کمپوت سیب را با این 2 روش تهیه کنید

به گزارش مجله خبری تیرول، درست کردن کمپوت سیب در خانه صفای خاصی دارد. کافیست یک بار طبخ آن را امتحان نموده و طعم آن را بچشید. آن وقت است که نه تنها از شر مواد مضر نگهدارنده و مزه آهنی قوطی های کمپوت خلاص می شوید، بلکه حتی می توانید محصولی به مراتب به صرفه تر از بیرون تهیه کنید. دسر خوشمزه ای که با دستان خود تهیه نموده اید و حتی می توانید آن را در هر محفل و دورهمی سرو کنید.

کمپوت سیب را با این 2 روش تهیه کنید

طرز تهیه کمپوت سیب

سیب های تازه چیده شده و ترکیب آن با شکر و کمی چاشنی تنها چیزی است که شما برای تهیه یک کمپوت فوق العاده خوشمزه به آن احتیاج دارید. البته اینکه دستورالعمل های مختلفی برای تهیه این کمپوت وجود دارد، چیزی نیست که بخواهیم از آن چشم پوشی کنیم. ولی به طور کلی مواد اولیه اصلی بین همه دستورها یک چیز است و آن هم ترکیب سیب با شکر است.

البته نوع چاشنی مورد استفاده در کمپوت روی مزه اصلی این دسر تأثیرگذار است. در اصل علاوه بر تازه و خوش طعم بود خود سیب، اندازه چاشنی و مزه آن مرز میان یک کمپوت خوشمزه و پرطرفدار و کمپوتی که بیشتر طعم شیرینی بر آن قالب است را تعیین می نماید. این چاشنی ها هستند که نقش فوت کوزه گری را در تهیه این دسر بازی می نمایند.

مواد اولیه کمپوت سیب

  • 10 عدد سیب درشت و باکیفیت
  • 8 قاشق غذاخوری شکر
  • 3 لیوان آب
  • 1 قاشق غذاخوری گلاب تازه
  • زعفران به اندازه لازم

دستور پخت کمپوت خوشمزه سیب

  1. برای تهیه کمپوت سیب در ابتدا باید سیب های سالم، تازه و بدون زدگی یا کرم خوردگی را انتخاب کنید. برای تهیه کمپوت یا خوشاب سیب، بهتر است از نوع زرد این میوه استفاده کنید.
  2. برای آغاز ابتدا باید سیب ها را بشویید و پوست بگیرید. سپس به فرم دلخواه برش بزنید و مغز آن را با احتیاط در آورید. برای زیباتر شدن ظاهر کمپوت حتماً تناسب در برش سیب را حفظ کنید.
  3. در مرحله بعد باید شهد کمپوت را درست کنید. کافیست شکر و آب را با هم درون قابلمه ای ریخته و روی حرارت قرار دهید. سپس شکر را هم بزنید تا حل گردد.
  4. پس از جوش آمدن آب، سیب ها را به آرامی درون آن بریزید. بین 10 تا 15 دقیقه طول می کشد تا سیب ها به نرمی لازم برسند.
  5. در میانه پخت باید 1 قاشق زعفران دم نموده را به مخلوط اضافه کنید. این نه تنها در رنگ بلکه در طعم کمپوت سیب هم بسیار مؤثر است. زمانی که پخت سیب کامل شد، درست در 1 دقیقه پایانی گلاب را به آب کمپوت اضافه کنید. مخلوط را کمی هم بزنید و زیر آن را خاموش کنید.
  6. در پایان می توانید کمپوت آماده و خنک شده را درون ظرفی ریخته و در یخچال نگهداری کنید. برای نگهداری طولانی تر بهتر است مواد کمپوت را درون شیشه ریخته و آن را به روش سنتی پملپ کنید.
  7. برای این کار پس از ریختن سیب و آب آن درون شیشه باید درب آن را خیلی محکم ببندید و به صورت وارونه درون یک قابلمه تا نیمه آب شده قرار دهید. سپس قابلمه را روی شعله گذاشته و اجازه دهید تا آب به نقطه جوش برسد. در پایان پس از گذشت 10 دقیقه از زمان جوش آمدن آب، شیشه را از قابلمه درآورید.

نکات مهم در طرز تهیه کمپوت

  • برای تهیه کمپوت سیب برترین سیب نمونه ای است که در عین تازگی و خوشمزگی، کمی هم سفت باشد. این بافت سیب است که بر کیفیت نهایی کمپوت تأثیر زیادی دارد.
  • زمان دقیق طبخ سیب برای تهیه کمپوت بسته به نوع سیب متغیر است.
  • برای اینکه طعم کمپوت شما دلچسب تر شده و به نمونه های آماده نزدیک گردد، بهتر است چند روزی آن را در یخچال نگهداری نموده و سپس آن را سرو کنید. نمونه پلمپ شده را هم می توانید تا چند هفته پس از تهیه مصرف کنید. اما به شرطی که شیشه به خوبی آب بندی شده و درز یا نشتی نداشته باشد.
  • اگر اولین بار است که این کمپوت را تهیه می کنید، بهتر است مواد اولیه را به نصف کاهش دهید و در صورت رضایت از نتیجه، اقدام به تهیه حجم بیشتری از این دسر کنید.
  • در صورت نگهداری کمپوت در شیشه آن هم برای مدت طولانی، بهتر است از قبل شیشه را در آب جوش قرار دهید تا میکروب زدایی گردد و حتماً قبل از استفاده آن را خشک کنید.
  • برای پیشگیری از له شدن سیب هنگام طبخ آن، حتماً این میوه را به صورت درشت برش بزنید.
  • در بعضی از دستورها از لیموترش هم برای طعم دهی بهتر کمپوت استفاده می گردد.

طرز تهیه کمپوت سیب دارچینی به سبک فرنگی

این نوع کمپوت با آنچه در فکر شماست کمی تفاوت دارد. اما با توجه به مواد اولیه آن می تواند یک دسر یا میان وعده خوشمزه خصوصاً برای کسانی باشد که به طعم دارچین علاقه مند هستند. اگر برای مزه کردن یک کمپوت تازه آماده اید، همین حالا دست به کار شوید و طبق دستور زیر عمل کنید.

مواد اولیه کمپوت دارچینی

  • 500 گرم سیب کمپوتی تازه
  • 5/1 قاشق چایخوری پودر دارچین آسیاب شده
  • 2/1 قاشق چایخوری پودر زنجبیل
  • 3/1 قاشق چایخوری پودر جوز هندی
  • 2 قاشق غذخواری کره بدون نمک
  • 2/1 فنجان شکر قهوه ای
  • 1 قاشق چایخوری عصاره وانیل

دستور پخت کمپوت سیب دارچینی

  1. سیب ها را پوست بگیرید و هسته ها را در آورید. سپس سیب را به قطعات کوچک تقریبا دو برابر یک حبه قند برش بزنید.
  2. سیب های خرد شده را درون ظرفی بریزید. سپس چاشنی ها از جمله پودر دارچین، زنجبیل و جوز هندی را روی سیب ها بپاشید. مخلوط را خوب هم بزنید تا تمامی قطعات سیب به خوبی به چاشنی ها آغشته شوند.
  3. کره، عصاره وانیل و شکر را درون ظرفی دیگر ریخته و روی حرارت میانه قرار دهید. زمانی که کره ذوب شد کمی شعله را زیاد کنید تا مخلوط آغاز به غل زدن کند. حدود 5 دقیقه این ترکیب را بپزید تا حالت کاراملی پیدا کند. زمانی که احساس کردید در حال تغییر رنگ است باید آن را سریع از روی حرارت بردارید.
  4. حالا نوبت اضافه کردن سیب به مخلوط کره و شکر است. مخلوط را به خوبی هم بزنید. سپس ظرف را دوباره روی حرارت ملایم قرار دهید.
  5. 10 دقیقه مخلوط سیب با مایع کارامل را طبخ کنید و اجازه دهید تا سیب ها بپزند. اما مراقب باشید حالت خود را از دست ندهند.
  6. در پایان ظرف را از روی حرارت بردارید و کمپوت سیب را به صورت سرد یا گرم سرو کنید. برای نگهداری این دسر از شیشه استفاده کنید.

نکات مهم در طبخ کمپوت دارچینی

  • اگر احساس کردید که مایع کمپوت شما غلیظ نیست باید زمان پخت را بالا ببرید. اما دقت کنید که سیب ها نباید بیش از اندازه بپزند یا هم زده شوند تا از له شدن آن ها پیشگیری کنید.
  • از این کمپوت می توانید به عنوان فیلینگ کیک بین لایه ها استفاده کنید.
  • از کمپوت دارچینی می توانید به همراه جو دوسر یا پنکیک برای صرف صبحانه استفاده کنید.
  • این کمپوت حدوداً یک هفته در یخچال قابلیت نگهداری دارد.

جمع بندی

کمپوت سیب خصوصاً نوع دارچینی یک دسر وسوسه انگیز است که به راحتی می توان آن را در خانه تهیه کرد. این کمپوت نه تنها خوشمزه و پرطرفدار است، بلکه به عنوان یک دسر ساده و به صرفه می توان به طور مداوم آن را تهیه و مصرف کرد. البته توجه داشته باشید که به علت اندازه شکر مورد استفاده شده در این کمپوت از استفاده بیش از اندازه آن خودداری کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 18 خرداد 1401 بروزرسانی: 18 خرداد 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2119

به "کمپوت سیب را با این 2 روش تهیه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمپوت سیب را با این 2 روش تهیه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید