دادرس: اگر بگذارند خودکفایی در فراوری گوشت ممکن است

به گزارش مجله خبری تیرول، مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های دام سبک با بیان اینکه با فرایند فعلی توزیع نهاده ها در 4 تا 5 ماه آینده با مشکل تأمین گوشت روبرو می شویم، گفت: نظام توزیع نهاده های دامی کارایی لازم را ندارد و کاملاً به هم خورده است.

دادرس: اگر بگذارند خودکفایی در فراوری گوشت ممکن است

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، افشین صدر دادرس مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشور اظهار کرد: سطح مراتع کشور برای چرای دام رو به کاهش و ضروری است که گوسفندداران از دامداری سنتی به سمت دامداری صنعتی بفرایند تا میزان بهره وری و ضریب فراوری نیز افزایش یابد.

وی اضافه کرد: اتحادیه کوشش می کند تا با ورود دانش و روش های جدید فراوری در میان دامداران سبک، بهره وری فراوری در این بخش را افزایش دهد.

ارز واردات گوشت را به فراورینمایندگان تسهیلات کم بهره دهند، خودکفا می شویم

صدر دادرس گفت: بر اساس تجربه 29 ساله ای که در کار با دام سبک و فراورینمایندگان آن دارم، اعلام می کنم در صورت جایگزینی ارز اختصاصی به واردات گوشت قرمز و دام زنده با اعطای تسهیلات کم بهره به فراوری نمایندگان، می توان احتیاج کشور را به طور کامل تامین کرد و به خود کفایی رسید.

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشور با بیان اینکه در صورت داشتن برنامه می توان به خودکفایی گوشت قرمز رسید ادامه داد: اینکه چرا این اتقاق نمی افتد و ترجیح داده می گردد که گوشت قرمز و دام زنده برای کسری فراوری از خارج کشور وارد گردد، احتیاج به آنالیز دارد.

وی توضیح داد: مرکز آمار ایران در بهمن سال گذشته خاطرنشان کرد که 64 میلیون راس دام سبک در کشور فراوری می گردد، اما با آمار اعلامی وزارت جهاد کشاورزی متفاوت است.

صدر دادرس گفت: مرجع آمار در کشور، مرکز ملی آمار است و از طرفی وزارت جهاد کشاورزی نیز مسئولیت مستقیم دارد و ضروری است دو دستگاه، برای برطرف تناقضات آماری اقدام نمایند تا فراورینمایندگان و تصمیم گیران بتوانند تصمیمات درست تری اتخاذ نمایند.

سهمیه دولتی جوابگوی احتیاج دامداران سبک نیست

وی گفت: عدم تامین احتیاج خوراک دام ها، بسیاری از دامداران سبک را مجبور به چرای غیر مجاز دام در مراتع می کند که برای آن ها جرائم سنگینی را در بر دارد.

صدر دادرس با بیان اینکه با ایجاد سامانه بازارگاه توزیع نهاده های دامی به طور کامل در ید دولت قرار گرفته است گفت: قبل از ایجاد بازارگاه، فراوری نمایندگان، نهاده های دامی احتیاج خود را به طور مستقیم از وارد نماینده خریداری و افراد بر حسب میزان خرید از وارد نمایندگان تخفیف نیز دریافت می کردند، اما در حال حاضر نظام توزیع نهاده های دامی کارایی لازم را ندارد و فرایند توزیع کاملاً به هم خورده و دولتی شده است.

این مقام مسئول گفت: سامانه بازارگاه به بهانه کنترل قیمت نهاده ها و نیز رصد نهاده های وارداتی با ارز 4200 تومانی راه اندازی گشت، در حالیکه تشکل ها از همان ابتدا عدم کارآیی آن را خاطرنشان کردند، در حال حاضر نهاده ها با قیمت های بالا در بازار خرید و فروش می شوند بدین صورت که نهاده با قیمت دولتی در سامانه عرضه و مابه التفاوت قیمت تا قیمت آزاد خارج از سامانه از فراورینماینده اخذ می گردد، علاوه بر اینکه رهگیری آن هم عملاً غیر ممکن شده است؛ لذا با این اوصاف علت اصرار بر کار با این سامانه بر ما پوشیده است.

تداوم مسائل توزیع نهاده ها کشور را با مشکل تامین گوشت در 5 ماه آینده روبرو می کند

مدیرعامل اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشور گفت: چنانچه فرایند توزیع نهاده ها به همین صورت ادامه داشته باشد در 4 تا 5 ماه آینده مشکل تامین گوشت قرمز در کشور وجود خواهد داشت. کمبود عرضه نهاده های دامی و عدم توزیع عادلانه میان دامداران باعث شده که دامداران زودتر از موقع دام خود را روانه کشتارگاه نمایند.

صدر دادرس در خاتمه صحبت های خود گفت: اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دام سبک کشور تشکلی جدید تأسیس است که در سال 97 ایجاد شد و به دنبال رساندان صدای گوسفندداران به مردم و مسئولان است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1109

به "دادرس: اگر بگذارند خودکفایی در فراوری گوشت ممکن است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دادرس: اگر بگذارند خودکفایی در فراوری گوشت ممکن است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید