بیشترین تعداد شاغلان تعاونی متعلق به کدام بخش است؟

به گزارش مجله خبری تیرول، نتایج یک پژوهش نشان می دهد که در سال گذشته بیشترین تعاونی های فعال درحال بهره برداری متعلق به بخش خدمات بوده و بخش مسکن بیشترین تعداد شاغلین این تعاونی ها را به خود اختصاص داده است.

بیشترین تعداد شاغلان تعاونی متعلق به کدام بخش است؟

به گزارش خبرنگاران، در اصل 44 قانون اساسی، نظام مالی جمهوری اسلامی ایران بر پایه سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی راسخ شده است.

به موجب اصل 43 قانون اساسی تامین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قراردادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند در شکل تعاونی از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروههای خاص منتهی نشود و دولت را به کارفرمای بزرگ مطلق تبدیل نکند، دیده شده است.

فصل سوم قانون سیاست های کلی اصل 44 هم به سیاستهای توسعه بخش تعاون اختصاص دارد و در آن افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی به 25 درصد مورد تاکید قرار گرفته و معافیت های مالیاتی و بیمه ای و اولویت بخشی تعاونی ها در واگذاری ها و پرداخت یاری های بلاعوض و تسهیلات بانکی به بخش تعاون پیش بینی شده است.

در حال حاضر تعاونیها از ظرفیتهای بالایی برای رشد و توسعه و شکوفایی بخشهای مختلف اقتصاد برخوردارند و سهم بسزایی در فراوری ناخالص داخلی و افزایش اشتغال دارند.

بر اساس گزارش مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، تا انتها سال 1399 تعداد کل تعاونیهای فعال در حال بهره برداری و در دست اجرا در کشور 96 هزار و 493 واحد بوده که از این تعداد 69 هزار و 279 تعاونی در حال بهره برداری و 27 هزار و 214 تعاونی در دست اجرا بوده است؛ تا انتها سال گذشته 607 اتحادیه فعال هم در حال بهره برداری بوده است.

بر اساس نتایج این گزارش 26.5 درصد از تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در گرایشهای خدمات، 21.5 درصد کشاورزی، 15.9 درصد در گرایش صنعت و 14 درصد تعاونیها در گرایش مسکن قرار دارند و سایر گرایشها سهم 22.1 درصد را به خود اختصاص داده اند.

از تعداد کل اعضای تعاونیهای فعال در حال بهره برداری 84.3 درصد اعضا در گرایش سهام عدالت، 807 درصد در گرایش تامین احتیاج مصرف کنندگان، 2.6 درصد در گرایش مسکن و مابقی در سایر گرایشها هستند.

میانه تعداد اعضا برای تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در کل کشور 825 نفر است. این شاخص برای تعاونیهای با گرایشسهام عدالت 141 هزار و 255 نفر، با گرایشتامین احتیاج مصرف کنندگان 1221 نفر و با گرایش اعتبار، 646 نفر بوده اند.

نمودار توزیع اشتغال تعاونی های فعال نشان می دهد که بخش مسکن بیشترین تعداد شاغلین را به خود اختصاص داده است؛ به نحوی که تعداد کل شاغلین تعاونیهای فعال در حال بهره برداری در گرایش مسکن 26.2 درصد، در گرایش خدمات 17 درصد، در گرایش تامین احتیاج مصرف کنندگان 15.7 درصد و مابقی در سایر گرایشها هستند.

به گزارش خبرنگاران، به طور میانه تعداد شاغلان در تعاونیهای کل کشور 20 نفر است که این شاخص برای تعاونیهای اعتباری 85 نفر، تعاونی های تامین احتیاج مصرف کنندگان 53 نفر و گرایشهای فراوریی، توزیعی و مسکن هر کدام 37 نفر است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آبان 1400 بروزرسانی: 11 آبان 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1905

به "بیشترین تعداد شاغلان تعاونی متعلق به کدام بخش است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین تعداد شاغلان تعاونی متعلق به کدام بخش است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید