با دیدن برترین مراکز فرهنگی مالزی شگفت زده می شوید!

به گزارش مجله خبری تیرول، مالزی یکی از کشورهایی است که از نظر گردشگری و جذب توریست در صدر لیست کشورهای قاره کهن قرار گرفته است. کشوری که به دلیل در هم آمیختگی فرهنگ سنتی شرقی خود و فرهنگ وارداتی غربی در کنار تنوع فرهنگی خود را به یک کشور شاخص در آسیا و دنیا تبدیل نموده است. تنوعی که به دلیل وجود اقوامی نظیر چین و هند و مالایا در مالزی رخ می کند، در کنار جاذبه های فرهنگی برتر مالزی که مهم ترین نکته درباره هر کدام فرهنگ است، بیش از پیش مالزی را خاص می کند. سالانه گردشگران زیادی از کشورمان، ایران به مالزی سفر می نمایند. همین موضوع باعث شده است که شناخت مکان های گردشگری و توریستی کشور مقصد بیش از پیش مهم جلوه کند و ما را بر آن داشت تا با معرفی برترین مراکز فرهنگی مالزی گامی مؤثر در دلچسب شدن سفر برداریم. مکان هایی که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت را می توان بهترین مکان های فرهنگی مالزی دانست.

با دیدن برترین مراکز فرهنگی مالزی شگفت زده می شوید!

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

کوالالامپور (Kuala Lumpur)

کوالالامپور به عنوان پایتخت کشور مالزی یکی از پر رونق ترین شهرها در منطقه جنوب شرقی آسیا به شمار می آید. مؤلفه ای که منجر به رونق شهر کوالالامپور شده است، وجود مراکز خرید، رستوران ها و مغازه هایی است که به صورت شبانه روزی دایر هستند و به مراجعان خود خدمات ارائه می دهند. در کنار این مراکز، معابد و موزه های پر زرق و برق جلوه گری می کنند و منجر می شوند که کوالالامپور را به محلی برای تجمع گردشگران بدل نماید. همچنین معماری منحصر به فردی که در کوالالامپور یافت می شود را نمی توان در هیچ نقطه ای دیگر از دنیا یافت کرد. گواه این موضوع برج های دوقلوی پتورناسPetronas و بناهای به جا مانده از دوران استعماری بریتانا است که مهر تأییدی است بر این ادعا و می تواند از جمله جاذبه های فرهنگی برتر مالزی قرار گیرد. علاوه بر همه این ها، مکان های دیگری نیز وجود دارد که بازدید از آن ها خالی از لطف نمی باشد که از آن جمله می توان به ایستانا بودایا، شهر چینی، مردکا اسکواریر، قصر فرنگی مالزی، گالری ملی هنرهای بصری، بوکیت بینتانگ، مثلث طلایی و هند کوچک اشاره نمود. برای بازدید از بهترین مکان های فرهنگی مالزی، تورهای گردشگری در این شهر برپا شده است که منحصراً به معرفی مکان های گردشگری فرهنگی می پردازند که با مراجعه به این آژانس ها می توان به شناخت درستی از جای جای مکان های فرهنگی پایتخت کشور مالزی برسید.

جورج تاون (Georgetown)

جورج تاون با قدمتی بالغ بر 500 سال که مرکز ایالت پنانگ Penang می باشد، از جمله برترین مراکز فرهنگی مالزی به شمار می آید که در فهرست میراث دنیای سازمان یونسکو UNESCO قرار گرفته است. این مکان را می توان به عنوان مکانی دانست که نمونه ای شاخص از ادغام فرهنگ شرق و غرب می باشد. مکانی که جنوب آن به تنگه مالاکا Malacca ختم می شود. نقش تجاری این شهر را در طول ادوار مختلف نمی توان نادیده گرفت، نقشی که در طول تاریخ حفظ و حراست شده است و بر خلاف تغییر حاکمیت ها، پابرجا مانده است و به حیات خود ادامه داده است. همین تفاوت نسل ها و حاکمیت ها باعث شده است که معماری، فرهنگ و طبخ غذا در جورج تاون تلفیقی شود که ضمن گشت و گذار در خیابان های شهر، کاملا مشهود و قابل لمس است. معماری جالب و چشم نواز این منطقه چشم علاقه مندان به معماری و بافت ساختمانی را به خود خیره می سازد. از جمله ساختمان هایی که از نظر معماری شاخص می باشد، عمارت چونگ فات تز Cheong Fatt Tze و قلعه کورن والیس Fort Cornwallis می باشد که از ادوار مختلف تاریخی به یادگار مانده است و از جاذبه های فرهنگی برتر مالزی به شمار می آید.

ملاکا (Melaka)

علاوه بر شهر جورج تاون که در فوق به آن اشاره گشت، شهر جنوبی ملاکا نیز در لیست آثار دنیای یونسکو خودنمایی می کند. شهر ملاکا برخلاف جورج تاون از جمله شهرهایی می باشد که حاکمیت آن در دستان حاکمان محلی بوده است و می توان با استناد به مدارک به جامانده از قرن 15 میلادی، این شهر را قدرت تجاری و سیاسی بدون رقیب آن دوران دانست. شاد بتوان به جرأت ادعا نمود که یکی از دلایل چند فرهنگی شدید کشور مالزی وجود بازارهای بین المللی نظیر بازاری که در مالاکا می باشد، دانست که در بین برترین مراکز فرهنگی مالزی قرار می گیرد. بازارهایی که منجر شده است تا اقوام مختلف و کشورهای گوناگون نظیر چین به مالزی مهاجرت نموده و سختی دریای چین جنوبی را به جان بخرند. این شهر پیش از استعمار بریتانیا از شکوه و عظمت خاصی برخوردار بوده است اما با روی کار آمدن قدرت بریتانیا صندلی این حاکمان منطقه متزلزل شد و از قدرت و نفوذ بالای منطقه کاسته شد. هر چند امروزه با گردش در شهر می توان بقایای به جا مانده از این رفاه را مشاهده نمود و این سبب شده این شهر دیدنی به یکی از بهترین مکان های فرهنگی مالزی بدل شود.

غارهای باتو (Batu)

در 13 کیلومتری پایتخت مالزی، مجموعه غارهایی با جنسیت آهکی با نام باتو وجود دارد که در واقع به عنوان معابد آیین هندو مورد استفاده قرار می گیرد که سالانه جمعیت کثیری از زائران و علاقه مندان را به طرف خود جذب می کند و از برترین مراکز فرهنگی مالزی به حساب می آید. این غارها که از تقدس بالایی برخوردار هستند، اختصاص یافته به خدایگان پیروزی و جنگ آیین هندو که به همین منظور مجسمه ای طلایی رنگ از این خدایگان ساخته شده در مجاورت درب وردی غار نصب گشته است. علاوه بر مجسمه یاد شده، درون غار نقش ها و نگاره های متعددی به چشم می خورد که ضمن بدل ساختن محوطه داخل غار به زیارتگاه ها نمایانگر آیین و اساطیر آیین هند می باشد. همه ساله در این سلسه غارها، آیین تایپوسام Thaipusam برپا می شود. بازدیدکنندگان و گردشگرانی که به این منطقه سفر می کنند این شانس را دارند که از مراسم آیینی یاد شده بازدید به عمل آورند. مراسمی که طی آن هندوهای مقیم مالزی با حمل نمادهای دینی خود و پیش کش کردن به خدای پیروزی، گردشگران را شگفت زده می سازند. در کنار موارد یادشده، بازدید از خانه گیاهان و جانواران flora and fauna نیز خالی از لطف نیست و این جاذبه دیدنی از جاذبه های فرهنگی برتر مالزی به حساب می آید.

راه آهن جنگلی (Jungel Railway)

راه آهن جنگلی مالزی که از برترین مراکز فرهنگی مالزی محسوب می شود را می توان به عنوان نمادی از پیشرفت کشور مالزی معرفی کرد که به دلیل عبور از دل مناطق کمتر شناخته شده و مطرح این کشور، امکان دسترسی به سرتاسر مالزی را فراهم نموده است. دلیل نام گذاری این راه آهن با عنوان راه آهنی جنگلی، وجود جنگل انبوه و وسیعی است که در دو جهت راه آهن گسترده شده است و بیش از پیش سرسبزی این خطه از آسیا را به رخ بینندگان می کشد. همان گونه که اشاره شد این راه آهن از مناطقی عبور می کند که کمتر مورد اقبال و توجه گردشگران قرار گرفته است. سیاستی کلی که در زمان احداث این راه آهن وجود داشته است بر این مبنا بوده است که با توقف در مناطق یادشده، این امکان را به توریست ها و گردشگران بدهد که به بازدید از این مناطق بپردازند و با فرهنگ و آداب و رسوم خاص مناطق کوچک روستایی آشنا گردند. سفری که احتیاج به دل و جرأتی مثال زدنی می باشد و به شدت روحیه ای ماجراجویانه می طلبد. سفر در دل جنگل از طریق راه آهن از منطقه تومپات Tumpat شروع می شود و به گماس Gemas که از جاذبه های فرهنگی برتر مالزی به حساب می آید، متنهی می شود.

ارتفاعات کامرون (Cameron Highlands)

منطقه ای که در ارتفاعات یک تپه قد برافراشته است و به شدت متأثر از سبک زندگی استعمارگران می باشد و تداعی کننده روزگار استعماری کشور مالزی است. علت نام گذاری این تپه به کامرون، وجود شخصی با نام ویلیام کامرون در میان تاریخ این منطقه است. فردی انگلیسی که به عنوان نخستین نقشه کش به این منطقه پای گذاشت. گرچه امروزه ارتفاعات کامرون به یکی از برترین مراکز فرهنگی مالزی بدل گشته است اما نمی توان از بار تلخی این دوره به راحتی چشم گوشی کرد. این منطقه که به عنوان مأمن و پناهگاهی برای فرار از گرما می باشد، هواداران بی شماری دارد که سالیانه میزبان آنان است. گردشگرانی که این منطقه را برای بازدید خود برمی گزینند می توانند به قصرهای باشکوهی که توسط خاندان سلطنتی بریتانیا بنا گشته از پای بگذازند و از این اماکن مجلل بازدید به عمل آورند. بناهایی که پایه و اساس ساخت آنان پس از ارزیابی های کامرون گذاشته شد و به مکانی بدل گشت که این امکان را به خاندان سلطنتی می داد تا در جاده های پر پیچ و تاب و سر سبز این منطقه به گشت و گذار بپردازند، از آب و هوای مطبوع لذت ببرند و شب را در کاخ هایی صبح کنند که جلال و جبروتی بی نظیری داشت و از بهترین مکان های فرهنگی مالزی می باشند. علاوه بر قصر های یاد شده، گردشگران می توانند از مزارع چای که در دل این تپه با وزش باد به حرکت در می آیند، نیز بازدید کنند. به دلیل استقبال بی نظیری که از این منطقه به عمل آمده است، تصمیم گیرندگان، طرحی را عملی و پیاده سازی نموده اند که بر رفاه منطقه افزوده است. وجود رستوران هایی که تلفیقی از غذاهای سنتی مالزی و غذاهای انگلیسی است، در این منطقه گردشگران را شگفت زده نموده و به آنان امکان صرف غذایی دلچسب را می دهد.

ساراواک- کوشینگ (Sarawak Kuching)

در کشور مالزی جزیره ای با نام بورنئو Borneo وجود دارد که طبق گفته محققان، بزرگ ترین جزیره آسیا و سومین جزیره بزررگ دنیا می باشد. در میان این جزیره دو ایالت با نام های ساراوک Sarawak و کنیالانگ Bumi Kenyalang وجود دارد که هر کدام از این ایالات دارای ویژگی هایی هستند که آنان را از سایر ایالات کشور مالزی مجزا نموده است. اگر چه شرایط جغرافیایی و بافت کلی این دو ایالت به دلیل ناهموار بودن جالب توجه است اما چیزی که بیش از پیش به خاص بودن این مناطق یاری نموده است فرهنگ بومی خاصی است که بر این مناطق حاکم می باشد و همین آداب و سنن و فرهنگ های خاص باعث شهرت دنیای این مناطق شده است. وجود سبک زندگی خاص در میان مردم منطقه که نشأت گرفته از شرایط اقلیمی آن است از تمام جنبه ها خاص و ناب است، سبکی که قرن هاست در میان ساکنان ایالات بوده است و نسل به نسل بدون تغییر انتقال یافته است و بر خلاف حرکت دنیا به سوی دنیا مدرن و الکترونیک هم چنان پابرجا است.این منطقه را سرزمین هورنبیل Hornbill نیز می خوانند. در زمان فارسی می توان این نام را به سزرمین پرنده ای به نام هورنبیل نیز تشبیه کرد. پرنده ای که از نظر شکل ظاهری به مانند توکا می ماند و متاسفانه علی رغم کوشش هایی که در زمینه حفظ زیست بوم این پرنده صورت گفته است، در معرض انقراض می باشد. اگر می خواهید شانس دیدن این پرنده را در سرزمینی که به نام خودش است، از دست ندهید بازدید از ایالات یاد شده را در لیست مکان های گردشگری خود قرار دهید که این دیدنی بی نظیر از برترین مراکز فرهنگی مالزی می باشد.

ارتفاعات کلابید (Kelabit Highlands)

همان گونه که در بالا نیز اشاره گشت درون جزیره بزرگ بورنئو، ایالات ساراواک واقع شده است. مکانی که علاوه بر جاده های یاد شده دارای یک فلات کوهستانی با نام کلابید می باشد و در زمره مرتفع ترین نقاط جنوب شرقی آسیا می باشد. اگر چه دسترسی به این نقطه سهل و آسان نمی باشد و تنها از راستا هوایی میسر می شود و یا خریدن رنج سفری طولانی از راستا خاکی اما هستند گردشگرانی که تمام این سختی ها را می پذیرند و به دنبال تجربه های جدید دست به چنین ماجراجویی می زنند. شاید بتوان گفت این منطقه را نمی توان بدون داشتن همراه و کاوشگری با دانش گردش نمود. این منطقه به دلیل شرایط جغرافیایی و راستا پر پیچ و خمی که دارد، ناشناخته به نظر می رسد و وجود چنین فردی را نمی توان نادیده گرفت. فردی که بتواند به درستی تمام زیبایی های طبیعی منطقه را به شما نشان دهد و شما را به میان مردم منطقه برده و از نزدیک با زندگی بدون تجمل و تشریفاتشان آشنا سازد که خود این نوع زندگی از بهترین مکان های فرهنگی مالزی محسوب می شود.

دره لنگونگ (Lenggong Valley)

گنجینه باستان شناسی کشور مالزی که دارای بقایای انسان های اولیه با قدمتی بالغ بر دو میلیون سال می باشد و در فهرست آثار دنیای یونسکو به ثبت رسیده، دره لنگونگ می باشد. این فسیل ها به همراه چندین و چند وسیله ریز و درشت که گفته می شود از ابزارهای کار انسان های اولیه بوده است بر اثر حفاری هایی که در این منطقه اجرا شده، کشف گشته و در پالئولیتیک Palaeolithic به معرض نمایش عموم در آمده است. گفته می شود این فسیل های یافته شده، متعلق به انسان های اولیه ای بوده است که در آفریقا ساکن بوده اند و به مرور زمان در سراسر دنیا پراکنده گشته اند. نام این انسان های اولیه که گفته می شود از هوش بالایی برخوردار بوده اند به اصطلاح هوموساپینس می باشد. وجود فسیل های هوپوساپینس و ابزارهای کارشان به رونق گردشگری منطقه یاری شایانی نموده است و کمتر کسی است که در سفر به مالزی بازدید از این منطقه را از دست دهد.

کوتا بهارو (Kota Bharu)

اگر قصد دارید که هرچه بیشتر با فرهنگ مالایا و فرهنگ سنتی کشور مالزی آشنا شوید بازدید از این منطقه را به هیچ عنوان از دست ندهید. کوتا بهارو که در مرکز ایالت کلانتان Kelantan و در سواحل شمال شرقی مالزی واقع شده است، بهترین منطقه برای رسیدن به شناخت درست از فرهنگ مالایا می باشد. شهری که تلفیقی از تمام مذاهب را در دل خود جای داده است و می توان معابد و مساجد را در کنار هم به نظاره نشست. اما بزرگ ترین میراث فرهنگی که می توان از دیدن آن لذت برد، مراسم خیمه شب بازی با یاری دریافت از سایه است که همگان را به وجد می آورد و سفر را خاطره انگیزتر می کند. در دل این مراسم همیشه سعی بر این است که تاریخچه مالزی به مسافران و گردشگران انتقال داده شود و در مجالی کوتاه با حرکت سایه ها در تاریخ این کشور گشت و گذاری کنند. منطقه ای که ضمن داشتن فرهنگی غنی و مذاهب متنوع، عرضه کننده کالاها و صنایع دستی کشور مالزی نیز می باشد و در زمینه عرضه کالاهای چوبی پیشتاز است. لباس هایی سنتی که با چوب آذین شده اند در کنار اشیا کنده کاری شده مهم ترین اجناسی هستند که در بازارهای این شهر مورد معالمه قرار می گیرند.

منبع: همگردی
انتشار: 17 شهریور 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 316

به "با دیدن برترین مراکز فرهنگی مالزی شگفت زده می شوید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دیدن برترین مراکز فرهنگی مالزی شگفت زده می شوید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید