راندمان معادن به علت فرسودگی و گرانی ماشین آلات تا 60 درصد پایین آمده است

به گزارش مجله خبری تیرول، رئیس کمیسیون معدن اتاق اصفهان بابیان اینکه تأمین ماشین آلات معدنی به یک معضل اساسی در این صنعت بدل شده است گفت: درست است که در این سال ها مسئله تحریم و تأمین ارز به ما آسیب زده، اما واقعیت این است که معضل بزرگ تر، خودتحریمی است که به واسطه معاونت های معدنی و متصدیان وزارت صنعت گریبان گیر بخش معدن شده است. در واقع این بخش ها روبروی معدن کار ایستاده اند.

راندمان معادن به علت فرسودگی و گرانی ماشین آلات تا 60 درصد پایین آمده است

حسام الدین فرهادی در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران اضافه نمود: به علت وجود نگاه غیرکارشناسی، تعرفه واردات ماشین آلات معدنی مثل لودر 988 با تعرفه واردات بی.ام.و X5 یکسان است. یعنی این ماشین آلات را به عنوان خودروهای لوکس فرض نموده اند. این در حالی است که ماده 109 و 110 آیین نامه اجرایی قانون معادن با صراحت واردات ماشین آلات معدنی با تعرفه پایین را مجاز شمرده است.

او تأکید کرد: مشکل بزرگ ما این است که اگرچه این موضوع در قانون به صراحت عنوان شده اما دستورالعمل ها و بخشنامه هایی که به صورت غیرکارشناسی و دستوری از طرف معاونت های معدنی صادر شده اند جلوی اجرای این قانون را گرفته و اتفاقاً باعث بروز دلال بازی شده اند.

فرهادی گفت: بی سبب نیست که قیمت جهانی ماشین لودر دست دوم دو تا سه میلیارد تومان است اما در ایران تا 13 میلیارد تومان به فروش می رسد. علت این اتفاق نبود ماشین آلات و بازارگرمی دلال ها است.

او بابیان اینکه پایه اصلی ماشین آلات فعلی در معادن ما همان ماشین آلاتی هستند که سال 64 وارد کشور شده اند گفت: ماشین آلاتی که پا به سن می گذارند توان اولیه را ندارند و سوخت بسیار بیشتری نسبت به مدل های جدیدتر می سوزانند و بهره وری بسیار پایین دارند. چون در طول یک سال ممکن است حتی تا شش ماه احتیاج به تعمیر پیدا نمایند و خوابیده باشند. به صورت میدانی می توان گفت که 50 تا 60 درصد راندمان معادن ما تحت الشعاع مسئله فرسودگی و گرانی ماشین آلات معدنی قرار گرفته است. دستگاهی که باید تناژ بار مشخصی را جابجا نموده و تا یک سال آینده برای آن برنامه ریزی می گردد در صورت احتیاج به تعمیر باید با ماشین دیگری جایگزین گردد و این 30 درصد آمار برنامه ریزی را بر هم خواهد زد.

رئیس کمیسیون معدن اتاق اصفهان تأکید کرد: یک مشکل بزرگ این است که بحث ماشین آلات را به فراوری داخلی پیوند زده ایم. درحالی که فراوری داخلی چنین توانی ندارد. ما همه کارخانه بزرگ صنعتی در جهان داریم اما فقط دو کارخانه است که بیل و لودر سنگین فراوری می نماید. ما متأسفانه هنوز در فراوری یک پراید مانده ایم و بعد می خواهیم لودر 988 یا بیل 400 و 600 و یا دامپتراک 100 تنی بزنیم. و حاضریم برای این موضوع معادن کشور را به تعطیلی بکشانیم.

فرهادی تأکید کرد: اگر قرار است تغییری حاصل گردد باید ورود ماشین آلات سنگین را آزاد کرد. لودر، بیل سنگین و دامپتراک و امثال آن ها خودروی شخصی و لوکس نیستند که در خیابان های بالای شهر نمایش داده شوند. این ها ماشین آلات فراوری هستند.

او در انتها گفت: تصمیم گیری درباره ماشین آلات معدنی نمی تواند خارج از حاکمیت به نتیجه برسد و حاکمیت باید دیدگاه خودش را درباره این ماشین آلات از خودروهای لوکس به ابزار فراوری تغییر دهد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2093

به "راندمان معادن به علت فرسودگی و گرانی ماشین آلات تا 60 درصد پایین آمده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راندمان معادن به علت فرسودگی و گرانی ماشین آلات تا 60 درصد پایین آمده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید