لاوروف: مواضع روسیه درباره استقرار موشک ها تغییر نخواهد کرد

به گزارش مجله خبری تیرول، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد، با وجود عدم واکنش کشورهای غربی به پیشنهاد مسکو، این کشور نخستین طرفی نخواهد بود که اقدام به استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه تر کند، ولی تدابیری برای تامین امنیت خود در نظر گرفته است.

لاوروف: مواضع روسیه درباره استقرار موشک ها تغییر نخواهد کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه خاطرنشان کرد که به رغم عدم واکنش کشورهای غربی به پیشنهاد رئیس جمهور ولادیمیر پوتین درباره توقف استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه تر، روسیه نخستین طرفی نخواهد بود که چنین موشک هایی را مستقر کند. به گفته وی البته با توجه به بی اعتنایی کشورهای غربی، مسکو تدابیر لازم برای تامین امنیت خود در این رابطه را اتخاذ می کند.

لاوروف روز آدینه در کنفرانس مطبوعاتی با همتای ایتالیایی خود در رم، گفت: کشورهای غربی، به استثنای فرانسه، هنوز واکنشی به پیشنهاد روسیه درباره توقف استقرار موشک ها نشان نداده اند. ولی حتی اگر این پیشنهاد مورد حمایت قرار نگیرد، مواضع روسیه در این باره تغییری نخواهد کرد. البته اگر گام های عملی برای ایجاد و توسعه موشک های برد متوسط و کوتاه تر انجام گیرد، ما قطعاً به آن پاسخ متقارن خواهیم داد، ولی هرگز نخستین گام در این زمینه را برنخواهیم داشت.

وی در عین حال ابراز امیدواری کرد که گفت وگوها درباره عدم استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه تر با فرانسه، هر چه زودتر شروع شوند.

رئیس جمهوری روسیه نیز روز پنجشنبه یادآور شد که مسکو بصورت یک جانبه توقف استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه تر را اعلام و پیوستن به این اقدام را به همتایان خود در اروپا و آمریکا هم پیشنهاد کرده است، ولی تاکنون فقط از امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه پاسخ دریافت کرده و دیگر شرکای غربی به این پیشنهاد واکنشی نشان نداده اند. به گفته پوتین، چنین برخوردی روسیه را مجبور کرده تا تدابیری برای مقابله با تهدیدات بالقوه در این زمینه اتخاذ کند.

انتظار روسیه از نشست سران پاریس، تنها یاری به حل مناقشه در اوکراین است

وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی یادآور شد که این کشور انتظار دارد که نشست سران گروه نرماندی در پاریس به توافقات مضاعفی منجر گردد که امکان توقف مناقشه نظامی در شرق اوکراین را فراهم سازد. به گفته لاوروف، این نشست باید به اجرای کامل توافقات مینسک یاری کند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین نیز در این رابطه گفت که انتظار مقامات مسکو از نشست سران پاریس تنها یک چیز است و آن یاری به حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین است.

وی گفت: ما اطمینان داریم که دولت فرانسه شرایط لازم برای برگزاری این نشست را فراهم می نماید. تمایل برای همکاری در این زمینه بسیار جدی است و انتظار ما تنها این است که این نشست به حل و فصل مناقشه داخلی در اوکراین یاری کرده و شرایط لازم برای اجرای توافقنامه مینسک را تامین کند.

ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نیز شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، قصد خود برای ملاقات با ولادیمیر پوتین در حاشیه نشست سران گروه نرماندی در پاریس را مورد تایید قرار داده و ابراز امیدواری کرد که این نشست نتایج مشخصی در پی داشته باشد.

وی گفت: واضح است که طرف روسی هم برای گفت وگو تمایل دارد و تبادل زندانیان بین دو کشور و همچنین بازگرداندن کشتی های نظامی توقیف شده در خلیج کرچ به اوکراین، گویای آمادگی روسیه برای گفت وگو و حل و فصل مسائل است.

نشست سران گروه نرماندی که قرار است در تاریخ 9 دسامبر (18 آذر ماه) در پاریس برگزار گردد، نخستین نشست این گروه در بالاترین سطح از سال 2016 به اینطرف برای یاری به حل و فصل مناقشه دونباس خواهد بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 3 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 688

به "لاوروف: مواضع روسیه درباره استقرار موشک ها تغییر نخواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: مواضع روسیه درباره استقرار موشک ها تغییر نخواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید