مجلس عراق استعفای نخست وزیر این کشور را پذیرفت

به گزارش مجله خبری تیرول، قانونگذاران عراقی پس از هفته ها تظاهرات ضد دولتی مرگبار روز یکشنبه 10 آذر استعفای عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق را در جلسه ای در بغداد تایید کردند.

مجلس عراق استعفای نخست وزیر این کشور را پذیرفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از الجزیره، عبدالمهدی روز جمعه پس از کشته شدن 50 تظاهرکننده در اعتراضات روز قبل بوسیله نیروهای امنیتی در بغداد و شهرهای ناصریه و نجف در جنوب این کشور اعلام کرده بود که از مقامش استعفا می دهد.

  • عبدالمهدی: استعفای خود را تقدیم مجلس می کنم

نخست وزیر عراق همچنین با انتقاد آیت آلله العظمی، علی سیستانی، رهبر ارشد شیعیان عراق روبرو بود که استفاده از سلاح های مرگبار علیه معترضان را محکوم کرده و خواستار تشکیل دولت جدید شده بود.

اعضای هیئت دولت در جلسه ای که روز شنبه برگزار گشت، اعلام استعفای عبدالمهدی را تایید کردند و پیشنهاد کردند اعضای کلیدی دولت عراق از جمله رئیس کارکنان نخست وزیری استعفا دهند.

به گفته کارشناسان حقوقی در این شرایط یا دولت باید به عنوان سرپرست موقت تا 30 روز اداره امور را به عهده گیرد یا اینکه بزرگترین بلوک مجلسی بر سر نامزد جدیدی برای جایگزینی نخست وزیر مستعفی به توافق برسد.

کارشناسان می گویند بر اساس قانون اساسی عراق استعفای نخست وزیر شامل استعفای همه دولت - شامل وزیران و معاون وزیران می شود. در این حالت دولت فقط سرپرستی موقت امور اضطراری را به عهده خواهد داشت تا هنگامی که دولتی جدید انتخاب شود.

در عین حال بزرگترین بلوک یا اتحاد سیاسی در مجلس 15 روز وقت خواهد داشت تا نامزدی را برای مقام نخست وزیری به رئیس جمهور پیشنهاد کند تا پس از انتصاب بوسیله رئیس جمهور در طول 30 روز دولت جدید را تشکیل دهد.

اما از آنجایی که هیچ کدام فراکسیون های مجلسی رسما عنوان بزرگترین بلوک را ندارند، نامزد کردن نخست وزیر جدید ممکن است هفته ها طول بکشد. به این ترتیب عادل المهدی تا زمان انتخاب نخست وزیر جدید سرپرست نخست وزیری باقی خواهد ماند.

تظاهرکنندگان در میدان تحریر بغداد گرچه از استعفای عبدالمهدی استقبال کرده اند، اما می گوید تا زمانی که نظام سیاسی این کشور به کلی دگرگون نشود، به اعتراضاتشان ادامه خواهند داد.

خشم از فساد، میزان بالای بیکاری و نابسامانی خدمات عمومی باعث شد که تظاهرکنندگان در بغداد و چندین شهر جنوبی عراق از اول اکتبر امسال به خیابان ها بیایند و با اعتراض به طبقه حاکم خواستار دگرگونی کلی نظام سیاسی این کشور شوند که پس از تهاجم به رهبری آمریکا در سال 2003 به عراق ایجاد شده و قدرت را به طور تناسبی میان گروهای قومی و مذهبی تقسیم کرده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 673

به "مجلس عراق استعفای نخست وزیر این کشور را پذیرفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجلس عراق استعفای نخست وزیر این کشور را پذیرفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید