پکن به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به آمریکا اعتراض کرد

به گزارش مجله خبری تیرول، سخنگوی وزارت امور خارجه چین خاطرنشان کرد که این کشور به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به صورت رسمی به آمریکا اعتراض نموده است.

پکن به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به آمریکا اعتراض کرد

به گزارش ایرنا، گنگ شوانگ روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی و در پاسخ به سوالات خبرنگار ایرنا گفت: از آمریکا خواسته ایم به منافع و نگرانی های چین احترام بگذارد و اقدامات غلطی را که به منافع چین آسیب می رساند، ادامه ندهد و برای حفاظت از حقوق و منافع مشروع شرکت های داخلی چین کوشش کند.

وی با انتقاد از اقدام آمریکا در سرانجام دادن به معافیت های نفتی ایران گفت: هیاتی از این کشور برای رایزنی با آمریکا در خصوص معافیت از تحریم های نفتی ایران در واشنگتن به سر می برند.

شوانگ توضیح داد: عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران یک اقدام اشتباه دیگر است که مناسبات پکن و واشنگتن را بغرنج تر می نماید.

وی گفت: ایران از شرکای راهبردی چین است و همکاری های گسترده ای با تهران در حوزه های مختلف داریم و همکاری های مالی چین و ایران با رعایت قوانین بین المللی ادامه خواهد یافت.

شوانگ از چین به عنوان کشوری مسئولیت شناس در برابر قوانین بین المللی نام برد و گفت: چین مخالف عدم تمدید معافیت تحریم های ایران از سوی آمریکا و اعمال تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران است.

سخنگوی وزارت خارجه چین از ایران به عنوان کشوری بزرگ و دارای منابع غنی نفت و گاز نام برد و گفت: مخالفت خود را با تحریم های یک جانبه آمریکا اعلام نموده ایم و تحریم های یک جانبه نباید به یک رویه تبدیل گردد.

شوانگ گفت: تحریم نفت ایران خاورمیانه را تحت تاثیر قرار می دهد و هر نوع تحریم علیه ایران می تواند بازار انرژی را تحت تاثیر قرار دهد.

وی گفت: چین قاطعانه از اعمال تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران مخالف است و پکن با جامعه دنیای از جمله ایران در چارچوب قوانین بین المللی منطقی و قانونی در تعامل است و باید این روابط مورد احترام و محافظت قرار گیرد.

گنگ با بیان اینکه تحریم نفتی ایران باعث بی ثباتی در خاورمیانه و آشفتگی در بازار انرژی بین المللی می گردد از آمریکا خواست نگرشی مسئولانه ای اتخاذ و نقش سازنده ای ایفا نماید.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین اضافه نمود: ایران یک فراوری نماینده مهم نفت در دنیا است و صادرات نفت خام ایران اهمیت زیادی برای ثبات در بازار انرژی بین المللی دارد.

او گفت: تحمیل تحریم های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه ایران به افزایش آشفتگی در بازار بین المللی انرژی منجر می گردد به طوری که این تغییرات از روز گذشته خود را نمایان کرد.

وی بار دیگر تاکید نمود همکاری عادی بین جامعه بین المللی از جمله چین و ایران در چارچوب قوانین بین المللی معقول و قانونی ادامه دارد و باید مورد احترام و محافظت جامعه دنیای هم قرار گیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین ادامه داد: دیدگاه چین در این زمینه بسیار محکم و واضح است و فکر می کنم موضع، موضع مشترک اکثر اعضای جامعه بین المللی نیز هست.

دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا 18 اردیبهشت ماه سال گذشته خروج آمریکا از برجام را بیان کرد اما بلافاصله دیگر کشورهای امضا نماینده این توافق یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، چین و روسیه ضمن محکوم کردن خروج این کشور از این توافق چندجانبه بین المللی، تاکید نمودند که به برجام پایبند مانده و از تجارت شرکت هایشان با ایران حمایت می نمایند.

ترامپ با حربه تروریسم مالی و تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه دنیای به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن دنیا با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 193

به "پکن به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به آمریکا اعتراض کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن به دلیل عدم تمدید معافیت خرید نفت ایران به آمریکا اعتراض کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید