانید از آنها برای سفر ارزان بهره ببرید. اضافه کردن بار در پروازهای این شرکت ها هزینه کمی در حدود 150 هزار دونگ دارد. این هواپیمایی ها انتخاب خوبی برای کسانی هستند که زمان کافی ندارند و دوست دارند به مناطق مختلف این کشور سفر نمایند.

چانه بزنید

شما به عنوان یک توریست در ویتنام باید بسیار بیشتر از اهالی برای هر چیزی هزینه کنید؛ از غذای خیابانی گرفته تا لباس. پس تا جایی که می توانید چانه بزنید و هر مبلغی که گفتند سریع پرداخت نکنید.

سیم کارت را کنار بگذارید

در ویتنام هر جایی که بروید وای فای رایگان وجود دارد. از هتل ها و هاستل ها گرفته تا فروشگاه و رستوران. بنابراین می توانید از اینترنت برای برقراری ارتباط بهره ببرید و احتیاجی به تهیه سیم کارت ندارید.

از کارکنان هتل یا هاستل یاری بگیرید

قبل از اینکه هاستل را برای انجام کاری ترک کنید از کارکنان در خصوص هزینه ها سوال کنید. مثلا بپرسید که هزینه رفتن به موزه چقدر می شود؟ با این کار شما از قیمت حدودی جاذبه های مختلف و حتی غذاها اطلاع پیدا می کنید و دیگر سرتان کلاه نمی رود.

جاذبه های گردشگری

کشور ویتنام ترکیب فوق العاده ای از زیبایی های طبیعی و تنوع فرهنگی است. جاذبه های طبیعی در ویتنام بسیار منحصربه فرد و متنوع هستند از قله های بلند گرفته تا مزارع پلکانی برنج که با طیف های گوناگونی از رنگ سبز رنگ آمیزی شده اند. تاریخ پرفراز و نشیب و طولانی این کشور هم باعث شده که آثار تاریخی و باستانی زیادی در آن به یادگار باقی مانده باشد. تنوع فرهنگی و نژادی در این کشور هم بسیار جالب توجه است و فرهنگ و آداب و رسوم متفاوتی را پدید آورده است. دوچرخه سواران، علاقه مندان به پیاده روی و فعالیت های تفریحی و ورزشی در دل طبیعت، می توانند به پارک های ملی متعدد ویتنام سر بزنند و از طبیعت زیبای اطراف لذت ببرند. منظره شگفت انگیز خلیج هالونک با جزایر کارستی پوشیده از پوشش سرسبز، هر کسی را تشویق می نماید تا از تورهای کروز استفاده کند و در میان این شگفتی های طبیعت به گشت و گذار بپردازد. در حالی که در نواحی روستایی می توانید زندگی سنتی اهالی منطقه را ببینید و از تماشای فرهنگ های گوناگون لذت ببرید، در شهرهای بزرگ هم جاذبه ها و تفریحات مدرن وجود دارد. این کشور فوق العاده یکی از بهترین مقصدهای گردشگری در جنوب شرق آسیا است که ترکیبی از هر نوع جاذبه ای که تصور کنید به گردشگران عرضه می نماید.

1. خلیج ها لونگ (Ha long)

یکی از اعجاب انگیزترین مناظر دریایی جهان، خلیج ها لونگ با جزایر کارستی زیبا و منحصربه فرد است. این مجموعه به عنوان میراث جهانی یونسکو هم انتخاب شده است. هزاران جزیره سنگ آهکی، در این مجموعه و در خلیج بزرگ تونکین کنار هم قرار گرفته اند. این جزایر طی هزاران سال و بر اثر فرسایش باد و آب به شکل قله های دندانه دار و اشکال منحصربه فردی درآمده اند. بهترین راه برای تماشای این منظره فوق العاده، قایق سواری در خلیج است. برای اینکه از تمامی زیبایی های این منطقه نهایت لذت را ببرید از تورهای کروز دو روزه بهره ببرید. در این خلیج، غارهای متعددی هم وجود دارند که به خاطر تالارهای بزرگ و اشکال منحصربه فرد و عجیب استالاکتیت و استالاگمیت ها بسیار مشهورند. از میان این غارها می توان به غارهای Hang Sung و Hang Dao Go اشاره نمود. خلیج ها لونگ جاذبه ای است که در سفر به ویتنام به هیچ عنوان نباید از دست بدهید. هیچ گردشگری، ویتنام را بدون دیدن این خلیج زیبا ترک نمی نماید.

2. شهر هوشی مین (Ho Chi Minh City)

اگر از علاقه مندان به شهرهای شلوغ و پرهیاهو هستید، سفر شما به ویتنام بدون سفر به شهر هوشی مین کامل نخواهد شد. این شهر شلوغ، قطب تجاری ویتنام است. خیابان های شهر پر از ماشین و موتور و دوچرخه هستند و رستوران ها و کافه های شیک و بزرگی در کنار آنها دیده می شود. اگر می خواهید خرید کنید، شهر هوشی مین بهترین جا در ویتنام برای خرید است. بیشتر جاذبه های گردشگری در بخش مرکزی آن واقع شده اند. از میان جاذبه های مشهور هوشی مین می توان به این موارد اشاره نمود:

موزه HCMC با مجموعه بزرگ و ارزشمندی از آثار هنری و صنایع دستی که نمودی از تاریخ و فرهنک ویتنام هستند

کلیسای جامع نوتردام که در اواخر قرن نوزدهم ساخته شده

برای اینکه نمونه هایی از آثار به جامانده از دوران استعمار فرانسه و معماری خاص آن را مشاهده کنید به منطقه قدیمی Da Kao سر بزنید. در همین منطقه می توانید از پاگودای Jade Emperor که نشانه هایی از مذاهب بودایی و تائوئیسم را در بر دارد دیدن کنید. اگر به تاریخ علاقه دارید، بازدید از موزه تاریخ را از دست ندهید.

از میان دیگر جاذبه های هوشی مین می توان به دو جاذبه ای اشاره نمود که کمی دورتر از مرکز شهر در خیابان Thi Minh Khai قرار گرفته اند. کاخ اتحاد مجدد یا کاخ استقلال که در گذشته اقامتگاه رئیس جمهور ویتنام جنوبی بود. این مکان به خاطر سرانجام یافتن جنگ در سال 1975 به شهرت رسیده است. در نزدیکی این کاخ، موزه آثار جنگ وجود دارد که فرصت خوبی برای آشنایی بیشتر با تاریخ پرفراز و نشیب ویتنام است.

3. شهر تاریخی هوئه (Hue)

یکی از تاریخی ترین شهرهای ویتنام، شهر هوئه است که در آن می توانید نشانه هایی از امپراتوری Nguyen در قرن نوزدهم بیابید. در کرانه های رود زیبای Perfume، مجموعه عظیمی به نام Imperial Enclosure واقع شده است. در این مجموعه می توانید از تماشای قصرها و تالارهای زیبا با نقاشی های دیواری زیبا لذت ببرید. خارج از دیوارهای این مجموعه هم تعداد زیادی اثر تاریخی وجود دارد.

یکی از بهترین روش های برای بازدید از جاذبه هایی که در مناطق دوردست تر قرار گرفته اند، قایق سواری و تورهای کروز رود Perfume است. یک تور کروز روزانه شما را به تماشای چندین مقبره سلطنتی و پاگودا می برد. اگر زمان کافی برای بازدید از همه آنها ندارید، بهترین مقبره برای بازدید مقبره Tu Doc و مهم ترین پاگودایی که باید ببینید، پاگودای Thien Mu است که برجی 21 متری دارد.

4. پارک ملی فونگ نها-که بانگ (Phong Nha-Ke Bang)

یکی از بهترین مقصدهای گردشگری جهان برای غارنوردی همین پارک ملی است که در فهرست میراث جهانی یونسکو هم به ثبت رسیده است. کوه های منحصربه فرد کارستی غارهای بزرگی ایجاد نموده اند که در آنها می توانید شاهد نمایش خیره نماینده و اعجاب انگیز چکنده سنگ ها و چکیده سنگ ها باشید. پرهوادارترین نقطه پارک، غار بهشت است که 31 کیلومتر زیر زمین کشیده شده است. غار Tu Lan، خشک نیست و عبور از آن احتیاجمند شنا کردن در رودهای داخل غار است. غار جذاب دیگر Phong Nha نام دارد که دسترسی به داخل آن به وسیله قایق ممکن است.

5. مجموعه باستانی مای سان (My Son)

این مجموعه باستانی با کوه های پوشیده از پوشش جنگلی سرسبز و انبوه احاطه شده است. قدمت این مجموعه مذهبی باستانی به قرن چهارم بر می شود. این مرکز مذهبی هندو، بین قرون هفتم تا دهم هم مورد استفاده قرار می گرفت اما در قرن سیزدهم متروکه شد. در حال حاضر در این مجموعه، در حدود 20 معبد هنوز باقی مانده است. این بناها با بلوک های آجری و ماسه سنگی ساخته شده اند و نشانه هایی از تاثیرات امپراتوری های باستانی آسیایی را نشان می دهند. معابد قرار گرفته در گروه بی (B)، قدیمی ترین معابد هستند اما معابد گروه ای (A) بناهای مهمی را در بر گرفته بودند که در جریان جنگ ویتنام توسط نیروهای آمریکایی ویران شده اند. یک موزه هم در این محل برای آشنایی با تاریخچه این بناها وجود دارد. هزینه ورودی این مجموعه، 100 هزار دونگ برای گردشگران خارجی است.

6. هویی آن (Hoi An)

یکی از دیدنی ترین و زیباترین شهرهای ویتنام، هویی آن است که مجموعه ای از آثار معماری به جامانده از قرون اخیر را در بر دارد. یکی از هیجان انگیزترین بخش های شهر برای گشت و گذار، میدان قدیمی شهر است که اطراف آن خانه ها و مغازه های قدیمی واقع شده است. قدمت این خانه ها و مغازه ها به زمان اوج شکوفایی مالی این شهر در قرن پانزدهم برمی شود. این شهر در گذشته مکانی برای اجتماع تاجران چینی و ژاپنی بوده که برای خرید ابریشم های محلی به این منطقه سفر می کردند. تعدادی از این تجارت خانه ها برای بازدید علاقه مندان باز است و شما با قدم زدن در آنها می توانید به گذشته ویتنام سفر کنید. یکی از زیباترین آنها خانه Tan Ky متعلق به قرن هفدهم است که معماری و تزیینات جالب توجهی دارد. یکی از سمبل های هویی آن، پل ژاپنی است که در انتهای غربی خیابان Tran Phu واقع شده است. در این شهر، تعدادی موزه و پاگودا هم وجود دارد. جذابیت هویی آن برای گردشگران قدم زدن در محله های قدیمی و تماشای آثار به جامانده در آنها است.

7. منطقه کوهستانی ساپا (Sapa)

اگر می خواهید زیباترین مناظر روستایی ویتنام را از نزدیک ببینید به منطقه ساپا سفر کنید. جایی که شالیزارهای پلکانی با کوه های سربه فلک کشیده رشته کوه Hoang Lien احاطه شده اند. دره های این منطقه میزبان اقلیت های قومی و قبایل گوناگون است. تپه های این منطقه، شالیزارهای پلکانی و رنگارنگ را میزبانی می نمایند و بلندترین قله ویتنام یعنی کوه Fansipan، مشرف به این مزارع واقع شده است. اگر از علاقه مندان به گشت وگذار در طبیعت و کوه پیمایی هستید، در این منطقه می توانید از روستایی به روستای دیگر سفر کنید و از تماشای چشم اندازهای فوق العاده کوهستانی لذت ببرید.

8. هانوی (Hanoi)

هانوی، پایتخت ویتنام، قلب تپنده این کشور و یکی از مقصدهای محبوب برای گردشگران است. این شهر مثل بسیاری از پایتخت های جهان، شلوغ و آلوده است. این شلوغی و هیاهو و آلودگی شاید بسیاری از گردشگران را آزرده کند اما اگر می خواهید زندگی شهری در ویتنام را ببینید، این شهر بهترین مکان است. بخش قدیمی شهر جاذبه های متعددی دارد و علاقه مندان به تاریخ می توانند در موزه های متعدد از تماشای آثار به جامانده از نسل های پیشین لذت ببرند. موزه مردم شناسی ویتنام و موزه هنرهای زیبا هر دو از بهترین موزه های ویتنام برای تماشای تنوع فرهنگی این کشور هستند. آرامگاه هوشی مین، یکی دیگر از جاذبه های هانوی است؛ آرامگاه بنیان گذار ویتنام مدرن.

9. نها ترنگ (Nha Trang)

اگر به دنبال تفریحات ساحلی، سواحل زیبا و غواصی هستید، شهر ساحلی نها ترنگ، بهترین انتخاب است. خط ساحلی 6 کیلومتری این شهر، تابستان ها میزبان گردشگرانی از داخل و خارج ویتنام است که برای گذراندن تعطیلات و لذت بردن از تفریحات آبی به این شهر سفر می نمایند. در این شهر مناطق ویژه ای برای شنا در نظر گرفته شده است و سواحلی مخصوص استراحت در ساحل و آفتاب دریافت وجود دارد. اگر از تفریحات ساحلی و لمیدن زیر آفتاب خسته شدید می توانید از برج های Po Nagar Cham دیدن کنید که از قرن هفتم به عنوان محلی برای عبادت مورد استفاده قرار می دریافتد. حتی بسیاری از مورخان بر این باورند که مکان این بنا، از گذشته های بسیاردورتر عبادتگاه بوده است. یک موزه هم در این شهر به الکساندر یرسین (Alexandre Yersin) اختصاص یافته است. او باکتری شناسی سوئیسی-فرانسوی بود که عامل بیماری طاعون را کشف کرد و انستیتو پاستور نها ترنگ را تاسیس کرد. این مرکز هنوز هم برنامه های واکسیناسیون را در ویتنام اجرا می نماید.

10. تونل های کو چی (Củ Chi)

یکی از شگفت انگیزترین تجربیات گردشگران در ویتنام بازدید از تونل های کو چی است. این مجموعه تونل در جریان جنگ ساخته شده و تا 250 کیلومتر گسترش یافته است. تونل های کو چی محل چندین عملیات نظامی در طول جنگ ویتنام بوده است. این تونل یکی از پایگاه های مهم ویتنامی ها در جنگ با آمریکا بود و هیچ وقت توسط ارتش آمریکا به طور کامل کشف نشد.

تونل ها توسط سربازان ویت کانگ به عنوان پناهگاه و همچنین به عنوان ارتباط و تامین راه، بیمارستان، انبار مواد غذایی و اتاق های استراحت، انبار اسلحه و مهمات و اتاق جلسه های سری و همچنین محل زندگی برای تعداد زیادی از مبارزان ویتنام شمالی بوده است که با نیروی انسانی و ابتدایی ترین وسایل حفر شده است. بخشی از این راستا با یاری راهنما قابل بازدید است. اگر مبتلا به کلاستروفوبیا یا تگناهراسی هستید، از بازدید از این مجموعه صرف نظر کنید. ورودی این مجموعه، 100 هزار دونگ برای هر نفر است.

11. پارک ملی Ba Be

این پارک ملی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری ویتنام برای دوستداران طبیعت است. در مرکز این پارک سه دریاچه وجود دارد که با ارتفاعات کارستی و دامنه های سرسبز و انبوه جنگلی احاطه شده اند. بیشتر گردشگران این پارک را برای یک قایق رانی آرام در دریاچه ها انتخاب می نمایند. در نزدیکی این پارک، غارهایی با استالاکتیت ها و استالاگمیت های شگفت انگیز وجود دارد. اگر فعال تر هستید و دل تان جنب و جوش بیشتری می خواهد، این پارک مکان مناسبی برای پیاده گردی و کوه پیمایی است. یکی از آرام ترین و دنج ترین مکان ها در ویتنام همین پارک ملی است. گردشگرانی که شب را در این پارک می مانند در خانه های سنتی ساحل دریاچه اقامت می نمایند و یک زندگی روستایی آرام را تجربه می نمایند.

12. دلتای رود مکونگ

جنوب ویتنام جایی است که رود باشکوه مکونگ راه ورود خود به دریا را پیدا می نماید. این دلتا، شبکه ای 60 هزار کیلومتری از آبراه های به هم پیوسته است که در سه استان ویتنام گسترده شده است. در این منطقه دیدنی علاوه بر تماشای زیبایی های طبیعی می توانید از نزدیک زندگی اقوام و قبایل محلی را تجربه کنید و بازارهای شناور را با قایق بگردید. این دلتا یکی از محبوب ترین مناطق گردشگری ویتنام است که مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می گیرد. یکی از مشهورترین شهرهای این منطقه شهر Can Tho است که می توانید در آن اقامت کنید و برای بازدید از مناطق اطراف، سفرهای کوتاه ترتیب دهید.

13. دا لات (Da Lat)

دا لات شهری است که در تپه های ارتفاعات مرکزی ویتنام واقع شده است. این شهر یک مقصد محبوب گردشگری هم برای اهالی ویتنام و هم برای گردشگران خارجی است. کسانی که طبیعت کوهستانی و آرامش آن را دوست دارند معمولا این شهر را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب می نمایند. علاوه بر این بسیاری از گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی و هیجان هستند، در این شهر از انجام ورزش های ماجراجویانه در دل طبیعت زیبا لذت می برند. تپه های اطراف دا لات، میزبان روستاهای کوچک و قبایل سنتی است که از آنها هم می توانید دیدن کنید اما خود شهر دا لات هم جاذبه های زیادی برای لذت بردن دارد. در این شهر می توانید از سه قصر دیدن کنید که با نام های قصر یک، قصر دو و قصر سه نامگذاری شده اند.

14. پارک ملی کوک فونگ (Cuc Phuong)

کوک فونگ، اولین پارک ملی ویتنام در 120 کیلومتری جنوب غربی هانوی واقع شده است. این پارک ملی، وسعتی در حدود 222 کیلومترمربع را در بر می گیرد. این پارک وسیع، میزبان بیش از 2000 نوع درخت و تعدادی از گونه های کمیاب جانوری است. این پارک ملی معمولا خلوت است و گردشگران زیادی را در آن نمی بینید. ورودی آن 40 هزار دونگ است. در ورودی و مرکز پارک، رستوران و امکانات اقامتی هم وجود دارد. راستاهایی هم برای پیاده گردی در پارک در نظر گرفته شده است.

15. شهر ساحلی موی نه (Mui Ne)

این شهر ساحلی علاوه بر اینکه مقصد محبوبی برای ماهیگیری است، فعالیت های تفریحی متنوعی برای گردشگران دارد. بسیاری از گردشگران برای انجام تفریحات ساحلی متعددی از جمله موج سواری این شهر را انتخاب می نمایند. سواحل شنی و زیبا از دیگر جذابیت های موی نه هستند. ساحل این شهر به تفرجگاه های ساحلی لوکس و مجهزی تبدیل شده که مورد توجه گردشگران واقع شده است. از آنجایی که موی نه یک شهر توریستی است، فروشگاه، رستوران و کافه هم به وفور در گوشه و کنار آن دیده می شود. فصل گردشگری در این شهر از دسامبر تا آوریل و میانگین دمای هوا در موی نه 27 درجه سانتی گراد است.

16. شالیزارهای پلکانی

یکی از تصاویر زیبایی که موقع جست و جو در خصوص ویتنام به آن بر می خورید، تصاویر حیرت انگیزی از شالیزارهای پلکانی هستند که با طیف گسترده ای از رنگ سبز رنگ امیزی شده اند و منظره ای بی بدیل خلق نموده اند. این مزارع زیبا را می توانید در دره Muong Hoa ببینید. اگر پیش از این، مزارع پلکانی برنج را ندیده اید در سفر به ویتنام آن را از دست ندهید. تورهای بازدید از این مزارع در حدود 300 هزار دونگ به ازای هر نفر هزینه دارد.

رژیم و فرهنگ غذایی در ویتنام

آشپزی ویتنامی در جهان مشهور است. غذاهای ویتنامی ترکیبی از 5 مزه اصلی هستند. هر غذای ویتنامی طعم منحصربه فردی دارد که یک یا دو مزه اصلی در آن غالب است. مواد غذایی رایج برای تهیه غذا در ویتنام عبارت اند از سس ماهی، خمیر میگو، سس سویا، برنج و میوه ها و سبزیجات تازه. از ترکیباتی چون ریحان، جعفری، نعناع، گشنیز، فلفل قرمز، زنجبیل و... برای طعم دادن به غذاها استفاده می شود. آشپزی سنتی ویتنام به خاطر استفاده از ترکیبات و سبزیجات تازه همواره مورد تحسین بوده است. استفاده فراوان از سبزیجات و کمترین استفاده از لبنیات و روغن باعث شده که بسیاری از غذاهای ویتنامی غذاهای سالمی باشند. در واقع استفاده متعادل از همه انواع مواد غذایی باعث شده که آشپزی ویتنام به عنوان یکی از سالم ترین آشپزی های جهان شناخته شود.

آشپزی در شمال ویتنام تحت تاثیر آشپزی چینی است. سرخ کردن با هم زدن سریع و استفاده از انواع سوپ نودل از ویژگی های این آشپزی است. هرچقدر به سمت جنوب ویتنام برویم، سبک آشپزی به آشپزی تایلندی و کامبوجی نزدیک تر می شود. غذاهای نواحی جنوبی طعم و مزه بیشتری نسبت به غذاهای شمال ویتنام دارند. آب و هوای گرراستای در جنوب ویتنام باعث شده که از میوه ها و سبزیجات خاصی در تهیه غذاهای جنوب استفاده شود.

اما در همه غذاهای ویتنامی می توان تعادل در رنگ ها، بوها و طعم ها را مشاهده کرد. تعادل یین و یانگ حتی در آشپزی ویتنام هم مورد توجه قرار می گیرد.

کشور ویتنام مدت ها مستعمره فرانسه بوده است. به همین دلیل می توان نشانه هایی از این استعمار را در آشپزی هم مشاهده کرد. به نحوی که نان باگت فرانسوی وارد رژیم غذایی روزمره مردم شده است. البته ویتنامی ها محتویات ساندویچ را به دلخواه خود تغییر داده اند.

اب گوشت رقیق یا فو یکی از اصلی ترین پایه های آشپزی در ویتنام است. علاوه بر این دو ماده هستند که در آشپزی این کشور نقش حیاتی دارند: برنج و سس ماهی. در بیشتر وعده های غذایی برنج را به شکل های مختلف مصرف می نمایند.

ویتنامی ها زیاد میوه می خورند. در کنار هر وعده غذایی می توانید انواع میوه را به عنوان دسر ببینید. موز، انبه، آناناس و هندوانه در کنار بسیاری از غذاها سرو می شود. انواع میوه های استوایی را هم می توانید در تایلند امتحان کنید و از طعم متفاوت آنها لذت ببرید.

غذاهای دریایی ویتنام هم بسیار لذیذ هستند. اگر به غذاهای دریایی علاقه دارید، حتما در ویتنام و در سفر به شهر هوی آن، از طعم بی نظیر و متفاوت غذاهای دریایی غافل نشوید.

غذای خیابانی هم در ویتنام بسیار هوادار دارد. در خیابان ها در تمام وعده های غذایی، آشپزهایی را خواهید دید که در غرفه های کوچک و بزرگ به طبخ غذا مشغول هستند و با دریافت کمترین هزینه بهترین غذاهای سنتی ویتنام را به شما تقدیم می نمایند. در ویتنام حتما غذای خیابانی را امتحان کنید و از خوردن آن نترسید. غذاهای خیابانی در این کشور به دلیل هواداران زیادی که دارند، تازه و لذیذ هستند. علاوه بر غذا، فروشندگانی را خواهید دید که در سبدهای بزرگ انواع و اقسام میوه را می فروشند.

در سفر به این کشور حتما این غذاها را امتحان کنید:

Goi cuon، اسپرینگ رول ویتنامی

مشهورترین غذای ویتنامی، اسپرینگ رول های نیمه شفافی هستند که با موادی از قبیل گوشت، میگو یا خرچنگ خورد شده به همراه انواع سبزیجات و طعم دهنده ها پر می شوند. در بعضی از این مناطق این غذا را به همراه نعنا یا کاهو سرو می نمایند. در مدل جنوبی این غذا، رشته های کباب شده گوشت را به همراه موز سبز و سس بادام زمینی سرو می نمایند.

بان می (Banh mi)، ساندویچ ویتنامی

این ساندویچ با نان باگت تهیه می شود. در مناطق مختلف، برای پر کردن نان از مواد مختلفی با توجه به ذائقه و سلیقه خود استفاده می نمایند.

Banh xeo، پنکیک ویتنامی

این غذا بسیار ارزان، لذیذ و سیرنماینده است. همراه این پنکیک از میگو، گوشت، جوانه لوبیا و تخم مرغ استفاده می نمایند. یک سس تند و تیز هم همراه غذا سرو می شود.

بون چا (Bun cha)

این غذا مختص هانوی است و در تمام غرفه های خیابانی و غذاخوری های کوچک و بزرگ سراسر شهر می توانید به راحتی آن را پیدا کنید. این غذا به همراه نودل برنج و یک سس شیرین سرو می شود.

فو (Pho)

این غذا، غذای ملی کشور ویتنام است؛ یک نوع سوپ نودل که در تمام وعده های غذایی به خصوص در صبحانه مصرف می شود. یک کاسه از این سوپ نودل شامل مواد پایه ای چون آب گوشت یا مرغ که با زنجبیل و گشنیز طعم دار شده است. سپس انواع گوشت، پیاز و نودل برنج به آن اضافه می شود.

Cao lau

بهترین نوع این غذا را می توانید در نواحی مرکز ویتنام پیدا کنید. این غذا هم با نودل برنج، انواع گوشت و سبزیجات مختلف تهیه می شود.

Cha ca

غذاهای دریایی در ویتنام بسیار لذیذ و مرود توجه گردشگران هستند. یکی از بهترین غذاهای دریایی ویتنام، Cha ca نام دارد که اصالتا متعلق به هانوی است. ماهی سرخ نموده در کره به همراه پیاز که با نودل برنج و بادام زمینی سرو می شود.

Mi quang

این غذا هم مختص هانوی است و از نودل تهیه می شود و مانند سایر غذاهای ویتنامی ترکیبی از سبزیجات، انواع ادویه، گوشت و بادام زمینی است.

Nom hua chuoi

این غذا در واقع نوعی سالاد است که گوشت ندارد. لیمو و فلفل طعم دهنده های اصلی این غذا هستند.

Com tam

معنی تحت اللفظی نام این غذا، برنج شکسته است. یکی از غذاهای محبوب خیابانی است که طرز تهیه آن در مناطق مختلف، متفاوت است ولی معمولا با گوشت کبابی و نیمرو سرو می شود.

قوانینی که گردشگران باید به آن توجه نمایند

عکاسی از گذرگاه های مرزی و تاسیسات نظامی ممنوع است و اگر این قانون را زیر پا بگذارید، بازداشت می شوید. علاوه بر این، از عکاسی از تظاهرات هم باید اجتناب کنید. در مجموع، عکاسی از تاسیسات و مسائل نظامی را به روزنامه نگاران واگذار کنید و خودتان را به دردسر نیندازید.

بدون اجازه رسمی از مقامات محلی به مرزهای چین، کامبوج و لائوس نزدیک نشوید.

خروج اشیای عتیقه از ویتنام بدون مجوز ممنوع است. برای دریافت مشاوره و مجوز در این مورد باید به وزارت فرهنگ مراجعه کنید. بنابراین هنگام خرید سوغات به این مسئله دقت کنید.

از شرکت در هرگونه اجتماع سیاسی اجتناب کنید.

منبع: کجارو
انتشار: 7 شهریور 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 287

به "راهنمای سفر به ویتنام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای سفر به ویتنام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید