فراوری استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرونا در اراک

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران/مرکزی پیرو همکاری های مشترک واحد فناور رباتیک مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استان مرکزی با شرکت گسترش صنعت خاورمیانه مبتنی بر نوآوری در فراوری محصولات، استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرونا توسط سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان استان به مرحله تجاری سازی، فراوری و برندسازی رسید.

فراوری استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرونا در اراک

شهریار موبدی عضو تیم طراح و فراورینماینده این محصول در گفت و گو با خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به احتیاج کشور و شرایطی که بدنبال شیوع ویروس کرونا در کشور ایجاد شد، مجموعه گسترش صنعت خاورمیانه در راستای عمل به مسئولیت اجتماعی خود اقدام به طراحی و فراوری استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر تب سنج هایی که در راستای غربالگری افراد مبتلا به این بیماری برای اندازه گیری درجه حرارت بدن مورد استفاده قرار می گیرد، تب سنج های صنعتی یا همان دماسنج های صنعتی هستند که دقت آنها نیم درجه است در حالی که در تب کرونا دستگاه باید حداقل تا سه دهم درجه دقت داشته باشد.

موبدی با بیان اینکه دستگاه فراوری شده تا دو دهم درجه قابلیت اندازه گیری دمای واقعی بدن را دارد، در مورد تفاوت دمای سطحی و دمای واقعی بدن گفت: تفاوت این دو در این است که دمای سطحی بدن تحت تاثیر عواملی همچون تعریق و وزش باد قابل تغییر است، اما دمای داخلی بدن اغلب اوقات ثابت است و تب سنج فراوری شده توسط این شرکت می تواند دمای درونی بدن را به صورت دقیق اندازه بگیرد.

وی اظهار کرد: سیستم های تب سنجی که در حال حاضر استفاده می گردد احتیاج به یک اپراتور دارند و همین مسئله می تواند عاملی برای انتقال بیماری باشد، چراکه اگر اپراتور ناقل یا مبتلا باشد، یا برعکس اگر کسی که آنالیز می گردد مبتلا باشد، احتمال سرایت وجود دارد.

موبدی گفت: این دستگاه کاملا بی احتیاج از اپراتور است و افراد را در صورت نزدیک شدن شناسایی نموده و هشدار می دهد که نزدیک شوند و دما را اندازه گیری نموده و نمایش می دهد.

وی اظهار کرد: برای اینکه دامنه تشخیص تب برای دستگاه تعریف گردد، قابلیت تنظیم بیشینه دما برای آن تعریف شده است. بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام نموده دمای بدن حداکثر باید 37.4 باشد و اگر دمای بدن توسط این دستگاه کمتر از این مقدار تشخیص داده گردد، چراغ سبز نمایشگر روشن و اطلاعات دمای بدن نشان داده می گردد، اما اگر دما بالاتر از 37.4 باشد چراغ قرمز می گردد، دما نشان داده می گردد و آلارم دستگاه به صدا در می آید.

موبدی گفت: اگر این دستگاه در ورودی یک مجموعه نصب شده باشد می توان از ورود افرادی که تب دارند، به مجموعه جلوگیری کرد تا باعث آلودگی بقیه افراد نشوند و در عین حال آنها با اطلاع از دمای غیرطبیعی بدن خود به مراکز درمانی مراجعه نموده و مشکل خود را پیگیری می نمایند.

وی در مورد دیگر قابلیت های این دستگاه گفت: شمارشگر دستگاه تعداد نفرات آنالیز شده را نشان می دهد و در عین حال دستگاه امکان اتصال به پرتال سازمانی را دارد و اطلاعات ثبت شده توسط آن در پرتال نمایش داده می گردد. این امکان، بعضی اطلاعات مورد احتیاج جهت برنامه ریزی های استراتژیک در حوزه غربالگری را در اختیار سازمان ها قرار می دهد.

موبدی با بیان اینکه فعالیت اصلی شرکت گسترش صنعت خاورمیانه طراحی سیستم های الکترونیکی و هوش مصنوعی است، گفت: با توجه به اینکه در شرایط موجود کشور احتیاج به این محصول احساس می شد و از طرفی با توجه به اینکه توانایی طراحی و فراوری آن در مجموعه وجود داشت، به این حوزه ورود کردیم.

وی اضافه کرد: تیم 12 نفره طراح این محصول طی دو هفته کار شبانه روزی در حوزه های تحقیق و طراحی و پیش فراوری، در نهایت نمونه اولیه را فراوری کردند.

موبدی با بیان اینکه قطعات و مواد اولیه مورد احتیاج فراوری این دستگاه در کشور موجود است، اعلام نمود: تحقیقات اولیه، طراحی و ساخت نمونه اولیه در این شرکت صورت گرفته و در این مراحل از حمایت پارک علم و فناوری برخوردار شدیم و در مرحله تجاری سازی و فراوری انبوه سیستم و پخش در سراسر کشور از یاری و همکاری ستفا و مرکز نوآوری و شکوفایی جهاد دانشگاهی استفاده می کنیم.

وی با اشاره به ساخت دوربین های تله فوتو توسط محققان کشور که به عنوان دوربین های حرارتی کار نموده و می توانند همزمان دمای بدن تعداد نفرات زیادی را تشخیص دهند، گفت: به علت قیمت بالای این دوربین ها امکان خرید و نصب این محصول توسط شعب بانک ها، دستگاه های اجرایی و دیگر بخش های مشابه خصوصی و دولتی وجود ندارد، ولی دستگاه تب سنج لیزری به قیمت بسیار مناسبی عرضه می گردد و به همین دلیل این مجموعه ها می توانند به سادگی آنرا تهیه نموده و مورد استفاده قرار دهند، همچنین برای ادارات دولتی فرایندی تعریف شده که بتوانند این محصول را به وسیله سامانه ستاد خریداری نمایند.

موبدی با تاکید بر اینکه این دستگاه دارای تاییدیه دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل استاندارد و وزارت صمت است، اضافه کرد: فراوری انبوه و تجاری سازی این دستگاه با همکاری سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی استان مرکزی در حال اجرا است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 984

به "فراوری استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرونا در اراک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری استند دیجیتال لیزری تشخیص تب کرونا در اراک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید