تدبیر اروپایی ها و ژاپنی ها برای مدیریت خشم تجاری ترامپ

به گزارش مجله خبری تیرول، ژاپن و اروپا عادت ندارند به خود به عنوان قربانی جنگ تجاری کشورهای دیگر نگاه نمایند و از این رو دست به کار شده اند تا از دچار شدن به سرنوشت چین و به جان خریدن عصبانیت تجاری رئیس جمهور آمریکا جلوگیری نمایند.

تدبیر اروپایی ها و ژاپنی ها برای مدیریت خشم تجاری ترامپ

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگاران، به خصوص اتحادیه اروپا که بزرگترین بلوک تجاری از نظر میزان صادرات و واردات کالاها و خدمات است عادت دارد شرایط خود را به دیگران دیکته کند تا این که بخواهد از آنها اطاعت کند. بنابراین برای توکیو و بروکسل کسر شأن است که ببینند نقششان در جنگ تجاری میان آمریکا و چین به کوشش برای فاصله دریافت از سر راه این کشورها و راهنمایی کردن خشم آمریکایی به سوی پکن تقلیل پیدا نموده است.

اتحادیه اروپا و ژاپن در راستای ابتکار سه جانبه ای که نخستین بار در سال 2017 و پس از اقدام دونالد ترامپ در دامن زدن به تنش های تجاری با چین راه اندازی شد، هفته گذشته در پاریس با آمریکا دیدار کردند. هدف آنها متقاعد کردن آمریکا به تشکیل یک اتحاد به جای جنگ با همه بود. آنها به ترامپ ائتلافی را پیشنهاد کردند که هدف آن اصلاح مدل مالی مختل نماینده تجارت چین به جای وضع تعرفه های تنبیهی روی صادرات چین یا ممنوعیت تجارت با هواوی است.

اتحادیه اروپا و ژاپن منافع زیادی در گرو دارند. هر دو از تعرفه های واردات روی صادرات فولاد و آلومینیوم به آمریکا لطمه دیده اند. همچنین ترامپ تهدید نموده این تعرفه ها را برای واردات خودرو نیز افزایش می دهد. خودروسازان اروپایی که در آمریکا کارخانه دارند به چین صادر می نمایند و شرکت های محصولات الکترونیکی ژاپنی که برای مونتاژ محصولاتشان به شرکت های چینی متکی هستند به آمریکا فروش دارند و در خط آتش واشنگتن و پکن گیر افتاده اند.

این سه طرف منافع مهمی در اشتراک دارند. توکیو و بروکسل با ترامپ توافق نموده اند که چین از آزادی زیادی برای دادن یارانه دولتی یا مختل کردن بازارها برای یاری به شرکت های خود برخوردار است. پیشنهاد آنها ارائه یک تعریف معین و جامع در مورد پرداخت های نامشروع است. اگر تعریف معینی وجود داشته باشد در مرحله بعد کوشش خواهند کرد سایر کشورهای بزرگ از جمله چین را متقاعد نمایند به یک تعهد گروهی در سازمان جهانی تجارت برای عدم استفاده از چنین یاری هایی در آینده بپیوندند.

اما دولت ترامپ به شکل غریزی نسبت به هر چه که به چندجانبه گرایی منتهی گردد بیزاری دارد. منابع مطلع از مذاکرات هفته پیش در پاریس می گویند اگر چه آمریکا در این فرآیند همکاری می نماید این دیدار تنها یک بیانیه مختصر به دنبال داشت.

مقامات آمریکایی تنها یک تعریف گسترده از یارانه ها دارند که ناظران آن را غیرواقع گرایانه می دانند. در سمت اتحادیه اروپا، این نگرانی وجود دارد که تعریف آمریکایی باعث گردد بخشی از پرداخت های دولتی که تحت مقررات یاری دولتی اتحادیه اروپا قانونی شمرده می شوند نامشروع شناخته شوند و حتی مضحک این است که ممکن است حتی حمایت های ایالتی و فدرال در آمریکا نیز غیرقانونی شمرده شوند.

رابرت لایتیزر، نماینده تجاری آمریکا و سیسیلیا مالم استروم، کمیسر تجارت اتحادیه اروپا در مورد استفاده از تعرفه های اضطراری بر مبنای نگرانی نسبت به امنیت ملی اختلاف نظر پیدا کردند. و اتحادیه اروپا و آمریکا همچنان در مورد نحوه حل اختلاف یارانه هایی که به ایرباس و بوئینگ پرداخت شده است درگیر هستند.

آمریکا اخیراً نشانه هایی متمرکز کردن آتش خود و انتخاب دشمنانش را بروز داده است. ترامپ تصمیم گرفت تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم مکزیک و کانادا را حذف کند و توافق نفتای 2 را اجرایی کند. یک نگاه خوش بینانه این است که وی به اهمیت متمایز کردن رقیبان مالی مانند چین و کشورهایی همفکری مانند همسایگان آمریکای شمالی پی برده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، همزمان کاخ سفید به اتحادیه اروپا و ژاپن یک مهلت شش ماهه برای وضع تعرفه روی واردات خودرو داده است. توکیو و بروکسل از هر نشانه همکاری برای توجیه این که آمریکا بهتر است آنها را متحد خود بداند استفاده می نمایند. تاکنون این کوشش ها نشانه های چندانی از پیشرفت نداشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 471

به "تدبیر اروپایی ها و ژاپنی ها برای مدیریت خشم تجاری ترامپ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدبیر اروپایی ها و ژاپنی ها برای مدیریت خشم تجاری ترامپ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید