لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه

به گزارش مجله خبری تیرول، شیر، پنیر و ماست به طور طبیعی پر از مواد مغذی مهمی مانند کلسیم و پروتئین هستند. وجود ویتامین ها و مواد معدنی در محصولات لبنی از ارزش غذایی بالای آن ها حکایت می کند. به گفته سازمان جهانی بهداشت (WHO)، مصرف شیر، پنیر و ماست با کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی، فشار خون بالا، دیابت نوع 2، سندرم متابولیک و سرطان روده بزرگ در ارتباط است. بنابراین، لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی را نمی توان نادیده گرفت به طوری که می توانند منابع مهمی از مواد مغذی برای رشد بچه ها و نوجوانان باشند.

لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه

لبنیات منبع عالی پروتئین، کلسیم و ویتامین ها برای بزرگسالان، سالمندان و ورزشکاران محسوب می شود. محصولات لبنی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری از جمله کربوهیدرات ها، پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین های آ، ویتامین دی، ب 12، ریبوفلاوین و نیاسین هستند. با وجود مواد مغذی موجود در محصولات لبنی، عده ای در رژیم غذایی خود از این محصولات مفید کمتر استفاده می کنند که می تواند مشکلاتی را برای آن ها بوجود بیاورد. در ادامه قصد داریم بیشتر در مورد لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه صحبت کنیم.

سلامت سیستم گوارش

پژوهش ها نشان می دهد که سلامت روده در حفظ سلامت عمومی بدن نقش مهمی ایفا می کند. برخی غذاهای تخمیر شده (مانند ماست) حاوی پروبیوتیک (باکتری های مفید روده) هستند. غذاهای تخمیر شده به این باکتری فعال با خصوصیات منحصر به فرد اجازه می دهند در دستگاه گوارش زنده بمانند. پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که ممکن است بتوانند به پیشگیری و درمان برخی بیماری ها کمک کنند.

بهبود عملکرد دستگاه گوارش و برخورداری از سیستم ایمنی سالم از مزایای پروبیوتیک ها به شمار می رود. بنابراین، مصرف اندازه کافی از لبنیات حاوی پروبیوتیک می تواند برای سلامت کلی بدن شما مفید باشد. فرآورده های لبنی از جمله ماست و نوشیدنی هایی نظیر کفیر از رایج ترین منابع تامین پروبیوتیک ها هستند. این محصولات حاوی چربی، کربوهیدرات و پروتئین هستند که به حفظ پروبیوتیک ها در مسیرشان از سیستم گوارش به روده و به زنده ماندن آن ها در شرایط نامطلوب معده کمک می کند.

سلامت استخوان ها

استخوان ها بافت های زنده ای هستند که به طور مداوم در حال تجدیدند. بنابراین حفظ استحکام و سلامت استخوان ها از دوران کودکی تا بزرگسالی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای داشتن استخوان های قوی و مستحکم، باید غذاهای غنی از کلسیم مانند شیر، پنیر، ماست و همچنین ویتامین دی (که با قرار گرفتن در معرض آفتاب تولید می شود) به صورت روزانه مصرف شود.

عدم مراقبت از استخوان ها می تواند خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش دهد. در این بیماری استخوان ها بسیار آسیب پذیر و شکننده می شوند. سلامت استخوان از طریق عوامل ژنتیکی و سبک زندگی مشخص می شود و تغییر شیوه زندگی برای سلامت استخوان ها در هر سنی می تواند به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک کند.

سلامت دندان ها

دستیابی به سلامت دندان تنها به رعایت بهداشت دهان و دندان محدود نمی شود. علاوه بر این، تغذیه سالم و عادت های غذایی نیز به سالم ماندن دندان ها کمک می کند. غذاهای لبنی نقش مهمی در سلامتی دندان دارند، زیرا حاوی ترکیب بی نظیری از مواد مغذی ویژه ضد پوسیدگی مانند کلسیم، فسفر، پروتئین و کازئین هستند.

شیر با کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی دندان همراه است و از آن به عنوان یک نوشیدنی مناسب بین وعده های غذایی یاد می شود. انجمن دندانپزشکی استرالیا توصیه می کند که بعد از مصرف غذا یا نوشیدنی های حاوی قند، یک قطعه پنیر کوچک بخورید تا از دندان ها محافظت کرده و خطر پوسیدگی آن ها را کاهش دهد.

مدیریت وزن

مطالعات نشان می دهد که هنگام تلاش برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی با کالری کنترل شده، مصرف حداقل سه وعده شیر، ماست یا پنیر در روز می تواند به افراد در مدیریت وزنشان به اندازه قابل توجهی کمک کند. مصرف این فرآورده های لبنی به افراد کمک می کند تا دور کمر کوچکتری پیدا کرده و اندازه چربی بیشتری از دست بدهند.

تراکم توده عضلانی و آبرسانی بدن

کاملاً مشخص است که خوردن مواد غذایی حاوی پروتئین پس از ورزش به ساختن توده های عضلانی کمک می کند، اما همه پروتئین ها به یک اندازه مؤثر عمل نمی کنند. دلیلی وجود دارد که پروتئین های موجود در شیر (وِی و کازئین) رایج ترین نوع پروتئین موجود در مکمل های غذایی هستند، زیرا برای حفظ یا رشد توده عضلانی کاربرد دارند.

شیر همچنین با جایگزینی مایعات و الکترولیت ها (سدیم و پتاسیم) بعد از انجام فعالیت های ورزشی، به جبران آب از دسته رفته بدن کمک می کند. سایر مواد مغذی موجود در شیر، مانند پروتئین، به بدن کمک می کند تا مایعات را به طور مؤثر حفظ کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری ها

محصولات لبنی نقش مهمی در حفظ رژیم غذایی سالم و کاهش خطر ابتلا به بیماری های جدی دارند. بنابراین، لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه می تواند تا حد زیادی بدن را سالم نگه داشته و به افزایش طول عمر کمک کند. پیروی از یک سبک زندگی و رژیم غذایی سالم می تواند در کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی موثر باشد.

حلوگیری از دیابت و سرطان

بررسی ها نشان می دهد افرادی که به طور مرتب شیر، پنیر و ماست می خورند، بیشتر از افرادی دیگری که گاهی از فرآورده های لبنی استفاده می کنند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهند. یک رژیم غذایی سالم شامل انواع غذاها از پنج گروه غذایی مانند میوه، سبزیجات و شیر، پنیر و ماست، می تواند به شما در مدیریت فشار خون کمک کند. علاوه بر این، مطالعات متعددی نشان می دهد که مصرف روزانه شیر، ماست و پنیر در هر سه وعده غذایی، با کاهش خطر فشار خون بالا مرتبط است. به طور کلی، مزایای سلامتی اثبات شده غذاهای لبنی از مضرات تأیید نشده آن ها بیشتر است.

به گفته انجمن تغذیه آمریکا (ADA)، لبنیات خطر سرطان روده بزرگ را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهند. پژوهشگران، در یک بررسی که اثرات 16 مطالعه جداگانه و بیش از 520،000 شرکت کننده را شامل می شد، دریافتند که مصرف بیشتر انواع شیر، ماست و پنیر با کاهش 11 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه خواهد بود.

نتیجه گیری

مصرف فرآورده های لبنی برای تمام گروه های سنی ضروری است. پروتئین، کلسیم، فسفر، پتاسیم، ویتامین های آ، دی، ب 12، ریبوفلاوین و نیاسین موجود در لبنیات به حفظ سلامت کلی بدن کمک می کنند. علاوه بر این، کسانی که بیشتر از سایرین محصولات لبنی را در رژیم غذایی خود می گنجانند، به اندازه چشمگیری از ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان روده بزرگ، فشار خون، دیابت نوع 2، پوکی استخوان و حتی پوسیدگی دندان در امان خواهند بود. کسانی که قصد کاهش وزن دارند و یا ورزشکارانی که می خواهند حجم توده های عضلانی خود را افزایش دهند، به پروتئین داخل فرآورده های لبنی نیاز دارند.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2116

به "لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لبنیات و خواص وجود آن در برنامه غذایی روزانه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید