عملیات بزرگ موازنه بازدارندگی چهارم؛ تیری که بر قلب سعودی نشست

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران، گروه بین الملل رامین حسین آبادیان: ارتش و کمیته های مردمی یمن اخیراً ضربات مهلک جدیدی را بر پیکره عربستان سعودی وارد آوردند. به همین دلیل، یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن تأکید کرد: عملیات بزرگ موازنه بازدارندگی چهارم علیه سعودی با موفقیت انجام شد.

عملیات بزرگ موازنه بازدارندگی چهارم؛ تیری که بر قلب سعودی نشست

یحیی سریع افزود: در این عملیات، ساختمان وزارت دفاع و اطلاعات و پایگاه هوایی سلمان و مواضع نظامی در ریاض، جیزان و نجران هدف قرار گرفت. سخنگوی نیروهای مسلح یمن افزود: موشک های بالستیک و کروز به نام های قدس و ذوالفقار در عملیات مذکور مورد استفاده قرار گرفتند. وی همچنین تأکید کرد: افزون بر آنچه که گفته شد، یگان پهپادی یمن نیز نقش مهم و بسزایی در عملیات موازنه بازدارندگی چهارم علیه سعودی ایفا کرد.

به همین دلیل، محمد عبدالسلام سخنگوی جنبش أنصارالله یمن در سخنانی تأکید کرد: هدف از عملیات موازنه بازدارندگی چهارم تحقق ثبات برای ملت یمن بود. دشمن سعودی خود را باخته است، چرا که می بیند یمنی ها علیرغم محاصره خفه کننده همچنان مقاومت می کنند. سخنگوی جنبش أنصارالله یمن تأکید کرد: این وظیفه نهادها و مؤسسات بین المللی است که جلوی جنایت های سعودی در یمن را بگیرند.

واقعیت آن است که می توان از عملیات مذکور به عنوان فصلی جدید از سلسله عملیات های بازدارندگی یمن علیه متجاوزان سعودی یاد کرد. عملیات انجام شده همانطور که از نامش پیداست، چهارمین عملیات بازدارنده یمنی ها علیه متجاوزان سعودی بود. عملیات بازدارنده اول در آگوست سال 2019 میلادی انجام شد؛ زمانی که پهپادهای ارتش و کمیته های مردمی یمن میدان نفتی الشیبه وابسته به شرکت آرامکو واقع در شرق عربستان نزدیک به مرزهای امارات را هدف قرار دادند. این میدان بزرگترین ذخایر استراتژیک عربستان به شمار می رود.

از سوی دیگر، 14 سپتامبر سال 2019 میلادی دومین عملیات بازدارندگی انجام شد که طی آن تأسیسات نفتی آرامکو در بقیق و خریص در شرق عربستان با 10 پهپاد هدف گرفت و به نیمی از تولیدات نفتی عربستان آسیب وارد کرد. آثار این عملیات بازدارنده تا ماه ها عربستان سعودی را آزار داد و موجب شد تا بن سلمان نتواند بخشی از سهام آرامکو را که برای نجات اقتصاد کشورش به آن احتیاج داشت، بفروشد.

در همین حال، عملیات بازدارنده سوم در فوریه سال 2020 میلادی انجام شد. در جریان این عملیات، منطقه صنعتی و نفتی ینبع عربستان که بیش از 1000 کیلومتر از نزدیکترین نقطه مرزی یمن فاصله دارد، هدف گرفت. نکته قابل تأمل در این عملیات، آن بود که یمنی ها در جریان آن از پهپادهای جدید خود رونمایی کردند. از جمله این پهپادها می توان به پهپاد صماد 3 اشاره کرد. در عملیات مذکور همچنین از موشک های بالدر قدس و ذوالفقار رونمایی شد تا قدرت موشکی و پهپادی یمنی ها به رخ دشمن سعودی کشیده شده باشد.

در عملیات بازدارندگی چهارم نیز قدرت موشکی و پهپادی ارتش و کمیته های مردمی یمن به رخ عربستان سعودی کشیده شد، چراکه یمنی ها در این عملیات به وسیله موشک های بالدار و پهپادهای پیشرفته پیروز شدند ساختمان وزارت دفاع عربستان و پایگاه هوایی سلمان را هدف قرار دهند؛ پایگاهی که در آن ده ها فرمانده و کارشناس نظامی حضور داشت. این بدان معناست که اکنون با تغییر موازنه قدرت در یمن، تمامی فرماندهان متجاوز سعودی در تیررس مقاومت یمن قرار دارند.

تجربه در طول این چند سال نشان داده است که هرچقدر ماجراجویی سعودی ها در یمن بیشتر به طول بیانجامد، آنها از افزایش قدرت نظامی نیروهای یمنی بیشتر غافلگیر خواهند شد. اکنون نیز یمنی ها پیروز شدند ساختمان وزارت دفاع سعودی را هدف قرار دهند. این درحالی است که دیگر مواضع استراتژیک عربستان نیز هدف اصابت موشک های شلیک شده توسط نیروهای یمنی قرار گرفته اند. این اقدام نیروهای یمنی دستاورد بزرگی برای آنها محسوب می شود؛ دستاوردی که می توانند از آن به عنوان یک برگ برنده در برابر رژیم متجاوز سعودی بهره برداری کنند.

امروز عربستان سعودی این پیام را دریافت کرد که ریاض بیش از هر زمان دیگری در تیررس موشک های نیروهای یمنی است. این بدان معناست که تداوم ماجراجویی های محکوم به شکست رژیم سعودی علیه مردم بی دفاع یمن نه تنها به تضعیف قدرت نظامی نیروهای یمنی منجر نشده بلکه تقویت توان نظامی آنها را نیز به دنبال داشته است. بدون شک عملیات بازدارندگی چهارم، معادلات میدانی به سود نیروهای یمنی دستخوش تغییرات جدی خواهند شد.

نکته دیگری که در عملیات مذکور به چشم می خورد، قدرت پهپادی ارتش یمن در کنار قدرت موشکی آن است. واقعیت آن است که عملیات بازدارندگی چهارم حاکی از قدرت پهپادی بالای ارتش و کمیته های مردمی یمن در کنار قدرت موشکی آنهاست. با عملیاتی که علیه اهدافِ رژیم سعودی صورت گرفت، اکنون دیگر این رژیم هیچ شکی در قدرت پهپادی یمنی ها ندارد.

از همین روی، پر واضح است که قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آنها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی ها و متحدان آنها مخابره می کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ های به مراتب دردناک تری از آنچه که تا به امروز دریافت کرده اند، در انتظار آنهاست.

در هر صورت، کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که عملیات بازدارندگی چهارم با محقق ساختن تمامی اهداف خود، موجی از ترس، رعب و وحشت را در صفوف سعودی ها حاکم ساخته است و موجب شده تا آنها امنیت فرماندهان ارشد نظامی شان را در هر لحظه، در خطر ببینند. بدون شک آثار ضربه ای که نیروهای مقاومت یمن از رهگذر عملیات بازدارندگی چهارم به متجاوزان سعودی وارد آوردند، تا مدتها باقی خواهد ماند؛ به ویژه اینکه اکنون متجاوزان انتظار عملیات هایی از این دست و یا به مراتب قوی تر از آن را می کشند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1140

به "عملیات بزرگ موازنه بازدارندگی چهارم؛ تیری که بر قلب سعودی نشست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عملیات بزرگ موازنه بازدارندگی چهارم؛ تیری که بر قلب سعودی نشست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید