آمریکا در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده است

به گزارش مجله خبری تیرول، مشاور امنیت ملی آمریکا امروز بدون اشاره به خروج یکجانبه کشورش از برجام همراه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت از سوی ترامپ، در سخنانی گفت: در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده ایم.

آمریکا در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده است

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا امروز یکشنبه در سخنانی اعلام نمود: در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده ایم.

مشاور امنیت ملی آمریکا در این خصوص گفت: هنوز با ایران در (نشست) وین به توافقی نرسیدیم و فاصله ای وجود دارد که باید طی گردد تا از موانع عبور کنیم.

وی بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 با ایران (برجام) همراه با نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت در سال 2018 توسط ترامپ گفت: دیپلمات های ما در هفته های آینده برای بازگشت متقابل به توافق (برجام) به کار خود ادامه می دهند.

جیک سالیوان در ادامه اضافه نمود: ما هنوز با ایران به توافقی نرسیده ایم و امیدواریم که در جهت رسیدن به هدف رئیس جمهور بایدن پیش برویم.

لازم به ذکر است روز سه شنبه 24 فروردین ماه سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران که به وین سفر نموده است، از شروع غنی سازی 60 درصدی اطلاع داد و گفت که هزار سانتریفیوژ دیگر با 50 درصد ظرفیت بیشتر به ماشین های موجود در نطنز، علاوه بر جایگزینی ماشین های صدمه دیده، اضافه می گردد.

به گزارش مهر، ایران روز پنجم اسفند سال گذشته اعلام نمود که مطابق مصوبه مجلس شورای اسلامی، در اعتراض به تداوم تحریم های آمریکا و اجرا نشدن مفاد برجام از سوی طرف اروپایی، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می نماید و دیگر اجازه نظارت های فراپادمانی را به بازرسان نخواهد داد.

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از لحظه ورود به کاخ سفید در 20 ژانویه (اول بهمن)، عملاً هیچ گام محسوسی در راستای بازگشت به برجام برنداشته و به انجام چند اقدام عوام فریبانه کفایت نموده است؛ حال آنکه او موظف به جبران اشتباه دولت قبلی واشنگتن در مورد برجام است.

توافقنامه هسته ای ایران با نام رسمی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال 2015 به امضای ایران و گروه 1+5 (ایالات متحده، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان) و اتحادیه اروپا رسید.

طبق این توافقنامه، ایران مجاز به غنی سازی اورانیوم تا غنای 3.67 درصد است و در ازای آن، سایر طرف های امضاکننده این توافق ملزم به لغو تحریم های مالی علیه ایران شدند.

به رغم رضایت تمام طرف ها از مفاد این توافقنامه، دولت ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در 8 ماه می 2018 (18 اردیبهشت ماه سال 97) به طور یکجانبه از این توافق خارج شد و تحریم ها علیه ایران را دوباره وضع کرد که این اقدام واشنگتن در کنار انفعال طرف های اروپایی و عدم اقدام مستقلانه آن ها در جهت جبران پیامد های این خروج، مقامات تهران را واداشت تا طبق مادتین 26 و 36 برجام در روندی گام به گام تعهدات برجامی خود را کاهش دهند.

دولت جدید آمریکا در کوشش است تا وانمود کند به دنبال بازگشت به توافق هسته ای سال 2015 با ایران موسوم به برجام است؛ اما در عمل به بهانه های مختلف از انجام این کار سرباز می زند.

لازم به ذکر است که محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان اعلام نموده بود که تصمیم جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعلیق اجرای پروتکل الحاقی کاملاً مطابق با متن برجام بوده و این تصمیم در راستای ادامه نقض توافق هسته ای از سوی آمریکا و انفعال سه کشور اروپاییِ متعهد در برجام در عمل به تعهداتشان اجرا شده است.

در هفته های اخیر نیز نمایندگانی از کشور های 1+4 با ایران در سطح معاونان وزیر خارجه با برگزاری نشست هایی در شهر وین در کوششند تا در راستای احیای این توافق بین المللی به ویژه برطرف تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ایران گام هایی را بردارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1688

به "آمریکا در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمریکا در وین هنوز با ایران به توافقی نرسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید