باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد!

به گزارش مجله خبری تیرول، یک کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مدیران ایرانی سعی نموده اند، خودرو را به روش بچه تنبل ها از دیگران کپی نمایند، گفت: باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد.

باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد!

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، آرام در یک میزگرد خودرویی گفت: معمولاً افرادی که در رأس صنعت خودرو قرار می گیرند، می دانند حداکثر 4 یا 5 سال بیشتر در این مسئولیت قرار نخواهند داشت. به همین دلیل کار عمقی که زمان بر است، انجام نمی دهند و خود را به دردسر نمی اندازند.

وی ادامه داد: این مدیران معمولاً برای هر فشاری، کلکی سوار می نمایند و انگیزه ای برای بهبود کیفیت خودرو ها اعم از بهینه سازی مصرف سوخت، آلایندگی یا ضرایب ایمنی ندارند.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: در چنین شرایطی بعضی خودرو های ایرانی در کشور های دیگر به دلیل مسائل ایمنی کنار گذاشته می شوند و یا طی 10 یا 15 سال هیچ ارتقایی در سطح ایمنی خودرو ها اتفاق نمی افتد و سازمان استاندارد نیز به سادگی جاخالی می دهد.

آرام با بیان اینکه هیچ نهادی خودروسازان را مجبور نمی کند که به خواسته های قانونی تن دهند، گفت: یارانه شدید انرژی باعث شده تا اقدامی برای بهبود مصرف سوخت خودرو ها نگردد. هزینه انرژی آنقدر پایین است که با افزایش قیمت بنزین، کاهشی در خرید خودرو اتفاق نمی افتد.

به گفته وی، ضوابط معاینه فنی نیز بازدارندگی ندارد و در رفتن از زیر این ضوابط کار نسبتاً راحتی است.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: همه این مسائل باعث شده تا خودرویی داشته باشیم که از نظر ایمنی شرایط خوبی ندارد، از نظر مصرف سوخت و آلایندگی نیز شرایط مناسبی را دارا نیست و در نهایت، ساختار ها طوری چیده شده که تصمیم گیران به بهبود شرایط فکر نمی نمایند.

آرام گفت: مردم حاضرند بابت هر کیلو خودرو کُره ای یک میلیون تومان بپردازند، اما حاضر به پرداخت 100 هزار تومان بابت هر کیلو پراید یا خودروی ایرانی نیستند. دلیل این مسئله آن است که مدیران ایرانی سعی نموده اند خودرو را به روش بچه تنبل ها کپی نمایند. تصور همه مدیران رده اول صنعت خودروی کشور این است که از روی دست چه کسی کپی نمایند. این مدیران با بیان های مختلف می گویند که نمی توانیم خودمان مسائل را حل کنیم و باید از روی دست بقیه کپی کنیم.

وی ادامه داد: در تجهیزات نظامی امکان واردات وجود نداشته و به همین دلیل روی پای خود ایستاده ایم، اما در صنعت خودرو رتبه سی ام جهان را آن هم در کپی کردن نه دانش فنی داریم.

این کارشناس صنعت خودرو اضافه نمود: به زور خودمان را به فرانسوی ها که خودروساز رده سوم جهان محسوب می شوند، چسبانده ایم و مدام صنعت خودروی کشور را با کره ای ها مقایسه می کنیم و می گوییم با آن ها آغاز نموده ایم در حالی که ما با آن ها آغاز ننموده ایم، بلکه کپی کاری نموده ایم، اما آن ها همزمان با کپی کاری، خودشان نیز برای ساختن کوشش نموده اند و توانسته اند مسائل خود را حل نمایند. به طوری که از یکجا به بعد دیگر احتیاجی به کپی کاری نداشتند.

آرام در ادامه با انتقاد از بی اعتنایی کامل مجلس به موضوع تحقیق و توسعه و مراکز تحقیقاتی خودروسازان در طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: طرح مجلس طوری نوشته شده که انگار در خصوص یک کارخانه موزائیک سازی نوشته شده است. در این طرح، مشوقی برای حرکت به سمت تحقیق و توسعه وجود ندارد، در حالی که فناوری می تواند قیمت را کاهش دهد.

وی معتقد است، باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد و بعد از آن، خودروسازان خارجی بیایند و در کشور خودرو فراوری نمایند. اگر احتیاج کشور سالانه یک میلیون دستگاه خودرو باشد و 10 شرکت خارجی در ایران حضور داشته باشند، هر کدام برای فراوری 100 هزار دستگاه خودرو باید خط رنگ و خط فراوری قطعات ایجاد نمایند.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این بهانه که اشتغال کشور از بین می رود یک بهانه خنده دار است. این بهترین انتخاب است که در مدت کوتاه تری می توانیم صنعت خودرو را بازسازی کنیم و اتفاق مهیبی نمی افتد.

آرام با بیان اینکه هزینه تراشی برای واردات خودرو فقط به نفع خودروساز است، گفت: نگاه مدیران باید اصلاح گردد. فکر نکنیم که در خصوص یک جدول سیمانی می خواهیم طرح بدهیم و در نهایت، طرحی از مجلس بیرون نیاید که ردی از فراوری محصولات فناورانه در آن وجود نداشته باشد.

وی همچنین با انتقاد از مطرح شدن عنوان خودروی ملی برای سمند، گفت: اولین خودروی ملی کشور تیبا است نه سمند؛ سمند را خریدیم و آوردیم، به طوری که مدیران فنی آن نمی توانستند سؤالات بدیهی فنی را جواب دهند حتی در حد ناظر هم دانش لازم را نداشتند. در نهایت با گذشت 10 سال نتوانستند توربوشارژ این خودرو را نیز نهایی نمایند.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه مدیران صنعت خودرو به سمت زیرآبی رفتن یا تقلب در این صنعت پیش می فرایند، گفت: مثلاً سپر خودرو را عوض می نمایند و می گویند یک خودروی جدید فراوری کردیم!

آرام گفت: سمند تا سال 93 نتوانست هزینه تحقیق و توسعه اش را برگرداند به طوری که 2.5 برابر یک خودروی از نوع طراحی شده برای یک خودروی تغییر یافته هزینه شد و هنوز هم آمار فروش آن یک سوم پژو 405 هم نیست.

وی با بیان اینکه فراوری پیکان به دلیل آلایندگی متوقف شد، گفت: با این وجود وانت پیکان با موتور پیکان ادامه یافت در حالی که گفته می شد موتورش آلاینده است؛ با این قوانین و تقلب به جایی نمی رسیم.

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر لزوم باز شدن راه برای شکل گیری خودروسازان خصوصی در کشور، گفت: به جای اینکه قوانین جدید اضافه کنیم باید مقداری از قوانین را کم کنیم. در حال حاضر در کشور های اروپایی سخت گیری زیادی برای فراوری خودرو تا 500 هزار دستگاه صورت نمی گیرد، ولی برای ارقام بالاتر از آن باید یکسری ضوابط را پاس نمایند. در حالی که در ایران استاندارد چوبی است که می خواهند با آن افراد خلاق را بزنند.

وی ادامه داد: در طرح مجلس گفته شده که فراوری یک خودرو نباید بیش از 10 سال طول بکشد که این موضوع کمکی به صنعت خودرو نمی کند، بلکه باید در فناوری های جدید سرمایه گذاری صورت گیرد و به بخش خصوصی اجازه فعالیت داده گردد تا شاهد رشد این صنعت باشیم.

بعضی کاربران سامانه فارس من با ثبت سوژه ای با عنوان آیا داشتن خودرو رویایی دست نیافتنی است؟ خواهان کنترل بازار خودرو و مدیریت آن شدند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 5 آذر 1399 بروزرسانی: 5 آذر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1334

به "باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید با یک غلتک از روی خودروسازی دولتی رد شد!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید