خبرنگاران سخنگوی وزارت خارجه: مناطق آزاد نقش مهمی در پیوند مالی با کشورهای همجوار دارد

به گزارش مجله خبری تیرول، ارومیه- خبرنگاران- سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: مناطق آزاد تجاری کشور می تواند نقش مهمی در پیوند مالی با کشورهای همجوار ایفا نماید.

خبرنگاران سخنگوی وزارت خارجه: مناطق آزاد نقش مهمی در پیوند مالی با کشورهای همجوار دارد

سیدعباس موسوی، در سفری یکروزه به منطقه آزاد ماکو که با هدف آنالیز راه های توسعه مالی و تجاری آذربایجان غربی با کشور آذربایجان انجام شد در نشست با مدیران شهرستان پلدشت گفت: گمرک و مرز پلدشت جزو مناطق پیشرو در سطح آذربایجان غربی به شمار می رود که باید از ظرفیت های آن به خوبی استفاده کرد.

وی اضافه نمود: بنده قبل از عزیمت به جمهوری آذربایجان با سفر به استان های هم جوار و بویژه مناطق مرزی و مناطق آزاد از نزدیک با ظرفیت های این مناطق از نزدیک دیدن کردم تا با مسائل و مسائل آنها آشنا شده و بتوان زمینه لازم برای ارتباط با کشور آذربایجان را تسهیل کرد.

موسوی اضافه نمود: کوشش ما بر این است روابط خود را که چند ساله در این منطقه بصورت خوب و حسنه است، افزایش داده و آن را تسهیل بدهیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه و سفیر جدید کشورمان در جمهوری آذربایجان همچنین در نشست دیگری با مسوولان منطقه آزاد ماکو گفت: مناطق آزاد برای تکمیل ظرفیت های کشور و پیوند دادن اقتصاد ملی به اقتصاد کشورهای همجوار، ایجاد شده و سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو نیز بدون شک از پتانسیل های این منطقه به نفع هر 2 ملت ایران و آذربایجان استفاده خواهد نمود.

وزارت امور خارجه نقش اساسی در توسعه منطقه آزاد ماکو می تواند ایفا نماید

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز در این نشست که با حضور جمعی از مسوولان استان و منطقه ترتیب یافت، گزارشی از آخرین شرایط اجتماعی و مالی منطقه آزاد ارائه داد و اضافه نمود: در حال حاضر 110 واحد فعال صنعتی در این منطقه به کار فراوری و اشتغال مشغول هستند که وزارت امور خارجه می تواند نقش اساسی در توسعه این منطقه و رونق بیش از پیش فضای کسب و کار با همسایگان ایفا نماید.

محمدرضا عبدالرحیمی همسایگی منطقه آزاد ماکو با سه کشور را از ظرفیت های عظیم برای توسعه تجارت خارجی خاطرنشان کرد و اضافه نمود: یاری و مساعدت مسوولان بلندپایه کشور برای توسعه صادرات و افزایش تجارت خارجی از این منطقه می تواند بسیار مشخص نماینده باشد.

وی همچنین از سفیر جدید جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان خواست تا با بازاریابی بین المللی خود از تجار ایرانی مقیم این کشور در آذربایجان غربی ضمن معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری منطقه آزاد ماکو برای سرمایه گذاری در زمینه های کشاورزی، دامپروری و معدن مساعدت نمایند.

فرماندار پلدشت در این نشست با اشاره به فاصله 30 کیلومتری مرز صدرک با مرز پلدشت گفت: در دوران کرونایی این مرز یاری موثری به واردات کالاهای بهداشتی و مواد اولیه واحدهای فراوریی ایفا نموده است.

مهران صفری اضافه نمود: متاسفانه در این مدت که تردد کامیون ها از این جهت بیشتر شده است، مسوولان جمهوری خودمختار نخجوان تعرفه های خود را چند برابر افزایش داده اند که این عمل باعث افزایش هزینه ها و نارضایتی تجار ما در این منطقه شده است.

حسین عباسی فرماندار ماکو نیز با قدردانی از حضور سفیر جدید کشورمان در آذربایجان غربی برای حضور در منطقه و آشنایی با طرفیت های آن گفت: این حضور علاوه بر تحکیم همسایگی ایران و آذربایجان باعث هم پیوندی بیشتر بین 2 کشور شده و تجارت خارجی بین آنها را افزایش خواهد داد.

بازدید از پایانه مرزی و گمرک پلدشت و آشنایی با فعالیت ها و ظرفیت های صادرات، واردات و ترانزیت این پایانه و گمرک بین ایران و جمهوری خود مختار نخجوان از دیگر برنامه های سخنگوی وزارت امور خارجه در این سفر بود.

منطقه آزاد ماکو عظیمترین منطقه آزاد کشور است که در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده و شامل شهرستان های ماکو، شوط و پلدشت است که 144 کیلومتر با جمهوری خود مختار نخجوان (آذربایجان) مرز مشترک دارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1211

به "خبرنگاران سخنگوی وزارت خارجه: مناطق آزاد نقش مهمی در پیوند مالی با کشورهای همجوار دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سخنگوی وزارت خارجه: مناطق آزاد نقش مهمی در پیوند مالی با کشورهای همجوار دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید