عمان؛مقصد دیپلماتهای اماراتی و سعودی

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران، سرویس بین الملل- فاطمه صالحی: کشور عمان این روزها تبدیل به محل رفت و آمد مقامات عربی به ویژه مقامات کشورهای عربستان و امارات شده است. به نظر میرسد این رفت و آمدهای دیپلماتیک بیشتر از آنکه جنبه تقویت روابط دو جانبه داشته باشد در راستای کوشش برای حل بحران یمن و انتها دادن جنگ در این کشور صورت می گیرد.

عمان؛مقصد دیپلماتهای اماراتی و سعودی

با تور عمان از نگین خاورمیانه دیدن کنید.

درهمین راستا، سفر شیخ طحنون بن زاید آل نهیان، مشاور امنیت ملی امارات به سلطان نشین عمان توجه تحلیلگران و ناظران امور را به ویژه با توجه به تحولات منطقه به خود مشغول نموده است. وی روز دوشنبه به طور سرزده به سلطان نشین عمان رفت و با سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطان عمان دیدار کرد. رسانه های اماراتی و عمانی این سفر را مرتبط با پروتکل های میان دو کشور دانستند اما سفر این مسئول امنیتی برجسته در این شرایط همزمان با بحث حل بحران یمن صورت می گیرد.

باید به این نکته توجه داشت که این سفر چند روز پس از سفر خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع عربستان به مسقط رخ می دهد و جالب آنکه که مسئولان اماراتی و سعودی با سلطان بن محمد النعمانی وزیر دفتر سلطان عمان دیدار کردند. تحلیلگران این دو سفر را به رایزنی های احتمالی مربوط به بحران یمن ربط می دهند به ویژه که سفیر سعودی در یمن هم، خالد بن سلمان را در سفر به مسقط همراهی کرد.

سفرهای مذکور در حالی به کشور عمان صورت می گیرد که خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس مدعی شده است مذاکرات غیر مستقیمی میان سعودی ها و حوثی ها برای انتها دادن به جنگ در جریان است. این خبرگزاری تاکید نمود که مذاکرات محرمانه مذکور در عمان شکل می گیرد چرا که این کشور در مرزهای یمن و عربستان واقع شده و نقش میانجی در پرونده یمن ایفا می نماید.

بر اساس گزارش های خبری، مذاکرات مذکور به وسیله ویدئو کنفرانس طی 2 ماه گذشته انجام شده و نمایندگان حوثی های یمن به وسیله میانجیگران اروپایی در این مذاکرات شرکت نموده اند. البته شایان ذکر است که بر اساس گزارش خبرگزاری آمریکایی مذکور، این مذاکرات بعد از حملات انجام شده علیه تأسیسات نفتی آرامکو متعلق به عربستان سعودی شروع شده است.

همین چند روز پیش بود که یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان بیان کرد که عربستان سعودی هم مانند صنعاء در گفت وگوها برای انتها دادن به جنگ در یمن، جدی است. یک منبع مطلع سیاسی نیز اعلام نموده بود که عمان در حال اجرا مقدمات دیدار محمد بن سلمان ولی عهد سعودی و هیأتی از یمن (انصارالله) به ریاست محمد عبدالسلام است.

به گفته این منبع، عمان در کوشش است تا توافقی بین عربستان و صنعاء امضا گردد و این کوشش عمان در ادامه کوشش های این کشور برای نزدیکی دیدگاه های ایران، امارات و عربستان درباره یمن است.

این در حالیست که محمد البخیتی، عضو دفتر سیاسی جنبش انصار الله یمن وجود هر گونه میانجی گری در مورد مذاکرات دولت صنعا با عربستان را تکذیب و تاکید نمود که صنعا مایل به ایجاد صلح و امنیت است به شرطی که دو کشور عضو ائتلاف علیه یمن در این زمینه پا پیش گذاشته و شروط صنعا درباره آزادی اسرا و صدور اجازه انتقال بیماران بدحال به خارج از کشور را عملی نمایند.

در هر صورت باید گفت که اخبار منتشر شده در مورد تحولات یمن و رفت و آمد مقامات عربی به عمان نشان می دهد که طی روزهای آینده باید منتظر اخبار جدیدی در مورد این پرونده باشیم.

اما مقامات سعودی باید بدانند که حل بحران یمن که ریاض عامل به وجود آمدن آن بوده و تاکنون باعث کشته و زخمی شدن صدها هزار بیگناه شده در گرو تن دادن به خواسته های نیروهای مقاومت این کشور و اعتماد سازی در مذاکرات با آنها است چرا که در حال حاضر عربستان سعودی و امارات از بیم کشیده شدن حملات تلافی جویانه یمنی ها به مناطق حساس تر این کشور از یک سو و تحمیل شدن هزینه های هنگفت نظامی به دنبال تجاوز 5 ساله به یمن از سوی دیگر مجبور به اجرای این مذاکرات با طرف یمنی هستند.

عربستان سعودی پیش از این نیز در جریان مذاکرات صلح استکهلم که میان طرف های یمنی برای حل بحران این کشور به دست خود آنها کارشکنی نموده و مانع از تحقق و اجرای عملی بندهای توافقات حاصله در این دور از مذاکرات شده بود بنابراین تن دادن به شروط طرف مقابل برای ایجاد اعتماد گام مهمی در پیشبرد مذاکرات مذکور به شمار می رود.

این در حالیست که ائتلاف متجاوز سعودی شرطهایی برای مذاکره مشخص نموده که قطع ارتباط مقاومت یمن با ایران و کنار گذاشتن سلاح های سنگین و موشک های دور برد و پهپادها از جمله این شروط است.

این بدان معنی است که سعودی ها قبل از هر چیزی به دنبال منزوی کردن گروه های مقاومت یمن ازیک سو و خلع سلاح آنها از سوی دیگر هستند تا بتوانند در جریان مذاکرات از موضع قدرت سخن گفته و در صورت به نتیجه نرسیدن این مذاکرات، برگ برنده خود را که همان خلع سلاح یمنی ها است با خود به همراه داشته باشند.

در هر صورت باید به این نکته اشاره نمود که پیش از این نیز سعودی ها و حوثی ها مذاکراتی با یکدیگر داشته که منجر به توافق آتش بس میان دو طرف شد اما خیلی زود این توافقنامه از سوی سعودی ها زیرپا گذاشته شد. به نظر می رسد تا زمانیکه سعودی ها حملات وحشیانه خود را در قالب ائتلاف متجاوز عربی علیه یمن متوقف ننموده و از این کشور خارج نشده اند سرنوشت هر مذاکره ای میان دو طرف یک دور باطل را تشکیل می دهد که در نهایت به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 11 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 565

به "عمان؛مقصد دیپلماتهای اماراتی و سعودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمان؛مقصد دیپلماتهای اماراتی و سعودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید