چرا تن ماهی اینقدر گران شد؟ 4 علت و یک مظنه

به گزارش مجله خبری تیرول، چند روز قبل یکی از کاربران شبکه های اجتماعی نوشته بود: دیشب کنسرو تن ماهی خریدم شونزده هزار تومن، رسیدم سر کوچه مون دیدم رستوران اصغر کبابی نوشته زرشک پلو با مرغ چهارده هزار تومن. البته از این دست اعتراض ها بسیار است اما سوالی که پیش می آید، دلیل گرانی است. چرا یکباره قیمت تون ماهی از اردیبهشت گران شد و همانطور بر مدار افزایش چرخید و چرخید تا سر همه کسانی که دل به یک غذای مقرون به صرفه بسته بودند، گیج برود؟

چرا تن ماهی اینقدر گران شد؟ 4 علت و یک مظنه

در این گزارش 4 علت مهم گرانی ماهی تون را مطرح می کنیم:

1. حوالی اردیبهشت، فصل صید ماهی تون تمام می گردد و باید به واردات رو آورد. این اولین و مهم ترین زنجیره در گرانی این کالاست. چرایش را در بخش های بعد متوجه می شوید.

2. شش ماه قبل گوشت ماهی تن از فهرست کالاهایی که ارز دولتی می گرفت خارج شد. یعنی چه؟ یعنی حالا باید با دلار آزاد وارد گردد. معین است که ما همواره و در همه مقاطع سال نمی توانیم روی فراوری داخل حساب کنیم. پس وقتی نوبت به واردات می گردد، باید با ارز آزاد وارد گردد. یعنی اختلاف قیمتی بین ارز 4200 و ارز حداقل 10 هزار تومانی. همین اواخر بود که گفتند قیمت ماهی تون وارداتی چیزی در حدود 25 هزار تومان است!

کدام منصف ترند؛ صیاد یا دلال؟

3. صیادان قیمت صید به کارخانجات نمی دهند. به هر حال قیمتی را به عنوان دستمزد لحاظ می نمایند که اگر صیاد منصفی نباشد، ممکن است متر و معیار معینی هم برایش نباشد.

4. مثل همه کالاها دلال زیاد وجود دارد. یعنی مثل همان اصطلاحی که می گویند از مزرعه تا سفره، باید دید از زمان فراوری و قیمتی که صیاد برایش می گذارد تا وقتی به دست مصرف نماینده می رسد چقدر قیمت رویش کشیده می گردد. دست بر قضا، صیاد اگر کمی انصاف داشته باشد، دلال معمولا همان یک کم انصاف را هم ندارد.

در این زمینه بخوانید:

  • مظنه قیمت برنج ایرانی و حبوبات در بازار؛ گران نخرید!
  • حداکثر قیمت گوشت قرمز گوسفندی و گوساله و گوشت مرغ در بازار

نوع تن ماهی

قیمت

کنسرو ماهی 180 گرم

13800

فیله ماهی قزل آلا در روغن و زعفران 240 گرم

34000

کنسرو ماهی تون لوبیا چیتی 230 گرم

12900

ماهی تون در روغن گیاهی اندازه 100 گرم

10600

کنسرو ماهی تون در روغن زیتون 180 گرم

19500

تن ماهی در روغن سویا 180 گرم

14990

تن ماهی در روغن 220 گرم

26500

کنسرو ماهی تون در آب نمک 180 گرم

15300
منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 5 آذر 1400 بروزرسانی: 5 آذر 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1932

به "چرا تن ماهی اینقدر گران شد؟ 4 علت و یک مظنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا تن ماهی اینقدر گران شد؟ 4 علت و یک مظنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید