کوشش اوکراین برای کاهش تنش در روابط با روسیه

به گزارش مجله خبری تیرول، در راه حل جدید امنیت ملی اوکراین، علاوه بر توسعه روابط راهبردی با اتحادیه اروپا، آمریکا و ناتو، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای کاهش تنش با روسیه و در عین حال احیای حاکمیت بر مناطق جدایی طلب شرق کشور و کریمه، تأکید شده است.

کوشش اوکراین برای کاهش تنش در روابط با روسیه

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، طرح راه چاره جدید امنیت ملی اوکراین که روز آدینه در نشست شورای امنیت ملی و دفاع این کشور ارائه شد، شامل اقداماتی برای کاهش تنش در روابط با روسیه است.

بخش مطبوعاتی دفتر ریاست جمهوری اوکراین در بیانیه ای در این رابطه یادآور شده است: در راه چاره جدید امنیت ملی پیشنهاد شده تا تدابیری به منظور کاهش احتمال تشدید درگیری با فدراسیون روسیه و تنش در روابط دوجانبه اتخاذ گردد.

بر اساس این اطلاعات، این سند همچنین خواهان توسعه روابط راهبردی با اتحادیه اروپا، ایالات متحده و کشورهای عضو بلوک ناتو که به عنوان شرکای اصلی خارجی اوکراین شناخته می شوند، شده است.

پیش نویس راه چاره امنیت ملی اوکراین توسط یک گروه از کارشناسان این حوزه تهیه و به ویژه در ماه دسامبر سال گذشته در مقر ناتو در بروکسل ارائه شد که در آنجا ارزیابی مثبتی در باره آن صورت گرفت.

این سند همچنین احیای صلح و حاکمیت اوکراین بر سرزمین های دونتسک و لوگانسک که به طور موقت به اشغال نیروهای جدایی طلب درآمده، اجرای مجموعه ای از اقدامات بین المللی در عرصه حقوقی، سیاسی-دیپلماتیک ، بشردوستانه و مالی برای بازگرداندن شبه جزیره کریمه به اوکراین را نیز مورد تاکید قرار داده است.

به گفته آلکسی دانیلوف، دبیر شورای امنیت و دفاع اوکراین، پایه و اساس اصلی این سند در برنامه انتخاباتی ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین تنظیم شده بود ، که توسط اکثریت قریب به اتفاق مردم کشور مورد حمایت قرار گرفته و از جمله دلایل پیروزی وی در انتخابات است.

رئیس جمهوری اوکراین نیز در نشست روز آدینه شورای امنیت و دفاع ملی این کشور یادآور شد که سند راه چاره امنیت ملی کشور، جنبه مشورتی-رایزنی دارد و دستور داد تا ظرف یک هفته پیش نویس سند راه چاره امنیت ملی تهیه شده و سپس باید کوشش کرد تا به تصویب مجلس برسد.

جهت گیری های دارای اولویت در سیاست جدید امنیت ملی اوکراین در این طرح تضمین استقلال و حاکمیت کشور، توسعه اجتماعی، توسعه سرمایه انسانی، حمایت از حقوق، آزادی ها و منافع قانونی شهروندان اوکراین، همگرایی کامل با اروپا و یورو-آتلانتیک و البته احیای تمامیت ارضی کشور نام برده شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 803

به "کوشش اوکراین برای کاهش تنش در روابط با روسیه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش اوکراین برای کاهش تنش در روابط با روسیه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید