خبرنگاران خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی

به گزارش مجله خبری تیرول، مشهد- خبرنگاران- شاخص گازرسانی در خراسان رضوی با برخورداری 100 درصدی خانوار شهری و 92 درصدی خانوار روستایی این استان از خدمات شبکه سراسری گاز، سبز است و این استان با توجه به ظرفیت های خود به عنوان استان تعیین هم خدمت رسانی می نماید و در این عرصه پیشرو است.

خبرنگاران خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی

خراسان رضوی علاوه بر کسب شاخص استان سبز با تکیه بر توان متخصصان بومی، اقدامات دیگری همانند گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان به عنوان تعیین را هم انجام می دهد و در مجموع یکی از استانهای فعال صنعت گاز کشور است.

شبکه شهری گازرسانی خراسان رضوی از ابتدای انقلاب تا سال 92، 9هزار و 754 کیلومتر بود و در دولت یازدهم یکهزار و 223 کیلومتر دیگر به این میزان اضافه نموده شد. در دولت دوازدهم هم تا کنون 285 کیلومتر دیگر اجرا شده است.

شبکه گاز روستایی نیز تا سال 92، 11 هزار کیلومتر بود که در دولت یازدهم 6 هزار و 243 کیلومتر و در دولت دوازدهم نیز 6 هزار و 694 کیلومتر تا کنون اجرا شده است. تعداد شهرهایی هم که گازرسانی آنها به بهره برداری رسیده است تا سال 92، 69 مورد بود که در دولت یازدهم دو شهر و در دولت دوازدهم هشت شهر دیگر به این تعداد اضافه نموده شد.

روستاهای بهره مند استان خراسان رضوی از نعمت الهی گاز طبیعی هم تا سال 92، 946 روستا بود اما در دولت یازدهم 556 روستا و در دولت دوازدهم تا به امروز 740 روستای خراسان رضوی از نعمت گاز طبیعی برخوردار شده اند.

در حال حاضر شرکت گاز خراسان رضوی با 35 هزار کیلومتر شبکه گذاری در رتبه نخست و از نظر تعداد مشترکان بعد از استان عظیم تهران در صندلی دوم کشور واقع شده است. از نظر تعداد انشعاب هم بعد از تهران و اصفهان و از نظر میزان مصرف گاز بعد از استانهای تهران، اصفهان، خوزستان و بوشهر قرار گرفته است.

شرکت گاز خراسان رضوی اکنون وظیفه تامین گاز طبیعی دو میلیون و 385 هزار مشترک را بر عهده دارد و پس از استان تهران در رتبه دوم کشور از این نظر است.

دو هزار و 669 روستای خراسان رضوی با جمعیت 524 هزار و 185 خانوار دارای شرایط گازرسانی هستند که از این تعداد تا به امروز دو هزار و 237 روستا با جمعیت 477 هزار و 212 خانوار گازرسانی شده اند.

توسعه خدمات غیر حضوری از جمله خدمات این شرکت است. این نوع خدمات به ویژه در شرایط کرونایی بهترین جایگزین مراجعه حضوری به ادارات گاز است و شهفرایندان می توانند با کاهش ترددهای غیرضروری در اماکن عمومی سهم قابل توجهی در حفظ سلامت خود و دیگران داشته باشند.

ساخت دستگاه بوسنج و توسعه گازرسانی روستایی هم از دیگر اقدامات این شرکت است. درهمین راستا سیزدهم مرداد ماه امسال گازرسانی به 77 روستا و 167 واحد صنعتی این استان به بهره برداری رسید. با بهره برداری از این طرح ها شش هزار و 899 خانوار روستایی و 167 واحد فراوریی و صنعتی با شبکه گذاری 264 هزار و 892 متری از نعمت گاز برخوردار شدند.

همچنین عملیات اجرایی گازرسانی به 39 روستا و مراحل نخست و دوم خط تغذیه رینگ جنوبی کلانشهر مشهد همراه با خط انتقال منشعب از خط پارچین - سنگ بست با مجموع هزینه 598 میلیارد و 475 میلیون تومان شروع شد.

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی درباره این اقدامات گفت: ظرف چند سال اخیر شبکه گازرسانی این استان به میزان چشمگیری گسترش یافته و شاخص گازرسانی در خراسان رضوی رشد قابل ملاحظه ای را تجربه نموده است.

حسن افتخاری اضافه نمود: تا سال 1392 ساکنان فقط 946 روستای استان به شکبه سراسری گاز دسترسی داشتند ولی در حال حاضر دو هزار و 237 روستا با جمعیت 477 هزار و 212 خانوار گازرسانی شده اند. بر این اساس ضریب کنونی گازرسانی روستایی استان خراسان رضوی به 92 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: عملیات گازرسانی به 39 روستای دیگر هم سیزدهم مرداد ماه شروع شده است. عملیات گازرسانی به 350 روستا با 39 هزار و 353 خانوار نیز هم اکنون در حال اجراست. با بهره برداری از طرحهای روستایی یاددشده ضریب گازرسانی روستایی خراسان رضوی به بیش از 98 درصد افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان رضوی به ضریب نفوذ 56 درصدی گازرسانی در خراسان رضوی تا سال 1392 اشاره نمود و گفت: هم اینک تمام شهرهای واجد شرایط گازرسانی استان از این نعمت الهی برخوردار هستند. به این ترتیب شاخص کنونی گازرسانی خراسان رضوی در بخش شهری و روستایی بالاتر از میانگین ضریب نفوذ گاز در کشور است.

افتخاری در مورد توسعه خدمات الکترونیک شرکت گاز استان به سامانه امداد و پیغام 194 اشاره نمود و اضافه نمود: پاسخگویی سریع و امداد رسانی در شرایط اضطراری از جمله اهداف این سامانه است. این سامانه نقش مهمی در فرایند خدمت رسانی سریع و آسان دارد به طوری که مشترکان این شرکت طی تماس با این سامانه بر اساس ضرورت و نوع سوال و مشکل خود در کمترین زمان و به بهترین صورت هدایت می شوند.

وی ادامه داد: سه سال پیش مدت زمان امداد رسانی نیم ساعت بود که امروز با طرح های مختلف از جمله آموزش و بازآموزی امدادگران و مکانیزه کردن سیستم ها و همچنین مجهز کردن خودروهای این شرکت به تجهیزات لازم و هم افزایی اجرا شده مدت زمان امدادرسانی در حوادث اضطراری به کمتر از 15 دقیقه کاهش یافته است.

اجرای خط تقویتی پارچین - سنگ بست

مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی شروع عملیات اجرایی خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز 48 اینچی پارچین - سنگ بست به مشهد را از دیگر طرح های عظیم این شرکت برشمرد و گفت: این طرح شامل خطوط انتقال و تغذیه تقویتی گاز به طول 85 کیلومتر با 598 میلیارد تومان اعتبار است.

افتخاری با بیان این که طبق برنامه این طرح تا سرانجام سال 1400 به بهره برداری خواهد رسید اضافه نمود: با بهره برداری از این طرح 30 درصد به گاز ورودی شهر مشهد اضافه نموده خواهد شد. گاز ورودی مشهد هم اینک در هر ساعت یک میلیون و 260 هزار متر مکعب است که این طرح 500 هزار متر مکعب بر این مقدار می افزاید.

وی ادامه داد: گاز مشهد هم اینک از خط انتقال سرخس -نکا تامین می گردد و با بهره برداری از خط پارچین - سنگ بست، شهر مشهد از منابع گازی جنوب هم بهره مند خواهد شد و این شهر منبع خط انتقال دوم هم خواهد داشت.

تعیین گازرسانی به زاهدان

در راستای تحقق تصمیمات هیات دولت و ماموریت محوله به شرکت ملی گاز ایران، عظیمترین پروژه گازرسانی شهر زاهدان به طول 430 کیلومتر توسط شرکت گاز خراسان رضوی در حال اجراست.

مدیر مهندسی و اجرای طرحهای شرکت گاز استان خراسان رضوی در این باره گفت: خراسان رضوی به عنوان تعیین گازرسانی به شهر زاهدان وظیفه اجرای حدود 430 کیلومتر شبکه گازرسانی, نصب 30 هزار انشعاب و راه اندازی 11 ایستگاهTBS و یک ایستگاهCGS را بر عهده دارد.

سیدمصطفی حیدری اضافه نمود: برای انجام این عملیات، پنج پیمان اجرایی و یک پیمان مشاور نظارت تعریف شده است که پیمانکاران شبکه و مشاور از خرداد ماه سال 98 فعالیت خود را شروع نموده اند و این عملیات در امسال به سرانجام خواهد رسید.

تامین برق نیروگاهها

رییس امور اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان نیز با اشاره به تامین گاز نیروگاه های فراوری برق خراسان رضوی گفت: نیروگاه های فردوسی، توس، نیشابور، شریعتی، مشهد و شمس فراوری کننده برق استان هستند و تامین گاز طبیعی این واحدها علاوه بر اهمیت فراوری برق نقش مهمی در کاهش آلایندگی هوا دارد.

جواد معصومی اضافه نمود: مجموع میزان گاز مصرفی استان خراسان رضوی در چهار ماهه ابتدایی سال گذشته، سه میلیارد و 553 میلیون متر مکعب بود که با افزایش 245 میلیون مترمکعبی در سال 99 به سه میلیارد و 798 میلیون مترمکعب رسید.

وی با بیان این که در تیرماه امسال 931 میلیون و 646 هزار مترمکعب گازطبیعی در بخش های مختلف استان مصرف شده که 472 میلیون مترمکعب از این آمار تحویل نیروگاه های فراوری کننده برق استان شده است اضافه نمود: در مدت مشابه پارسال هم 807 میلیون و 306 هزار مترمکعب گاز در خراسان رضوی مصرف شده بود که این رقم در مقایسه با امسال، نشانگر افزایش 15.4 درصدی مصرف طی امسال است.

او گفت: با توجه به توسعه ای که در زیرساختهای گاز استان خراسان رضوی اجرا شده است تامین گاز واحدهای شهری، روستایی و صنعتی و فراوریی به صورت پایدار انجام می گردد چنانکه پارسال بیش از 12 میلیارد متر مکعب گاز بدون هیچ قطعی به مصرف رسید.

ساخت دستگاه بوسنج

رییس امور اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: متخصصان این شرکت پارسال با تکیه بر دانش بومی دستگاه بوسنج گازطبیعی ساختند که از نمونه خارجی آن پیشرفته تر و 30 درصد ارزانتر است.

معصومی اضافه نمود: این دستگاه دارای ویژگی هایی همانند امکان کالیبره دیجیتال، مشاهده فلوی هوا و گاز، دستیار هوشمند اندازه گیری، بی احتیاج از تصحیح نتایج، پورت ارتباط صنعتی و باتری قابل شارژ است که از نمونه بوسنج آمریکایی ODARATOR است.

وی با بیان این که دستگاه ساخته شده، کوچک و قابل حمل است و توانایی کمی سازی شدت بو در گاز طبیعی را دارد ادامه داد: این دستگاه علاوه بر دارا بودن حسگر اندازه گیری جریان گاز، میزان جریان هوا را نیز برای محاسبه مقدار واقعی درصد حجمی گاز اندازه گیری نموده است و با پردازش داده های خروجی احتیاج به استفاده از جداول و محاسبات دستی را برطرف می نماید.

رییس امور اندازه گیری و توزیع گاز شرکت گاز استان خراسان رضوی گفت: این دستگاه دارای پردازشگر قابل برنامه ریزی بوده است و می توان رابط کاربری آن را بر اساس نظر مشتری سفارشی سازی کرد همچنین با یک بار شارژ امکان انجام دست کم 80 تست را دارد.

معصومی اضافه نمود: نمونه بومی سازی شده دستگاه بوسنج گاز طبیعی با مشارکت و همکاری شرکت دانش بنیان پویا پردازش جام از شرکت های دانش بنیان استان به مرحله فراوری رسیده و بهره مندی از خدمات و پشتیبانی کامل، دوام زیاد به واسطه بدنه مقاوم در برابر ضربه و رطوبت، حمل راحت و آسان، سهولت استفاده و کالیبراسیون دیجیتال از جمله مزیت های این دستگاه است.

منبع: ایرنا
انتشار: 10 مهر 1399 بروزرسانی: 10 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1220

به "خبرنگاران خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خراسان رضوی پیشرو در ارائه خدمات گازرسانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید