تور ارزان تایلند: چطور از فیل های تایلند حمایت کنیم؟

به گزارش مجله خبری تیرول، حمایت از فیل های تایلند

فیل در تایلند از زمان های دور تا به حال اهمیت زیادی داشته و نماد مذهب، پادشاهی، قدرت و تاریخ بوده است. در این کشور احترام خاصی برای فیل ها قائل اند و پادشاهان قدیمی سوار بر فیل های سفید رفت و آمد می کردند. فیل ها در صنعت درخت بری هم به کار گرفته می شدند تا از قدرت شان برای بریدن درخت ها استفاده گردد اما با کمرنگ شدن صنعت درخت بری در تایلند، همه فیل هایی که در آن صنعت بودند وارد صنعت دیگری به نام صنعت توریسم شدند. در این صنعت با این حیوان بد رفتاری های زیادی می گردد به طوریکه در سال های اخیر سازمان هایی برای حمایت از فیل های تایلند به راه افتاده است. در ادامه خبرنگاران را همراهی کنید تا با فیل های تایلند و راه های حمایت از آن ها آشنا شوید.

تور ارزان تایلند: چطور از فیل های تایلند حمایت کنیم؟

با تور ارزان تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا تایلند را ببینید.

با ورود فیل ها به صنعت توریسم فیل های زیادی به شهرهای مختلف برده شدند تا گردشگران با آن ها عکس بیندازند، به آن ها غذا دهند و فیل سواری نمایند. در جنگل ها، کمپ های فیل سواری برپا شده و همه گردشگران می توانند در جنگل سوار این فیل ها شوند، با آن ها عکس بیندازند و بعد از تجربه هیجان انگیز فیل سواری به خانه برگردند. فقط با رفتن به تایلند است که ماهیت واقعی توریسم فیل را درک می کنید و وقتی سوار یک فیل می شوید از نزدیک می بینید که چقدر با فیل ها بدرفتاری می گردد.

با اینکه حضور فیل ها در بیشتر شهرها مدت هاست که ممنوع شده اما مسئولان چشمان خود را به روی این قانون بسته اند. تا همین چند سال پیش در سراسر تایلند هیچ پارک خوبی برای تماشای فیل ها وجود نداشت و در همه آن ها از فیل ها سوء استفاده و با آن ها بدرفتاری می شد. اما حدود 20 سال پیش شخصی به نام لک چایلرت با راه اندازی پارک طبیعت فیل (Elephant Nature Park) جنبش تازه ای برای حمایت از فیل ها شروع کرد. پارک طبیعت فیل در سال 1996 تاسیس شده و بزرگ ترین حفاظتگاه و سازمان نجات فیل ها در تایلند است. این پارک در خارج شهر چیانگ مای واقع شده است و در حال حاضر 37 فیل و تعدادی حیوان دیگر در آن زندگی می نمایند. تقاضا برای بازدید از این پارک زیاد است به طوری که حتما باید از قبل، بلیت رزرو کنید.

در آنسوی شهر شلوغ چیانگ مای، این پارک کاملا فرق دارد؛ جنگلی واقعی که کوه هایش پوشیده از درختان انبوست و تبدیل به زیستگاهی برای گونه های مختلف حیوانات شده است. برخلاف دیگر جاذبه ها گردشگری تایلند، در این پارک چیزی منحصربفرد نصیبتان می گردد: شانس تعامل با فیل ها بدون اینکه به آن ها آسیبی وارد گردد. با اینکه فیل ها در تایلند محترم هستند اما زندگی آزادی ندارند و از آن ها سوء استفاده های زیادی می گردد. هر روز بچه فیل های وحشی از مادران خود جدا می شوند و برای اهلی شدن زیر بار تمرینات شکنجه آور می فرایند. این تمرین ها روح فیل ها را می شکند و آن ها را وادار می نماید تا برای رهایی از درد، دیگران را بر پشت خود سواری دهند، نمایش اجرا نمایند و یا نقاشی بکشند.

اما در این پارک یک محل امن برای فیل ها به وجود آمده تا آزاد و رها زندگی نمایند. در اینجا دیگر خبری از فیل سواری و نمایش های عجیب و غریب نیست و فیل ها می توانند آزادانه در کنار هم زندگی نمایند و از هر گونه سوء استفاده ای به دور باشند. در این پارک فیل ها را در سکونتگاه طبیعی شان می بینید، به آن ها غذا می دهید و آن ها را در آب رودخانه می شویید. اینجا محل زندگی حدود 350 سگ هم هم هست، سگ هایی که بیشتر آن ها از سیل ویرانگر سال 2011 بانکوک نجات پیدا کردند و یا از خیابان های چیانگ مای جمع آوری شده اند و با اینکه بیشترشان در پناهگاه ها زندگی می نمایند اما تعدادی از آن ها هم در پارک آزادانه رفت و آمد می نمایند.

در تایلند هر چه بیشتر درباره فیل ها بدانید لزوم تغییر در رفتار با فیل ها را بیشتر حس می کنید. با گوش دادن به داستان هر کدام از این فیل ها قلبتان می شکند و فیل های زیادی را می بینید که پشت و پاهایشان شکسته است و حتی پاهای خود را از دست داده اند. خوشبختانه با وجود سازمان هایی مثل پارک طبیعت فیل و گردشگرانی با وجدان بیدار، شرایط در حال تغییر است. پارک طبیعت فیل در حال همکاری با کمپ های فیل سواری است تا فیل سواری برای همواره از بین بفرایند و رفتارهای حیوان محبت آمیز شروع گردد. این کمپ ها به مرور می فهمند که مردم و گردشگران برای غذا دادن به فیل ها و بازی کردن با آن ها هم پول های زیادی می دهند و این کارها حتی می تواند از فیل سواری هم محبوب تر و وسوسه انگیز تر باشد.

با این حال، امروز هنوز هم در تایلند کمپ های زیادی وجود دارند و احتمالا حالا حالاها هم برقرار هستند اما با وجود گردشگران حیوان دوست و ایجاد انگیزه های های مالی برای رفتار بهتر با فیل ها، شاید تعداد این کمپ ها تا چند سال آینده به شدت کاهش پیدا کند و در نهایت کاملا از بین بفرایند.

دفعه بعد که به تایلند می روید برای یاری به فیل ها هرگز سوار فیل نشوید چون فیل سواری سهم زیادی در سوء استفاده از این حیوانات دارد و کسانی که برای تجربه فیل سواری پول پرداخت می نمایند از این سوء رفتار حمایت می نمایند. اگر مشتاقید فیل های تایلند را از نزدیک ببینید به پارک طبیعت فیل بروید و به حمایت از این حیوانات حیرت آور یاری کنید. در این پارک شانس این را دارید تا فیل ها را از نزدیک ببینید و با طبیعت آن ها آشنا شوید.

منبع: nomadicmatt.com

منبع: الی گشت
انتشار: 14 اسفند 1400 بروزرسانی: 14 اسفند 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2038

به "تور ارزان تایلند: چطور از فیل های تایلند حمایت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان تایلند: چطور از فیل های تایلند حمایت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید