محصولات نانو تولید ایران به 49 کشور جهان صادر می شود

به گزارش مجله خبری تیرول، تهران (پانا) - دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از گسترش برنامه های صادراتی محصولات نانو در سال های اخیر و ایجاد پایگاه های صادراتی این فناوری در کشورهای آسیایی خبر داد و گفت: محصولات نانو ایران ساخت تا به امروز به 49 کشور از پنج قاره جهان صادر شده است.

محصولات نانو تولید ایران به 49 کشور جهان صادر می شود

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سعید سرکار با اشاره به رشد دوبرابری سالانه حجم بازار محصولات ایران ساخت این حوزه، افزود: هم اکنون 725 محصول نانو در بیش از 10 حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری های داخلی تولید و روانه بازار می شود.

سرکار شرح داد: در سال 1398، رقم کلی فروش محصولات نانو ساخت ایران معادل 44.487 میلیارد ریال بود. طبق فرایند رشد سالانه فروش حجم بازار محصولات نانو برای پنجمین سال متوالی حدود دو برابر شده است.

وی با اشاره به گسترش برنامه های صادراتی محصولات نانو در سال های اخیر و ایجاد پایگاه های صادراتی نانو در کشورهای آسیایی گفت: کشورهای چین، هند، اندونزی، سوریه، ترکیه و عراق میزبان، تجهیزات و خدمات فناوری نانو ایران شده اند.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ادامه داد: تا به امروز محصولات نانو ایران ساخت به 49 کشور از پنج قاره دنیا صادر شده است. همچنین در سال 99 شاهد صادرات رادیاتورهای ایرانی مبتنی بر فناوری نانو به عراق، آذربایجان و افغانستان بودیم. فروم تجاری و نمایشگاه مجازی ایران و اندونزی در حوزه سلامت نیز در این سال برگزار شد.

گام بلند دانش بنیان ها در توسعه فناوری نانو

وی درباره برخی از مهم ترین اقدامات و دستاوردهای کشور در توسعه این فناوری در سال 1399 گفت: شرکت های دانش بنیان به کمک کشور آمدند و محصولات نانو برای مقابله با ویروس کرونا مورد استفاده قرار دریافتد.

سرکار ادامه داد: با استفاده از فناوری الکتروریسی، روزانه 250 هزار مدیا و ماسک با استاندارد N95 تولید شد. همچنین بیش از 200 تن مواد ضدعفونی کننده دست و سطوح در روز توسط 7 شرکت داخلی تولید شد.

وی از تولید تجهیزات ضدعفونی کننده هوا با استفاده از فناوری نانو به کمک فعالان دانش بنیان کشورمان خبر داد و گفت: دستگاه پلاسمای ضدعفونی کننده هوا (باکتری و ویروس) با استفاده از فناوری نانو نیز ساخته شده و دستگاه تست تشخیص سریع کرونا در کمتر از 30 ثانیه به تأیید وزارت بهداشت و به تولید صنعتی رسیده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو ساخت ماشین آلات موردنیاز برای راه اندازی خطوط تولید محصولات نانو را یکی از اولویت های اصلی توسعه صنعت نانو بیان کرد و افزود: تا به امروز 28 نوع دستگاه تولیدی توسط شرکت های فناوری نانو داخلی در 50 خط تولید صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته اند.

وی یادآور شد: خط تولید دستمال های خشک آنتی باکتریال با استفاده از فناوری نانو در سال گذشته رونمایی شد. همچنین علاوه بر تأمین تجهیزات صنعتی برای صنایع داخل کشور، برخی از این تجهیزات و خطوط تولید از جمله خط تولید صنعتی نانوالیاف، خط تولید پوشش های سخت نانو و سامانه نانو تصفیه صنعتی پساب به کشورهای کره جنوبی، چین و مالزی صادر شده است.

رسوخ فناوری نانو در صنایع

سرکار درباره رفع نیازهای فناورانه صنایع کشور بر بستر شبکه تبادل فناوری نانو گفت: در این شبکه، 63 کارگزار تبادل فناوری در 11 استان کشور مشغول فعالیت هستند و تا شهریورماه 1399 بالغ بر 3190 تقاضای صنعتی احصا شد که 248 پروژه همکاری فناوران با شرکت های صنعتی در کشور با پیروزیت به اتمام رسیده است.

وی همچنین بیان کرد: در سال 1399 این شبکه علاوه بر ادامه فعالیت در فناوری نانو در سایر حوزه های فناوری های راهبردی نیز فعال شده است و 25 پروژه پیروز تبادل فناوری در این سال، مربوط به سایر حوزه های دانش بنیان است.

دبیر ستاد فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره ایجاد زیرساخت های تولید نیمه صنعتی نانو در سال 99 گفت: نانوفب نقش مهمی در تسریع تجاری سازی فناوری های توسعه یافته به کاربردهای صنعتی ایفا می کند و تا به امروز مراکز مختلف تولید نیمه صنعتی نانو از جمله مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی راه اندازی شده است.

سرکار با بیان این که مرکز صنعتی سازی نانوفناوری کاربردی 6 پایلوت تجهیزات نیمه صنعتی را دربر می گیرد، گفت: در این مرکز، فب نانوداروی ضد سرطان، نانوفب باتری پیشرفته، فب الکترونیک چاپی و مرکز توسعه نانوالکترونیک راه اندازی شده است. نخستین فب میکرونانو در پارک فناوری پردیس با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از مهمترین رویدادهای این حوزه در سال 99 به شمار می رود.

ایران پیشتاز در حوزه تولید علم نانو

دبیرستاد توسعه فناوری نانو با تاکید بر حرکت رو به جلوی کشور در جهت تولید علم نانو بیان کرد: در حوزه تولید علم نانو، محققان ایرانی با انتشار بیش از 12 هزار مقاله در مجلات معتبر نمایه شده در ISI در سال 2020، رتبه چهارم جمهوری اسلامی ایران در دانش نانو را در دنیا تثبیت کردند. این در حالی است که در سال 2001 میلادی، کشور با انتشار 10 مقاله دارای رتبه 57 بود.

وی درباره ایجاد زمینه های لازم برای آموزش و ترویج این فناوری در میان دانش آموزان بیان کرد: با هدف شناسایی و پرورش استعدادها، تا به امروز بالغ بر یک میلیون و دویست هزار دانش آموز در قالب برنامه های متنوع آموزشی از جمله کارگاه، جشنواره، مسابقه و المپیاد، با مبانی و کاربردهای فناوری نانو آشنا شده اند. همچنین در سال 99 یازدهمین آزمون المپیاد دانش آموزی نانو برگزار شد.

سرکار، با بیان این که در هر استان حداقل یک آزمایشگاه دانش آموزی آموزش فناوری نانو با تجهیزات تخصصی ایران ساخت راه اندازی شده است، گفت: در این برنامه ها تلاش می شود افراد مستعد و برگزیدگان این مسابقات و المپیادها، در قالب کانون برگزیدگان باشگاه نانو ساماندهی شده تا به نقش آفرینی در زیست بوم فناوری نانو مشغول شوند.

فناوری نانو بیش از یک دهه است که جزو حوزه های پیشتاز کشورمان در رقابت های تنگاتنگ فناورانه دنیای به شمار می رود. در این جهت پر فراز و نشیب، ایجاد زیست بومی برای حمایت از ایده های نوآورانه، فناوری ها و محصولات این حوزه، نقشی اثربخش در پیشرفت کشور و قرار دریافت در جهت توسعه و پیشرفت ایفا کرد.

سال گذشته و با وجود شیوع ویروس کرونا، شرکت های دانش بنیان حوزه نانوفناوری به تامین نیازهای فناورانه کشور پرداختند و در حمایت از این فرایند، ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گام های موثری برداشت.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1624

به "محصولات نانو تولید ایران به 49 کشور جهان صادر می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محصولات نانو تولید ایران به 49 کشور جهان صادر می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید