6 روش برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مقابله موثر با کرونا!

به گزارش مجله خبری تیرول، با وجود مسائل و دغدغه هایی که به طور عادی در زندگی روزمره هر فردی وجود دارد، با انتشار بیماری ویروس کرونا این مسائل و دغدغه های روزانه، توام با استرس، دلهره و نگرانی شده است. اما در این فضا و شرایط چطور بر استرس و نگرانی های خود غلبه کنیم و شادابی و سلامتی خود را بیش از پیش افزایش دهیم؟ در این مقاله می خواهیم راجع به چگونگی کاهش استرس و افزایش شادابی و نشاط برای تقویت سیستم ایمنی بدن توضیح دهیم، پس با ما همراه باشید.

6 روش برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مقابله موثر با کرونا!

همان طور که ویتامین C و D و دمنوش های خانگی در تقویت سیستم ایمنی بدن و مقابله با این ویروس موثر هستند، پزشکان بر این باورند که وجود استرس و دلهره به خودی خود سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و سبب می شود ویروس کرونا به راحتی ما را به خود مبتلا کند. بله، علاوه بر رعایت موارد پیشگیرانه ای ازجمله شستن مکرر دستان با آب و صابون، استفاده از ژل های ضدعفونی کننده، ماسک و غیره که سازمان بهداشت جهانی WHO بر آن تاکید دارد، مورد مهمی دیگری که برای جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا موثر است، حفظ آرامش و عدم داشتن اضطراب و استرس می باشد. علاوه بر موارد ذکر شده، بهداشت فردی، خواب کافی و رژیم غذایی سالم جزو مهمترین عامل هایی هستند که بر سیستم ایمنی بدن تاثیرگذار می باشند. شش روش ساده برای کاهش استرس و اضطراب به توضیح زیر می باشد:

1) ورزش:

یکی از مهمترین کارهایی که می توان برای مقابله با استرس انجام داد، ورزش کردن است اما شاید باور این مطلب که با فشار آوردن و استرس بدنی به وسیله ورزش، می توان استرس روحی را به شکل قابل توجهی کاهش داد، در ابتدا سخت باشد اما واقعیت دارد. اندازه کاهش استرس در بین افرادی که به طور مداوم فعالیت بدنی دارند در مقایسه با افرادی که هرگز ورزش نمی کنند فرق دارد. افرادی که ورزش در زندگی آن ها جایگاه خاص و ویژه ای دارد در مقایسه با افرادی که با ورزش کردن قهر هستند، استرس و اضطراب کمتری دارند.

ورزش بر هر درد بی درمان دواست! بله، علاوه بر اینکه خنده بر هر در درد بی درمان دواست، می توان ورزش را هم درمان هر دردی دانست. از مهترین مزیت های ورزش کردن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کاهش هورمون های استرس:

ورزش در طولانی مدت سبب کاهش هورمون های استرس بدن مانند کورتیزول می شود و همچنین به آزاد شدن اندورفین ها کمک چشمگیری می کند. اندورفین ها مواد شیمیایی هستند که به عنوان مسکن عمل کرده و در بهبود و همچنین افزایش روحیه، نقش کلیدی را ایفا می کنند.

خواب:

خواب از مهمترین و اصلی ترین نیاز هر انسانی است و شاید بتوان گفت که بدون خواب و استراحت کافی، عملا زندگی کردن امکان پذیر نیست. ورزش کردن می تواند به تنهایی در کیفیت بهبود خواب و استراحت نقش مهمی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: علائم کمبود ویتامین D در بدن را بشناسید

اعتماد به نفس:

اعتماد به نفس که با وجودش می توان پله های رشد و ترقی را با قدرت تمام طی کرد هنگامی که با ورزش آمیخته شود تاثیر دو چندانی دارد و سبب افزایش روحیه و در نتیجه کاهش استرس و اضطراب می شود.

برای کاهش اضطراب و استرس می توان از ورزش هایی مانند: یوگا، پایکوبی، پیاده روی و سایر ورزش های مورد علاقه خود بهره برد و شاهد نشاط و شادابی فراوان در طول روز و حتی در طولانی مدت باشیم.

2) دمنوش های گیاهی و مکمل ها:

در مقاله انواع دمنوش های گیاهی که به سیستم ایمنی بدن کمک میکنند، به بعضی دمنوش ها اشاره شد؛ اما در این بخش می خواهیم توضیح مختصری راجع به انواع دمنوش گیاهی و مکمل ها که در کاهش اضطراب و استرس نقش موثری دارند توضیحاتی بیان شود.

دمنوش بادرنجبویه:

گیاه بادرنجبویه و یا ملیسا از خانواده نعاع ها می باشد که به علت وجود اثرات ضد استرس و دلهره و همین طور سایر خواص مفید دیگر مورد توجه و تاکید پزشکان برای کاهش استرس قرار گرفته است.

اسید چرب امگا 3:

اسیدهای چرب امگا 3 از خانواده اسیدهای چرب اشباع نشده هستند که در مواد غذایی از جمله مغز گردو، روغن و کنجاله کاملینا، بذر کتان، روغن دانه های چیا و بعضی از ماهی ها به وفور یافت می شوند. بر اساس مطالعات و تحقیقات فراوانی که بر روی بعضی از دانشجویان انجام شد، این نتیجه گیری حاصل شد که با مصرف امگا 3 می توان شاهد کاهش 20 درصدی علائم استرس و اضطراب باشیم.

دمنوش بوزیدان:

گیاه بوزیدان که با نام های آشواگاندا و جینسینگ هندی معروف است در اغلب داروهایی که برای درمان استرس و اضطراب به کار می رود، مورد استفاده قرار می گیرد و مصرف این گیاه دارویی در کاهش استرس بسیار موثر است.

دمنوش چای سبز:

چای سبز سرشار از پلی فنول است که با افزایش سرتونین بدن، اندازه استرس و اضطراب را به اندازه چشم گیری کاهش می دهد.

دمنوش سنبل الطیب:

گیاه سنبل الطیب به علت اثر آرام بخشی، برای زمان استراحت و خواب بسیار مفید می باشد و سبب کاهش اضطراب و استرس می شود.

دمنوش کاوا کاوا:

گیاه کاوا کاوا که به کاوا نیز معروف است از خانواده فلفل ها می باشد که از قدیم تا به امروز به عنوان آرام بخش در اغلب کشورها جهت درمان استرس و کاهش اضطراب مورد استفاده قرار می گیرد.

با توجه اینکه ممکن است گیاهان دارویی که در بالا توضیح داده شد با بعضی از داروها سازگار نبوده و حتی عوارض جانبی نیز داشته باشد بنابراین بهتر است قبل از استفاده این گیاهان دارویی با پزشک متخصص مشورت شود.

3) شمع روشن کنید!

استفاده از شمع هایی که دارای روغن های گیاهی از جمله اسطوخودوس، نعناع و لیمو هستند و همچنین شمع های معطر می توانند به کاهش اضطراب و استرس کمک کنند. بعضی از عطرها و اسانس ها آرامش بخش هستند که می توان از مهمترین آن ها به مواد زیر اشاره کرد:

  • اسطوخودوس
  • بابونه رومی
  • گل سرخ
  • برگاموت
  • شمعدانی
  • پرتقال
  • کندر

استفاده از اسانس ها و عطرها علاوه بر موثر بودن در کاهش استرس و اضطراب، می توانند بر خلق و خوی افراد نیز تاثیرگذار باشند که این ویژگی به رایحه درمانی و یا آروماتراپی معروف است.

4) کاهش مصرف کافئین:

کافئین یک ماده خوراکی محرک است که در قهوه، چای، شکلات و نوشیدنی های انرژی زا وجود دارد که دوز بالای آن می تواند اضطراب و استرس را به اندازه قابل توجهی افزایش دهد. اندازه آستانه دریافت کافئین در بدن هر فرد فرق دارد بنابراین اگر متوجه شدید که با استفاده از کافئین دچار لرز و اضطراب می شوید، مصرف آن را کاهش دهید.

اگر چه بسکمک از مطالعات نشان می دهد که قهوه در حد مصرف معمولی می تواند سالم و بدون ضرر باشد اما این آمار برای همه افراد یکسان نیست. اگر بخواهیم به طور کلی، مصرف میانه روزانه قهوه را بیان کنیم، اندازه آن پنج فنجان و یا کمتر می باشد پس در رعایت این اندازه توجه لازم باید صورت گیرد.

5) نوشتن:

شاید راه های زیادی را برای کاهش استرس و غلبه بر اضطراب انجام داده باشیم اما یکی از ساده ترین روش ها نوشتن است. بله، دست به قلم شدن و نوشتن در کاهش اضطراب و استرس موثر است. با نوشتن می توان فکر خود را از هرگونه موضوع و مطلبی خالی کرده و تا حد بسیار زیادی اندازه استرس و اضطراب را کاهش داد.

6) آدامس جویدن:

آدامس، این جویدنی دوست داشتنی که می تواند به عنوان یک داروی کاملا در دسترس برای کاهش سریع و آسان استرس و اضطراب به کمک ما بیاید. طبق مطالعاتی که پژوهشگران درباره اثرات جویدن آدامس بر روی افراد انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مصرف آدامس می تواند علاوه بر افزایش حس بهتر نسبت به زندگی، موجب شود افراد استرس کمتری در روبرو با اتفاقات زندگی روزه مره خود داشته باشند، اما علت چیست؟ جویدن آدامس بر عملکرد مغز بسیار موثر بوده و سبب آرامش افراد می شود و نکته دیگر اینکه گردش جریان خون مغز به وسیله جویدن آدامس تقویت می شود. افزون بر موارد ذکر شده یک مطالعه و بررسی دیگر نشان داد که وقتی افراد با شدت بیشتری آدامس را می جوند، استرس آن ها به طور ملموس تری کاهش پیدا می کند!

در این مقاله به شش روش ساده برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با ویروس کرونا اشاره شد. شما چه پیشنهاداتی برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن دارید؟ دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

منبع: اُکالا
انتشار: 3 دی 1400 بروزرسانی: 3 دی 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1959

به "6 روش برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مقابله موثر با کرونا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 روش برای کاهش استرس و تقویت سیستم ایمنی بدن؛ مقابله موثر با کرونا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید