کاوشگر پارکر صدای بادهای خورشیدی را ضبط کرد

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپیس، شعله های پلاسمای خورشید سروصدای خش خش و سوتی ایجاد می نمایند که کاوشگر پارکر(متعلق به ناسا) می تواند این اصوات را بشنود.

کاوشگر پارکر صدای بادهای خورشیدی را ضبط کرد

بادهای خورشیدی در حقیقت جریان هایی از ذرات باردار هستند که از اتمسفر بالایی خورشید به نام کرونا منتشر می شوند. پلاسما حاوی الکترون، پروتون و ذرات باردار دیگری است که در اتمسفر خورشید جریان دارند و با سرعت حدود 1.6 میلیون کیلومتر بر ساعت در منظومه شمسی منتشر می شوند.

کاوشگر پارکر که در سال 2018 میلادی به فضا پرتاب شده از زمانی که به خورشید رسید (نوامبر 2018) آن را به دقت آنالیز نموده است. به گفته محققان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جان هاپکینز، تحلیل جدید این مشاهدات نشان دهنده سروصداهایی است که از طریق بادهای خورشیدی به وجود می آیند.

نور رئوفی محقق ارشد این پروژه می گوید: ما به دنبال صدای بادهایی خورشیدی هستیم که به تازگی ایجاد شده اند. این صدا با آنچه روی زمین می شنویم کاملا متفاوت است.

مشاهدات اولیه از بادهای خورشیدی نشان می دهد سرعت ذرات باردار هنگام دور شدن از خورشید کمتر نمی گردد و در حقیقت بیشتر می گردد. یکی از اهداف کاوشگر پارکر نیز درک فرایند سرعت دریافت ذرات باردار است.

محققان با استفاده از ابزار FIELDS این کاوشگر نوسان هایی در میدان مغناطیسی و الکتریکی رصد نموده اند که در نتیجه امواج پلاسمای موجود در بادهای این ستاره به وجود می آید. آنها معتقدند این ذرات می توانند روی امواج پلاسما حرکت نمایند. امواج پلاسما نیز به نوبه خود سرعت ذرات را بیشتر می نمایند.

اطلاعات ابزار FIELD فرکانس و انبوهی از واکنش ها میان امواج پلاسما و ذرات را نشان می دهد. به عقیده محققان این واکنش ها سروصدایی قابل شنیدن ایجاد می نمایند.

رئوفی در این باره می گوید: امواج پلاسما به طور رسمی نقشی مهم در برخورد و سرعت دریافت ذرات دارند. اما محققان نمی دانند وسعت این نقش چقدر است. ما شاهد رفتارهای تازه و جدیدی از پلاسمای خورشیدی هستیم که در زمین قابل رصد نیستند.

محققان در این پژوهش اصوات مختلفی را شناسایی کردند. آنها متوجه شدند الکترون های پر انرژی که خطوس میدان مغناطیسی را دنبال می نمایند که از خورشید به منظومه شمسی کشیده شده، وقتی با تقویت امواج پلاسما در فراوانی مشابه روبرو می شوند، امواج سوت کش فراوری می نمایند.

قرار است کاوشگر پارکر 21 بار دور خورشید مدار بزند. کاوشگر طی این مدارها به ستاره نزدیک تر می گردد و رفتار بادهای خورشیدی را با دقت بیشتری آنالیز می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 842

به "کاوشگر پارکر صدای بادهای خورشیدی را ضبط کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاوشگر پارکر صدای بادهای خورشیدی را ضبط کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید