شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دو هزار ساله

به گزارش مجله خبری تیرول، ایرنا/ براساس نوشته وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، تیران شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دو هزار ساله است.

شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دو هزار ساله

جهت دریافت خدمات طراحی ویلا در شمال با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

داستان چیست؟

علی اصغر مونسان با انتشار تصاویری از باغهای شهر تیران در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت: بافت تاریخی باغهای شهر تیران با کوچه باغهایی به طول 40 کیلومتر با دیوارهای گلی و کاهگلی و درهای سنگی و درگاه های زیبا و منحصر بفرد دارای قدمتی در حدود 2000 سال است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه درهای سنگی و درگاه های تیران در سال 1397 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، خاطر نشان کرد: در حال حاضر حدود 800 در سنگی کوچک و عظیم در شهر تیران باقی مانده که به ثبت ملی رسیده اند که البته در گذشته تعداد این، درهای سنگی حدود 1500 عدد بوده و تعدادی از آنها در طول سالهای اخیر تبدیل به پل شده اند یا شکسته و یا از بین رفته اند.

تیران از در جنوب غربی استان اصفهان ار آثار تاریخی، طبیعی و هویتی این منطقه است؛ کوچه باغ ها و درهای سنگی باغ های تیران این شهر را به شهر درهای سنگی معروف نموده است، این درها در بین آثار تاریخی کشور کم نظیر هستند و قدمت آنها به قبل از ورود آریایی ها به ایران می رسد.

کوچه باغهای تیران با پیچ های پی در پی و باریک و دیوارهای گلی، صحنه زیبایی را خلق نموده اند. چشمه سارها و تفرجگاه های طبیعی بکر همانند چشمه مرغاب که از کوه دالان کوه سرچشمه می گیرد و پوشش گیاهی گون، کنگر، لاله های واژگون، حیات وحش دالان کوه نیز پوشش گیاهی و چشمه ها، دشت ها و کوه ها و دشت لاله واژگون، موقعیتی برای تفریح و استراحت را فراهم نموده است. قلعه تاریخی، حمام، مسجد و خانه های قدیمی روستای جاجا و شهر زیرزمینی، قبرستان ارامنه روستای کرد علیا یکی دیگر از ظرفیتهای گردشگری در منطقه تیران هستند.

منبع: همگردی
انتشار: 21 آذر 1399 بروزرسانی: 21 آذر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1367

به "شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دو هزار ساله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهر کوچه باغ های 40 کیلومتری و درهای سنگی دو هزار ساله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید