وال استریت ژورنال: اروپا به دنبال تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است

به گزارش مجله خبری تیرول، یک نشریه آمریکایی مدعی شد کشورهای اروپایی قصد دارند به منظور جلوگیری از سقوط برجام و در عین حال تأمین رضایت نسبی آمریکا، پیشنهاد تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را مطرح نمایند.

وال استریت ژورنال: اروپا به دنبال تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، نشریه آمریکایی وال استریت ژورنال روز چهارشنبه در گزارشی مدعی شد در شرایطی که آمریکا و دیگر قدرت های جهانی بر سر تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران -که در مهرماه امسال منقضی می گردد- دچار اختلافات شدید هستند، دیپلمات های اروپایی قصد دارند با پیشنهاد تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران یک اجماع کلی را برای حفظ برجام که در خطر سقوط قرار گرفته است، شکل دهند.

خبرنگار وال استریت ژورنال در بروکسل مدعی شده است که دیپلمات های فرانسوی، انگلیسی و آلمانی به دنبال این هستند که تجارت سلاح ایران را تا حدی که رضایت دولت ترامپ جلب گردد، محدود نمایند و در عین حال مدت و گستره تحریم های تسلیحاتی علیه ایران به حدی باشد که رضایت چین و روسیه -که انتظار می رود تمدید احتمالی تحریم های شورای امنیت علیه ایران را وتو نمایند- نیز تأمین گردد.

به گفته خبرنگار وال استریت ژورنال، هنوز جزئیات بیشتری درباره طرح مورد نظر کشورهای اروپایی در دست نیست، اما ایده کلی طرح این است که به ایران اجازه داده گردد بعضی سلاح ها را خریداری کند، اما همچنان از تجارت بعضی سلاح های کلیدی محروم بماند. همچنین به موجب طرح کشورهای اروپایی، محدودیت های تسلیحاتی علیه ایران ممکن است در وهله اول تا 12 ماه تمدید گردد.

وال استریت ژورنال در ادامه گزارش خود نوشته است که اروپایی ها تمایل دارند که نظارت بر صادرات سلاح از ایران به متحدانش در خاورمیانه را نیز تشدید نمایند.

اوایل اردیبهشت ماه امسال نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا میخواهد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته ای برجام، تحریم های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک تایمز در این رابطه نوشت: طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر کوشش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف های مشارکت نماینده در این توافق چندجانبه است، راسخ است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و بعضی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید نموده اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، مشخص تکلیف کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی هفته های اخیر چندین بار در نشست های خبری مختلف تأکید نموده است که آمریکا از برجام خارج شده و نمی تواند با ادعای اینکه همچنان عضو برجام است، به وسیله برجام برای تمدید تحریم های تسلیحاتی علیه ایران اقدام کند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ماه گذشته درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به درخواست های آمریکا برای مشارکت در کوشش های این کشور برای تمدید تحریم های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پاسخ مثبت خواهد داد یا اینکه در برجام باقی خواهد ماند، گفته بود: ما باید درباره آن فکر کنیم، اما در حال حاضر من نمی توانم درباره چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است به شما شرح بدهم.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1117

به "وال استریت ژورنال: اروپا به دنبال تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وال استریت ژورنال: اروپا به دنبال تمدید محدود تحریم های تسلیحاتی علیه ایران است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید