دزدان سلامت مردم

به گزارش مجله خبری تیرول، اگر چه اتحادیه اروپا طی ماه های گذشته و به خصوص قبل از کشف واکسن کرونا، بارها بر تعهد خود مبنی بر توزیع عادلانه واکسن کووید 19 در سراسر دنیا تاکید نموده بود اما اکنون کشورهای اروپایی رسما تعهد خود را زیر پا گذاشته اند.

دزدان سلامت مردم

کار به جایی رسیده است که کشورهای اروپایی حتی ارسال واکسن کووید 19 به کشورهای دوست خود در دیگر نقاط جهان را نیز بر نمی تابند.

دولت ایتالیا روز پنجشنبه 4 مارس (14اسفند) به دستور نخست وزیر خود، ماریو دراگی جلوی صادرات یک محموله واکسن کووید 19 را که قرار بود به استرالیا فرستاده شود، گرفت. این نخستین بار است که یک کشور عضو اتحادیه اروپا از سازوکار جدید کنترل صادرات این اتحادیه استفاده می نماید.

براساس گزارش یورونیوز، دولت ماریو دراگی، نخست وزیر تازه منصوب ایتالیا از بروکسل خواسته بود که جلوی صادرات واکسن کرونا به خارج از اتحادیه گرفته شود. یک منبع در اتحادیه اروپا گفته است اکنون کمیسیون اروپا این درخواست را تأیید نموده است.

انسا، خبرگزاری ایتالیا گزارش داد که محموله متوقف شده که قرار بود به استرالیا برود، شامل بیش از 250 هزار دوز واکسن بوده است.

محدودیت صادرات واکسن کرونا از اروپا

مقامات بروکسل سازوکار کنترل صادرات واکسن کرونا را در ماه ژانویه در میانه اختلافات با شرکت دارویی اروپایی آسترازنکا ایجاد کردند.

این شرکت که سازنده واکسن کروناست، گفته بود میزان کمتری از دوزهای برنامه ریزی شده را به دست اتحادیه اروپا می رساند.

هدف مقامات اتحادیه از ایجاد محدودیت صادرات این بود که واکسن های ساخته شده در اروپا، در صورت وجود احتیاج کشورهای عضو، از این اتحادیه خارج نشوند.

بروکسل پیش از دریافت درخواست ایتالیا گفته بود تمامی سفارش های صادراتی واکسن را تأیید نموده است. بسیاری از کشورهای جهان مانند کانادا، ژاپن و استرالیا برای تهیه واکسن برای شهفرایندان خود به شرکت های اروپایی وابسته هستند.

دراگی از زمانی که روی کار آمده، نگرانی خود از کندی فرایند توزیع واکسن را ابراز نموده است. او در نشست هفته گذشته رهبران اروپا از همکاران خود و کمیسیون اروپا خواست سریع تر کار نمایند. او همچنین ترجیح خود را برای نگه داشتن واکسن های اروپایی در اتحادیه اروپا ابراز کرد.

اختلافات اتحادیه اروپا با استرالیا و انگلیس

درست دو هفته پیش، سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه ای از ورود نخستین دوزهای کووید ساخته شده در اتحادیه اروپا به استرالیا استقبال کرد. در آن بیانیه آمده بود: بیش از 142هزار دوز واکسن کووید-19 فایزر -بیونتک از اتحادیه اروپا به فرودگاه سیدنی رسیده است و این نقطه عطفی مهم در برنامه مبارزه استرالیا با بیماری همه گیر کروناست.

یکشنبه گذشته نیز محموله دیگری شامل 300هزار دوز واکسن آسترازنکا فراوری شده در اروپا به خاک استرالیا رسید.استرالیا در مجموع 8/53میلیون دوز واکسن آکسفورد / آسترازنکا را تهیه نموده و قرار است 50میلیون دوز نیز در داخل کشور فراوری کند.

شرکت آسترازنکا پیش از این مشکوک به فروش واکسن های اتحادیه اروپا به سایر کشورها به ویژه بریتانیا بوده است.

این سوءظن ها منجر به بروز اختلافاتی میان کشورها با کمیسیون اروپا شده و در نهایت به ایجاد طرح کنترل صادرات واکسن به دست اروپا انجامید.

اقدام خارج از عرف ایتالیا احتمالا به اختلافات دیپلماتیک دامن خواهد زد و ممکن است در میانه رقابت شدید موجود بر سر واکسیناسیون، تنش و کینه توزی میان کشورها را تشدید کند.

این رقابت تا به امروز نیز باعث شده بعضی از کشورها در واکسیناسیون کرونا از بقیه جلو بیفتند و بعضی دیگر عقب بمانند.

هشدارهایی که محقق شد

سازمان جهانی بهداشت ماه هاست با شعار تا وقتی که همه ایمن نباشند هیچ کس ایمن نیست، در مورد تهدید ملی گرایی در زمینه واکسن کرونا هشدار می دهد.

با این حال، کمبود جهانی واکسن و فشار بیماری باعث شده کشورها هرکدام اقدامات استثنایی را اتخاذ نمایند تا بتوانند ابتدا به شهفرایندان خودشان واکسن بزنند.در هر حال، اکنون چنین هشداری تحقق یافته است.

اتحادیه اروپا، انگلیس، آمریکا، استرالیا و دیگر کشورها، در حال رقابت بر سر خرید واکسن های کووید 19 و در اختیار دریافت حق انحصار توزیع آن در جهان هستند.

نکته دیگر، به بی تعهدی شرکت های فراورینماینده واکسن در جهان باز می شود. شرکت آسترازنکا اعلام نموده که در سه ماهه نخست سال2021 حتی قادر به تحویل دادن نیمی از واکسن هایی که وعده داده هم نیست و این وضع در سه ماهه دوم سال نیز به همین شکل خواهدبود. در هر حال، مقامات ایتالیایی می گویند استرالیا به شدت درگیر پاندمی کرونا نیست در حالی که در اروپا شرایط به مراتب وخیم تر است و کمبود شدید واکسن نیز وجود دارد.گرت هانت، وزیر بهداشت استرالیا با اعتراض به تصمیم دولت ایتالیا از کمیسیون اتحادیه اروپا خواهان آنالیز این اقدام شده است. او در عین حال تاکید نموده توقف صادرات واکسن تاثیری بر برنامه واکسیناسیون در استرالیا ندارد.

توزیع نامتوازن واکسن کرونا بحران ساز است

سالواتور پالیتی، متخصص ایتالیایی در مورد اختلافات به وجود آمده میان اتحادیه اروپا و بعضی کشورها در مورد توزیع واکسن کرونا به جام جم می گوید: از ابتدا معین بود با کشف و فراوری واکسن کرونا، بعضی کشورهای کوشش می نمایند انحصار خرید و توزیع آن را در دست گرفته و در ابتدا واکسن کرونا را به شهفرایندان خود تزریق نمایند. خرید و توزیع واکسن کرونا با استناد به نگاه ملی گرایانه، آفت و خطری بود که از ماه ها قبل وجود داشت.نباید نسبت به واکسن کرونا و سلامت عمومی ساکنان کره زمین، نگاهی ملی گرایانه داشت.

این متخصص ایتالیایی اضافه نمود: در این خصوص، باید هرجه سریع تر، سازوکاری طراحی شود تا مردم جهان بتوانند واکسن کووید 19 را تزریق نموده و از ابتلا به آن ایمن بمانند. در هر حال نمی توان در مقابله با یک پاندمی، نگاهی محدود و انحصاری را در پیش گرفت. این موضوع یک اصل در مواجهه با بیماری های فراگیر محسوب می شود.

سعید صابری - بین الملل / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 فروردین 1400 بروزرسانی: 8 فروردین 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1578

به "دزدان سلامت مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دزدان سلامت مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید