کوشش برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران، افتتاح پل آستارا ، آستارا بین دو کشور به زودی

به گزارش مجله خبری تیرول، مهرداد بذرپاش که به عنوان رئیس کمیسیون همکاری های مشترک مالی ایران و آذربایجان به باکو سفر نموده است، درباره دستاوردها و اقدامات صورت گرفته طی این سفر گفت: ایران راه یکی از کلان پروژه های دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیره های کریدوری شمال به جنوب و شرق به غرب کشور اجرا خواهد شد.

کوشش برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران، افتتاح پل آستارا ، آستارا بین دو کشور به زودی

وی یکی از گذرگاه های رسمی در دستور کار وزارت راه و شهرسازی و مورد تاکید رئیس جمهوری را گذرگاه ارس دانست و اضافه نمود: این گذرگاه در مجاورت رودخانه ارس واقع شده است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به احداث پل آغبند روی رود ارس گفت: احداث جاده در این منطقه نیز به وسیله ایران انجام می گردد که از منطقه آغبند شروع شده و تا منطقه جلفا ادامه دارد. این گذرگاه یکی از گذرگاه های اصلی و راهبردی مورد درخواست دو کشور بود که عملیات اجرایی آن با حضور معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان که مسئولیت ریاست کمیسیون همکاری های مشترک مالی ایران و آذربایجان را نیز بر عهده دارد، رسما شروع شد.

بذرپاش گفت: علاوه بر آن، توافقی در مورد شروع عملیات اجرایی خط آهن در مجاورت پل آغبند انجام شد تا این خط آهن از منطقه آغبند (به وسیله پل ریلی) وارد خاک ایران گردد. احداث این پل ظرف یک سال به اتمام می رسد و به موازات آن عملیات اجرایی پایانه های گمرکی هر دو کشور از امروز شروع می گردد.

وی تاکید نمود: بعلاوه طی جلسه کمیسیون همکاری های مشترک مالی ایران و آذربایجان، موضوعاتی از جمله پل آستارا - آستارا مورد آنالیز نهاده شد. این پل یکی از پروژه های مهم است و امیدواریم ظرف دو ماه آینده با حضور روسای جمهور دو کشور افتتاح گردد چرا که تکمیل این پل ظرفیت های ترانزیتی بالایی را در پی دارد.

افزایش پروازهای بین ایران و آذربایجان

به گفته وزیر راه و شهرسازی، افزایش پروازهای بین دو کشور، در راستای رشد تعاملات و تسهیل رفت وآمد تجار و گردشگران از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر مطرح شد. توافقاتی نیز به وسیله بخش نظامی دو کشور صورت گرفته بود که در این سفر مورد پیگیری نهاده شد.

بذرپاش با اشاره به توافقات مرتبط با وزارت نیرو برای احداث چند سد و پیگیری این توافقات گفت: سد خداآفرین یکی از سدهای مهم است که عملیات احداث آن به اتمام رسیده و بعضی اختلافات مالی قبلی نیز برطرف شد تا آبگیری این سد هر چه سریع تر شروع گردد. دو سد دیگر نیز وجود دارد که احداث یکی از آن ها با 95 درصد پیشرفت همراه شده و ظرف سه ماه آینده عملیات آبگیری آن شروع می گردد. سد و نیروگاه دیگر نیز با چالش محیط زیستی روبرو است و باید تایید محیط زیست ایران را دریافت کند.

تجارت ایران و آذربایجان راحت تر و مقرون به صرفه تر می گردد

وی گفت: تعرفه ترجیحی تجارت میان دو کشور از دیگر موضوعاتی بود که در این سفر با مقامات جمهوری آذربایجان مطرح شد، در این خصوص فهرست کالاها نهایی شده و توافق بین سازمان توسعه تجارت دو کشور در حال اجرا است تا روابط تجاری ایران و آذربایجان تسهیل و مقرون به صرفه تر گردد.

وزیر راه و شهرسازی تاکید نمود: بعلاوه در ملاقات با رئیس جمهور آذربایجان، آمادگی کامل این کشور برای همکاری با ایران در تکمیل کریدور شمال-جنوب اعلام شد.

بذرپاش با اشاره به بعضی سوءتفاهمات اتفاق افتاده در گذشته گفت: خواهان بازگشایی هر چه سریع تر سفارت آذربایجان در ایران شدیم و رئیس جمهوری این کشور نیز قول مساعد داد تا ظرف مدت کوتاهی این اقدامات انجام گردد.

قفقازِ صلح نوید بخش توسعه روابط مالی تهران و باکو

ری-ئیس کمیسیون مشترک مالی ایران و آذربایجان بعلاوه در ملاقات و مذاکره با الهام علی یف با اشاره به شرایط نو منطقه و ایده قفقازِ صلح بیان نمود: قفقازِ صلح نوید بخش توسعه همکاری های ترانزیتی بین ایران و آذربایجان مبتنی بر ابتکار ایران راه و برنامه ریزی برای جهش ترانزیت در کریدور شمال-جنوب و ایجاد کریدور ارس در ایران خواهد بود.

بذرپاش بعلاوه در ملاقات و مذاکره با الهام علی یف با تأکید بر اهمیت و لزوم تقویت و توسعه همکاری های حمل ونقلی و ترانزیتی در چارچوبی جامع، هدفمند و آینده نگر با توجه به ابتکار ایران راه توضیح داد: ابتکار ترانزیتی ایران راه با طرح های کلان جمهوری آذربایجان هم خوانی دارد و می تواند فصل نوی از همکاری های ترانزیتی و لجستیکی را به روی دو طرفن بگشاید.

وزیر راه و شهرسازی در این ملاقات تاکید نمود: برنامه جامع ارتقای ترانزیت تا 15 میلیون تن در سال در افق 2030 در تمام شقوق هدف گذاری شده است که برنامه عملیاتی آن باید پیگیری گردد.

بذرپاش تاکید نمود: شرایط نو در منطقه و همراه با صلح می تواند نوید بخش آینده ای روشن در افزایش مبادلات مالی و توسعه روابط باشد. در شرایط نو صلح آمیز همکاری های راهبردی دو کشور ضروری است توسعه یابد. در راستای ابتکار ایران راه کریدور ارس از آغبند تا جلفا به عنوان مسیر شرق به غرب در ایران عملیاتی و اجرایی می گردد.

برنامه ریزی برای جهش در حجم ترانزیت کریدور شمال-جنوب

وی با یادآوری بیانیه سه جانبه ایران-آذربایجان-روسیه در سپتامبر 2022 (شهریور1401) موسوم به بیانیه باکو درخصوص توسعه کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب از این توافق به عنوان الگویی جامع، هدفمند و آینده نگر یاد کرد و گفت: این بیانیه در برگیرنده زمینه های ضروری و کلیدی قابل توجهی برای اقدامات ظرفیت ساز، پیش برنده و تحولی طرف ها در راستای توسعه همکاری های همه جانبه، و نه محدود به کریدور شمال-جنوب، است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در این خصوص جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی می نماید با توجه به نشست سه جانبه ایران-هند-روسیه (14 تیر 1402 - 5جولای 2023) در تهران، نشست کشورهای عضو کریدور شمال-جنوب را در تهران برگزار کند.

رئیس کمیسیون مشترک مالی ایران و آذربایجان بیان نمود: در برنامه پنج ساله آینده توسعه کشورمان، رشد ترانزیت و تحول در لجستیک و شاخص های عملکردی آن اهمیت ویژه ای دارد که این، فرصت ارزشمندی برای توسعه روابط دو کشور است.

بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش خواهان آبگیری سد خداآفرین بر روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان و در 240 کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز میان پل خداآفرین و روستای ساریجالو شد.

ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های مالی بعلاوه بر ارتقای سوآپ نفت و گاز با همکاری ترکمنستان تاکید نمود.

بذرپاش با اشاره به آمادگی ایران برای تسهیل سرمایه گذاری و حضور تجار و بازرگانان در ایران، بر تشکیل کارگروه شناسایی موانع موجود در روابط مالی دو کشور، برطرف موانع مبادلات بانکی، اعلام آمادگی برای همکاری های بیشتر در بخش نفت و گاز و گردشگری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، کشاورزی و احداث شهرک های صنعتی، احیای بازارچه مرزی آستارا و احداث مشترک سدها تاکید نمود.

رئیس کمیسیون مشترک همکاری های مالی ایران و آذربایجان در این مذاکره به موضوع حمل و نقل پروژه آستارا- آستارا، احداث پل آغبند، تسهیل تردد ناوگان ایرانی در آذربایجان و لزوم توسعه همکاری های در حوزه کشتی های رو-رو در دریای خزر نیز پرداخت.

منبع: گردشبان
انتشار: 15 مهر 1402 بروزرسانی: 15 مهر 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2355

به "کوشش برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران، افتتاح پل آستارا ، آستارا بین دو کشور به زودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش برای بازگشایی سفارت آذربایجان در ایران، افتتاح پل آستارا ، آستارا بین دو کشور به زودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید