سبد غذایی سالم در سفـر، سبزیجات خام مصرف نکنید

به گزارش مجله خبری تیرول، زندگی امروز / این در حالی است که تغذیه نقش بسیار مهمی در حفظ انرژی افراد در سفر دارد. نوروز برترین زمان سفر برای ایرانی هاست و بسیاری از افراد سفرهای طولانی و سفر به شهرهای دورتر از محل زندگی را به تعطیلات نوروزی موکول می نمایند. داشتن تغذیه مناسب و حفظ آب بدن در سفرهای طولانی اهمیت به مراتب بیشتری پیدا می نماید.

سبد غذایی سالم در سفـر، سبزیجات خام مصرف نکنید

به گزارش زندگی امروز به نقل از جام جم گاهی به هم ریختن برنامه منظم غذایی یا کمبود بخشی از مواد مغذی در بدن، ممکن است سیستم ایمنی را تضعیف کند و مسائلی برای سلامت افراد در سفر یا بعد از آن به وجود آورد. بنابراین بهتر است قبل و هنگام سفر، زمانی را برای برنامه ریزی تغذیه ای در کنار گشت و گذار در نظر بگیرید.

اهمیت صبحانه در سفر

معمولا در سفر به علت وجود برنامه های متعدد و تغییر زمان خواب و وعده های غذایی، وعده صبحانه از قلم می افتد. این در حالی است که صبحانه در روزهای عادی وعده ای بسیار مهم به تعداد می رود و در سفر خوردن صبحانه کامل، اهمیت دو چندان دارد. بنابراین بهتر است زمان مناسبی را برای صرف صبحانه در نظر بگیرید و از مواد غذایی مقوی در این وعده بهره ببرید. علاوه بر این، به علت کمبود زمان در سفر اگر چند واحد میوه یا آبمیوه برای وعده صبحانه در نظر بگیرید، می توانید ویتامین روزانه مورد احتیاج بدن را بخوبی تامین کنید.بهتر است صبحانه کاملی در سفر مصرف کنید که شامل مواد پروتئینی مثل تخم مرغ و قارچ باشد. در مقابل تا جای ممکن سعی کنید شکر کمتری مصرف کنید.هرچه مواد غذایی تازه تر و سالم تر در وعده صبحانه مصرف کنید، سلامت و شادابی شما در طول روز تضمین شده خواهد بود. در صورت امکان مقداری میوه و سبزیجات هم همراه خود ببرید یا در مقصد چند وعده میوه و سبزیجات تازه بخرید.

مصرف آب و مایعات

معمولا در زمان سفر فراموش می کنیم آب بنوشیم و کاهش چشمگیر مصرف آب می تواند مسائلی برای سلامت انسان به وجود بیاورد. یبوست، بارزترین مشکل ناشی از مصرف کم آب در طول سفر است. بعلاوه مصرف آب برای حفظ تعادل، واکنش های داخلی بدن و سلامت پوست لازم است. در مجموع مصرف مایعات بیشتر در سفر، فعالیت دستگاه گوارش را در حالت طبیعی نگه می دارد و می تواند از بروز مسائلی مثل یبوست جلوگیری کند. مصرف مایعات بیشتر حتی به دفع ویروسی که ممکن است از مواد غذایی ناسالم منتقل شده باشد، یاری می نماید. مصرف دوغ و آبلیموی تازه در کنار غذا می تواند احتمال مسمومیت یا بروز مسائل گوارشی را در سفر کاهش دهد.

موضوع بسیار مهم این است که در طول سفر بدن خود را هیدراته نگه دارید و نوشیدن آب را در طول روز از قلم نیاندازید. این کار هم به حفظ انرژی شما یاری می نماید و هم از بروز بسیاری ناراحتی های فیزیکی در سفر جلوگیری می نماید.

تغذیه در آب و هوای متفاوت

اگر برنامه سفر شما، سفر به جایی با غذاها و خوراک متفاوت از محل زندگی شماست و اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که تجربه طعم تازه را می پسندید، به چند نکته توجه کنید. غذاهای دریایی به علت تغذیه ماهی ها از آب دریا، می تواند مسائل گوارشی یا روده ای ایجاد کند. به همین علت توصیه می گردد غذاهای دریایی را با احتیاط مصرف کنید. بعلاوه ماهی های کوچک تر معمولا سالم ترند.

شیر و سایر محصولات لبنی را در سفر، پاستوریزه مصرف کنید و از مصرف لبنیات محلی به علت وجود میکروب هایی که ممکن است با معده شما سازگاری نداشته باشد، دوری کنید. مهم تر از همه این موارد، خوردن آب تصفیه نشده و آب لوله کشی در برخی شهرهاست که ممکن است باعث بروز بیماری های گوارشی و اسهال شدید گردد. بنابراین پیش از نوشیدن آب تصفیه نشده یا آب شهر، از خوراکی بودن آن اطمینان حاصل کنید.

نعمت غذای خانگی در سفر

در بسیاری از سفرها امکان تهیه غذا به صورت شخصی وجود ندارد و مسافر ناچار باید همه وعده های غذایی را به صورت آماده یا در رستوران مصرف کند. بهتر است با مصرف تنقلات سالم، کمی از احتیاج بدن خود را با مصرف غذای سالم و تازه جبران کنید. اما اگر امکان طبخ چند وعده غذا یا بردن مقداری غذا، به شرطی که در راستا فاسد نگردد، دارید بهتر است این گزینه اولویت داشته باشد.

اگر وعده های غذایی را در سفر خودتان تهیه می کنید، توجه داشته باشید شرایط طبخ غذا و رعایت نکات بهداشتی در سفر اهمیت بیشتری از خانه دارد. به اسم مثال در سفر باید دقت کنید مواد غذایی خام و پخته کاملا از یکدیگر تفکیک شوند. حتی ظروفی که مرغ یا گوشت خام در آن واقع شده است، نباید برای سرو مرغ و گوشت بعد از پخت استفاده گردد و باید حتما شسته گردد. بهتر است در سفر ظرف، قاشق، چنگال و لیوان شخصی ببرید و مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن آنها را هم همراه داشته باشید.

میان وعده های سالم و ضروری سفر

تنقلاتی مثل آجیل و انواع شکلات و شیرینی ها در طول سفر و بخصوص در طول راستا تا رسیدن به مقصد، از خوراکی های محبوب سفر محسوب می گردد. آجیل می تواند ماده غذایی مقوی و انرژی بخش برای سفر باشد و شیرینی هم عصرانه ای محبوب است. اما مصرف بیش از حد آجیل به علت نمک زیاد و شیرینی به علت کاهش اشتها و ایجاد سیری کاذب توصیه نمی گردد. معمولا در سفر بسیاری از بایدها و نبایدها کنار گذاشته می گردد و افراد و بخصوص بچه ها آزادی بیشتری در مصرف تنقلات دارند. اما مقدار مصرف این نوع خوراکی ها در طول روز باید کنترل گردد و در طول سفر هم نباید از تغذیه بچه ها غافل شد، چرا که عادت های غذایی نامناسب ممکن است در یک سفر چند روزه به وجود آید و سال ها با افراد بماند. برترین کار همراه داشتن چند میوه یا لقمه از صبحانه است تا در طول روز گرسنگی شما را رفع و انرژی بدن را تامین کند.

سبزیجات خام مصرف نکنید

سبزیجات ممکن است به علت شست وشوی نامناسب یا ضدعفونی نشدن، میکروب هایی را به انسان منتقل کند که باعث بروز اسهال یا بیماری های ویروسی دیگر گردد. بنابراین بهتر است سالاد و سایر سبزیجات را در رستوران های بین راهی و جایی که به آن اطمینان ندارید، مصرف نکنید. دقت داشته باشید که بچه ها و سالمندان بیشتر در معرض آسیب از این ویروس ها هستند.

در مجموع بهتر است در سفر، مواد غذایی از گوشت و مرغ تا سبزیجات را تا جای ممکن کاملا پخته مصرف کنید.در نهایت باید گفت خوردن غذای سالم در سفر بسیار سختتر از شرایط عادی است، اما غیرممکن نیست و می توانید برای آن هم مثل برنامه بازدید از مکان های دیدنی، برنامه ریزی کنید.

منبع: زندگی روز
انتشار: 8 شهریور 1400 بروزرسانی: 8 شهریور 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1831

به "سبد غذایی سالم در سفـر، سبزیجات خام مصرف نکنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سبد غذایی سالم در سفـر، سبزیجات خام مصرف نکنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید