آثار ژئوپلیتیکی توافق هسته ای ایران و غرب

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران: رشد مالی چین و دیگر کشورهای شرق آسیا و بروز تنش های فزاینده بین آنها و نیز بحران اوکراین نشانه ای از ایجاد جنگ سرد جدیدی با محور اقتصاد است.

آثار ژئوپلیتیکی توافق هسته ای ایران و غرب

در جابجایی صحنه ژئوپلیتیک دنیا از خاورمیانه به اوکراین، سوال اصلی که این روزها ذهن تحلیلگران سیاسی را به خود مشغول نموده آن است که آیا رقابتهای ژئوپلیتیکی قدرتهای فرامنطقه ای در تغییر صحنه بازی از کمربند شکننده خاورمیانه به حیات خلوت روسیه، دراز مدت است یا کوتاه مدت، یا به تعبیر دیگر تاکتیک است یا استراتژی. آیا غرب در صدد است تا با حل و فصل دائمی مناقشات هسته ای با ایران، جنگ پنهان خود با دشمنان دیرینه و جدیدش را وارد یک تخاصم آشکار با مولفه های نو کند؟ این تحولات ژئوپلیتیکی چگونه می توانند ما را از انزوای سیاسی و مالی تحمیل شده خارج کند و ضمن تقویت ژئوپلیتیک ما، بار دیگر تاریخ تکرار شود و ایران از وقوع دو باره بازی بزرگ، سود ببرد. جالب این که این تحولات در فصلی از سال در حال وقوع است که احتیاج اروپا به گاز روسیه در کمترین حد ممکن است و اروپا از ابتکار عمل ژئوپلیتیکی مناسب تری برای امتیاز گیری از روسیه برخوردار است.

در صورتی که ما در آستانه توافق بزرگ قرن بین ایران و غرب باشیم مطمئناً کشور ما در تغییر صحنه بازی، نقشی تاریخ ساز خواهد داشت و از جنگ سرد جدید رونمایی خواهد نمود؛ تا ضمن حذف بهانه ایران هراسی برای توجیه حضور بازیگران فرامنطقه ای در منطقه و اعلام آمادگی برای تامین گاز اروپا به عنوان پاشنیه آشیل این قاره در بحران اوکراین، نشان دهد که رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی، ما را از قدرتی منفعل به بازیگری موثر و در خور ظرفیتهای ژئوپلیتیکی مان تبدیل نموده است . رشد مالی چین و دیگر کشورهای شرق آسیا و بروز تنش های فزاینده بین آنها و نیز بحران اوکراین نشانهای از ایجاد جنگ سرد جدیدی با محور اقتصاد است که باعث شده توجه غرب و آمریکا برای نخستین بار پس از حملات یازده سپتامبر از دنیا اسلام و خاورمیانه به سوی خارج نزدیک روسیه معطوف شود. این وضعیت گذار، فرصتی استثنایی برای کشور ما به وجود آورده تا نسبت به استیفای حقوق خویش از قدرتهای بزرگ همچون آمریکا، اروپا، روسیه، چین و هند اقدام کنیم. ما که در دوران جنگ سرد نقش کشور سپر را برای منافع دو قلمرو ژئواستراتژیک بری به رهبری شوروی و بحری به رهبری آمریکا بازی کردیم، امروزه در این لحظه تاریخی با حنگ سرد جدیدی با دو قلمرو ژئواکونومیک با محور اقتصاد به رهبری دو منظومه قدرت، ایالات متحده و اروپا در یک طرف و روسیه، چین و هند در طرف دیگر روبه رو هستیم، که تفاتهای شکلی و ماهوی فراوانی با جنگ سرد سابق دارد.

عدم درک درست از تحولات سیاسی جدید برای بهره برداری از این فرصت استثنایی باعث خواهد شد که کشور ما همچنان هدف تهاجمات و تخاصمات قرار گیرد و به عنوان یک کالای استراتژیک در بده بستانهای دو منظومه جدید قدرت مورد معامله قرار گیرد. امروزه قدرت نرم ما که بخشی از آن در رویکرد جدید دستگاه دیپلماسی ما خودنمایی می نماید با فضای تنفسی جدیدی برای تاثیرگذاری روبرو است که در صورت رسیدن به یک توافق جامع هسته ای، می تواند انتقال صجنه ژئوپلیتیک دنیا را از خاورمیانه به حیات خلوت روسیه دائمی نماید. درست است که ما از شرایط مالی مناسبی برخوردار نیستیم، اما طرف مقابل نیز به اندازه ما احتیاجمند توافق نهایی است. مهم ترین دلیلش آلترناتیو مصیبت بار عدم توافق برای طرفین است، که به این منجر خواهد شد که غرب امتیازات زیادی را به منظومه قدرت مقابل خود به ویژه روسیه تقدیم کند و از منافع رویکرد ما در تعریف جدید کدهای ژئوپلیتیکی مان، محروم بماند.

منبع: ابتکار

خبرنگاران: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 603

به "آثار ژئوپلیتیکی توافق هسته ای ایران و غرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آثار ژئوپلیتیکی توافق هسته ای ایران و غرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید