تظاهرات سودانی ها در سالروز انقلاب؛ موانع فراوان پیش روی دولت انتقالی

به گزارش مجله خبری تیرول، سودانی ها به مناسبت فرا رسیدن سالروز اولین خیزش مردمی علیه نظام عمرالبشیر در سال 1964 در خارطوم و چند شهر سودان تظاهرات کردند و خواهان اجرایی شدن مطالبات انقلابی خود شدند.

تظاهرات سودانی ها در سالروز انقلاب؛ موانع فراوان پیش روی دولت انتقالی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه سودان تریبون، هزاران نفر از مردم خارطوم در راستا های مختلف این شهر به سمت میدان آزادی تظاهرات کردند و با سردادن شعارهایی درحمایت از دولت انتقالی خواهان منحل شدن حزب کنگره ملی (حزب حاکم سابق)، مجازات مسئولان نظام عمرالبشیر به اتهام فساد، مجازات عاملان کشتار مردم در تظاهرات علیه نظام سابق خارطوم شدند.

ارتش سودان از ساعات اولیه بامداد دیروز خیابان های منتهی به ستاد فرماندهی نیروهای مسلح این کشور را در خارطوم مسدود کرد و به تظاهرنمایندگان هشدار داد که به مراکز و ساختمان های نظامی نزدیک نشوند.

چند روز قبل احزاب و گروه های اسلامگرا از مردم را خواسته بودند که در سالروز انقلاب 1964 در برابر ستاد فرماندهی نیروهای مسلح سودان تجمع نمایند، اما اقدامات امنیتی پلیس و ارتش مانع از این کار شد.

این تظاهرات به دعوت احزاب و شخصیت های سیاسی برگزار گردید و به همین مناسبت نخست وزیر دولت انتقالی سودان به وسیله تلویزیون با مردم سودان سخن گفت و گفت: دولت انتقالی با مسائل زیادی روبروست.

عبدالله حمدوک بدون نام بردن از مانع یا مشکل خاصی توضیح داد: بعضی از مسائل و موانع به طور عمد در برابر دولت انتقالی ایجاد شده اند با وجود این، دولت عزم جدی دارد که از این مسائل و موانع عبور کند.

وی تاکید نمود: دولت برنامه های خود را به صورت شفاف مطرح و آن را اجراء می نماید و انتظار داریم که در تحقق اهداف انقلاب در زمینه های مالی، اجتماعی و سیاسی تنها نباشیم.

نخست وزیر دولت انتقالی ثبات مالی و انتها دادن به جنگ داخلی در سودان شرط تحقق دموکراسی در این کشور دانست و گفت: فراگیر شدن صلح در کشور بحث محوری است چراکه صلح دموکراسی و رشد مالی را برای کشور به ارمغان می آورد.

این روزنامه سودانی درخبر دیگری نوشت: دولت انتقالی خارطوم با جبهه انقلابی سودان در پایتخت سودان جنوبی توافقنامه سیاسی و آتش بس موقت در دارفور (غرب سودان) امضاء کردند.

در مراسم امضای این توافقنامه سرلشکر محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی عضو شورای حاکمیتی سودان و نماینده دولت انتقالی خارطوم، هادی ادریس نماینده جبهه انقلابی سودان، نمایندگانی از سازمان ملل و اتحادیه اروپا به همراه رئیس جمهور سودان جنوبی حضور داشتند.

توافقنامه سیاسی که دولت انتقالی خارطوم با جبهه انقلابی سودان امضا نموده است، نقشه راهی برای مذاکرات این جبهه و سایر گروه های مسلح سودانی با دولت خارطوم محسوب می گردد.

بر اساس اعلامیه توافقی که ائتلاف آزادی و تغییر با نظامیان سودانی نموده قرار است در شش ماهه نخست فعالیت دولت انتقالی خارطوم، این دولت با تمام گروه های مسلح سودانی به توافقنامه صلح دست پیداکند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 15 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 576

به "تظاهرات سودانی ها در سالروز انقلاب؛ موانع فراوان پیش روی دولت انتقالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهرات سودانی ها در سالروز انقلاب؛ موانع فراوان پیش روی دولت انتقالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید