300 شرکت دانش بنیان در البرز فعالیت دارند

به گزارش مجله خبری تیرول، رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: در این استان 300 شرکت دانش بنیان فعالیت می نمایند. بنابراین آمار البرز پس از استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی، در رده چهارم قرار گرفته است.

300 شرکت دانش بنیان در البرز فعالیت دارند

به گزارش گروه استان های خبرنگاران، مهدی عباسی، رئیس پارک علم و فناوری البرز درخصوص شرایط نخبگان و شرکت های دانش بنیان این استان گفت: پارک علم و فناوری البرز در کنار 48 پارک علم و فناوری دیگر در کشور به نوبه خود رسالت اصلی پارک های علم و فناوری که ایفای نقش پل میان صنعت و دانشگاه است را انجام داده است.

عباسی با اشاره به تعداد شرکت های علم و فناوری استان اضافه نمود: بر اساس اطلاعات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 300 شرکت دانش بنیان در استان البرز فعال هستند که بر اساس این آمار، البرز پس از استان های تهران، اصفهان و خراسان رضوی در رده چهارم قرار گرفته است.

رئیس پارک علم و فناوری البرز گفت: 30 شرکت دانش بنیان نوع اول، 56 شرکت دانش بنیان نوع دوم، 51 شرکت فراوریی نوع اول و 160 شرکت فراوریی نوع دوم در استان وجود دارد. قابل ذکر است شرکت هایی که تازه شروع به فعالیت نموده اند نوع اول محسوب می شوند و از امکانات و تسهیلات بیشتری مانند معافیت های اقتصادیاتی بهره می برند. شرکت های نوع دوم نیز شرایط مشابهی دارند و تنها از معافیت اقتصادیاتی محصولات بهره مند نیستند.

وی تشریح کرد: 87 شرکت دانش بنیان و فناور در پارک حضور دارند که 50 تا از آن ها در شرایط رسیدن به مرحله پارک و 30 شرکت در مرحله رسیدن به مرکز رشد قرار دارند که از آن تعداد بالای 50 درصد دانش بنیان شده اند.

عباسی با بیان تفاوت شرکت های دانش بنیان با دیگر شرکت ها گفت: تفاوت شرکت دانش بنیان با دیگر شرکت ها محصولاتی است که دانش و ارزش اضافه نموده ضمیمه آن باشد. محصولی که از دانش خاصی برخوردار باشد دانش بنیان محسوب می گردد.

رئیس پارک علم و فناوری البرز درباره شرایط دیگر شرکت های دانش بنیان عنوان نمود: بقیه شرکت ها خارج از پارک هستند و ما برنامه داریم تا امکانات را فراهم کنیم که بتوانیم میزبان تعداد بیشتری از آن ها باشیم. شرکت ها از بدو فعالیت خود در پارک ابتدا به عنوان هسته شناخته می شوند و ماهیت حقوقی ندارند. سپس بعد از گذراندن مراحل قانونی 3 تا 5 سال حمایت می شوند و به مرحله خروج پیروز به پارک ها می رسند و در این مرحله محدودیتی وجود ندارد.

وی اضافه نمود: متأسفانه در البرز محدودیت منابع و امکانات فیزیکی داریم و هرسال با شرکت هایی که فعالیت ضعیفی داشتند خداحافظی می کنیم و شرکت هایی که ارزش اضافه نموده بهتری فراوری نموده اند، مستقر می مانند.

عباسی با اشاره به ظرفیت شهرک های صنعتی در استان البرز اظهار کرد: یکی از آرزو های ما ایجاد شهرک دانش بنیان است. امیدواریم بتوانیم با حمایت مقام اقتصادی استان البرز عملیات احداث این شهرک شروع گردد.

عباسی با تشریح تفاوت میان شهرک صنعتی و دانش بنیان اضافه نمود: تفاوت ها میان شهرک صنعتی و دانش بنیان بسیار است. شهرک های صنعتی برای فراوری انبوه یک محصول فعالیت می نمایند درحالی که شهرک های دانش بنیان لزوماً هدف فراوری انبوه را ندارند و ممکن است محصولی استراتژیک در مقیاس کوچک تری فراوری نمایند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز در ادامه با اشاره به فرایند شروع به کار افراد صاحب ایده در پارک علم و فناوری استان گفت: اگر شرایط خاص شیوع بیماری کرونا نبود افرادی که صاحب ایده هستند می توانستند همین فردا به ما مراجعه نمایند. حتی در این شرایط نیز با رعایت پروتکل های بهداشتی میزبان همه این افراد هستیم. راه های ارتباط با ما نیز گوناگون است.

وی یادآور شد: مراجعه حضوری در کنار راه های ارتباطی دیگر مانند مراجعه به سایت از روش های برقراری ارتباط با ماست. فرایند شروع به کار نیز به این شکل است که ابتدا فرد یا گروه ایده خود را به صورت طرح یک صفحه ای کسب وکار ارائه می نماید. این طرح در کمیته ارزیابی می گردد و اگر قابلیت اجرایی داشته باشد به مراحل بعد می رود. کارشناسان ما در پارک حتی برای تیم سازی نیز به افرادی که ایده خوبی دارند یاری می نمایند.

رئیس پارک علم و فناوری البرز در انتها از با اشاره به خبر های خوش پارک علم و فناوری البرز برای مردم استان، اعلام نمود: ستاد اقتصاد دانش بنیان استان نیز با یاری وزارت کشور و استاندار به زودی تشکیل می گردد. خبر خوب دیگر این است که یکی از شرکت های دانش بنیان پارک توانسته محصول سنسور اکسیژن ونتیلاتور را فراوری کند که پیش ازاین تنها در انحصار سه کشور ایالات متحده امریکا، انگلستان و آلمان بود.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 فروردین 1401 بروزرسانی: 24 فروردین 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2069

به "300 شرکت دانش بنیان در البرز فعالیت دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "300 شرکت دانش بنیان در البرز فعالیت دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید