سنگاپور قطب تجارت الکترونیک جنوب شرق آسیا می گردد

به گزارش مجله خبری تیرول، در پی شیوع کرونا و ادامه دار شدن این پاندمی، کاربران اینترنت در کشورهای جنوب شرق آسیا همانند سایر نقاط دنیا به تجارت الکترونیک روی خوش نشان دادند و انتظار می رود تعداد خریداران آنلاین در این منطقه تا سال 2026 به 350میلیون نفر برسد. در این میان سنگاپور، یکی از کشورهای جنوب شرق آسیا با توجه به توانمندی هایی که دارد در کوشش است تا به قطب تجارت الکترونیک منطقه تبدیل گردد، هرچند در این راستا با چالش هایی روبرو است.

سنگاپور قطب تجارت الکترونیک جنوب شرق آسیا می گردد

همراه ما باشید تا با تور ارزان سنگاپور از توسعه‌یافته ترین کشور آسیا دیدن کنید.

350میلیون خریدار آنلاین

چهارمین مطالعه سالانه مؤسسه پژوهشی Bain & Company که به سفارش فیس بوک و در6 بازار سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، تایلند و ویتنام صورت گرفته است، نشان می دهد در سال 2021، کاربران در کشورهای جنوب شرق آسیا، 60درصد بیش از دوران قبل از کرونا برای خرید آنلاین هزینه نموده اند و این فرایند همچنان ادامه دارد.

طبق این گزارش، تعداد خریداران آنلاین در این منطقه تا انتها سال 2021 به 350میلیون نفر خواهد رسید که از 310میلیون نفر در سال گذشته بیشتر است یعنی سال گذشته حدود 40 میلیون کاربر تازه در منطقه به اینترنت متصل شده اند. با توجه به افزایش 60درصدی مقدار هزینه ای که هر کاربر برای خریدهای آنلاین انجام می دهد، انتظار می رود مقدار فروش تجارت الکترونیک در این منطقه هم تا سال 2026 با افزایش دوبرابری همراه شده و ارزش کالای ناخالص مبادله شده(GMV) هم به 254میلیارد دلار برسد. بعلاوه این گزارش نشان می دهد که سال جاری کاربران در جنوب شرق آسیا به طور میانه 381دلار برای خرید آنلاین هزینه نموده اند درحالی که این رقم در سال گذشته، 238دلار بود و البته انتظار می رود این رقم در سال 2026 به 671دلار برسد.

در پی شیوع کووید19، تنها در سال گذشته حدود 30میلیون نفر بر تعداد خریداران آنلاین در این منطقه اضافه شده است و حالا دیگر حدود 85درصد از جمعیت کاربران اینترنت این منطقه خرید آنلاین انجام می دهند. این گزارش بعلاوه نشان می دهد که 67درصد از کاربران اینترنت در جنوب شرق آسیا از زمان شیوع کووید19، برای نخستین بار از فین تک ها استفاده نموده اند و البته 45درصد از کاربران 16 تا 25ساله این منطقه هم برای اولین بار از پلتفرم های آنلاین برای اهداف آموزشی بهره گرفته اند. این رقم برای خدمات مراقبت های بهداشتی دیجیتال به 79درصد رسیده است.بعلاوه بر اساس این گزارش، بیش از 95درصد از کاربران این منطقه، ازطریق تلفن های هوشمند به اینترنت دسترسی داشته اند و خرید آنلاین خود را به صورت موبایلی انجام داده اند که این موضوع به بالابودن ضریب اشتراک تلفن همراه در منطقه مربوط می گردد.

رفتار کاربران دیجیتال منطقه

رفتار خریداران آنلاین هم در این گزارش مورد آنالیز قرار گرفته است. حدود 45درصد کاربران از اینترنت به اسم کانال اصلی خرید خود استفاده نموده اند، 65درصد آنها اسم نموده اند بیشتر اوقات هنگام گشت وگذار در اینترنت در پی وسیله یا خدمات خاصی نیستند و البته 83درصد هم از پلتفرم های آنلاین برای جمع آوری اطلاعات بیشتر در خصوص محصولات و خدمات استفاده می نمایند.

بعلاوه خریداران دیجیتالی جنوب شرق آسیا، قبل از خرید به طور میانه از 7.9وب سایت بازدید می نمایند درحالی که این رقم در سال گذشته 5.2وب سایت بوده است. البته این رقم در سنگاپور به 6.2وب سایت رسیده است. ازسوی دیگر در جنوب شرق آسیا، 92 درصد از افراد حاضر در این پژوهش از تمایل برای هزینه بیشتربه منظور دریافت محصولات پایدار سخن گفته اند. علاوه بر این، خریداران دیجیتال درسال جاری به طور میانگین 8.1دسته محصول را به صورت آنلاین خرید نموده اند درحالی که این رقم درسال گذشته 5.1دسته محصول بوده است.

چالش های سنگاپور

با شیوع کرونا، تعداد بیشتری از مردم جنوب شرق آسیا به صورت آنلاین خرید می نمایند و اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک این منطقه شاهد رشد قابل توجهی بوده است. آنچه سنگاپور را متمایز می نماید، سیاست ها و ابتکارات نوین آن است که به رشد محیطی برای رونق صنعت و اقتصاد دیجیتال یاری می نماید. درواقع سنگاپور با رشد اقتصاد دیجیتالی آسیا می خواهد قطب تجارت الکترونیک باشد.

سنگاپور با جمعیت 5.87میلیون نفری دارای5.29میلیون کاربر اینترنت است و حالا دیگر ضریب نفوذ اینترنت در این کشور به 90درصد رسیده است. بعلاوه 4.96میلیون نفر از جمعیت سنگاپور کاربر حداقل یکی از شبکه های اجتماعی هستند که این رقم در سال های بین 2020 و 2021 حدود 4.3درصد افزایش نشان می دهد. به بیان دیگر 84.4درصد از مجموع جمعیت این کشور در شبکه های اجتماعی فعالیت دارند. یکی دیگر از مواردی که سنگاپور بواسطه آن می تواند داعیه قطب تجارت الکترونیک داشته باشد، وجود 8.54میلیون ارتباط موبایلی در سنگاپور است یعنی با توجه به تعدد خطوط تلفن همراه برای هر کاربر، 145.5درصد از جمعیت این کشور از تلفن همراه استفاده می نمایند. ازآنجا که بیشتر تجارت الکترونیک این منطقه ازطریق تلفن های هوشمند انجام می گیرد این شاخص می تواند در آینده دیجیتال سنگاپور بسیار تأثیرگذار باشد.

در سنگاپور حدود 3.3میلیون نفر در بازار تجارت الکترونیک خرید می نمایند و عایدی مورد انتظار از بازار در سال 2021 حدود 2.793 میلیون دلار است. انتظار می رود عایدی بین سال های 2021 تا 2025 با نرخ رشد مرکب سالانه(a compound annual growth rate) 9.9درصد رشد کند. با توجه به چنین رشدی، می توان حجم بازار تا سال 2025 را 4.079 میلیون دلار پیش بینی کرد.

با وجود همه توانمندی ها و شاخص های بالای دیجیتال در سنگاپور، این کشور برای تبدیل شدن به هاب منطقه و قطب تجارت الکترونیک جنوب شرق آسیا با چالش ها و مشکلاتی روبرو است. یکی از این چالش ها، کمبود مهارت مورداحتیاج برای استعدادهای دیجیتالی است که البته ابزاری ضروری برای تبدیل شدن به یک بازیگر جهانی در تجارت الکترونیک محسوب می گردد. سنگاپور یک احتیاج فوری برای یاری به نیروی کار به منظور ایجاد مهارت های دیجیتالی برای انجام مشاغل مرتبط دارد.

همکاری سنگاپور و گوگل

برای حل مشکل کمبود نیروی ماهر، دولت سنگاپور همکاری هایی را با گوگل، این غول دنیای فناوری شروع نموده است. این طرح، Skills Ignition SG نام دارد و قرار است کسانی را که در پی شغل های دیجیتالی هستند، تحت آموزش قرار دهد تا بر چالش کمبود مهارت در این کشور غلبه گردد.

کینگ، مسئول توسعه تجارت الکترونیک بازارهای نوظهور در گوگل می گوید: چالشی که ما در تحقق این منظره سنگاپور به قطب تجارت الکترونیکی منطقه ای می بینیم، همان توسعه استعداد و یاری به ایجاد مهارت های دیجیتال و افزایش تعداد نیروی کار برای انجام این مشاغل است. این موضوع به برطرف بیکاری های ایجاد شده در پی شیوع کرونا هم یاری می نماید و با آموزش های 6 تا 9ماهه، افراد می توانند در صنعت دیجیتال یک شغل مناسب برای خود دست و پا نمایند. درواقع ما کوشش می کنیم مهارت هایی را توسعه دهیم که فکر می کنیم در توسعه و تکامل تجارت الکترونیک منطقه نقش اساسی دارد.

درواقع می توان گفت که دولت سنگاپور با ایجاد استراتژی ملت هوشمند، پیشقدم شده و یادآور شده است که 3ستون اصلی ملت هوشمند داشتن اقتصاد دیجیتال، دولت دیجیتال و جامعه دیجیتال است که تمام الزامات داشتن یک استراتژی پیروز تجارت الکترونیکی را پوشش می دهد. این موارد، ستون فقرات اقتصاد آینده سنگاپور را تشکیل می دهند و ظرفیت زیرساخت ها را برای مدیریت سفارش های عظیم فروش آنلاین در سطح بین المللی افزایش می دهند.درهمین راستا به اسم بخشی از استراتژی تجارت الکترونیک سنگاپور، دولت میخواهد تا سال 2025 دو شبکه G5 راه اندازی کند. شبکه های5G نسل بعدی اتصال به اینترنت همراه هستند که سرعت بیشتری را نوید می دهند و احتمال قطعی اینترنت و اختلال در آن بسیار پایین می آید.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 13 شهریور 1400 بروزرسانی: 13 شهریور 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1839

به "سنگاپور قطب تجارت الکترونیک جنوب شرق آسیا می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سنگاپور قطب تجارت الکترونیک جنوب شرق آسیا می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید