خبرنگاران فرهنگ بهداشت فردی در کشور ابعاد تبعات کرونا را کاهش داد

به گزارش مجله خبری تیرول، اهواز-خبرنگاران- یک مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی گفت: فرهنگ رعایت بهداشت فردی در کشورما ابعاد تبعات کرونا را کاهش داد، بسیاری از کشورهای غربی و شرقی از لحاظ رعایت بهداشت عمومی از ما قوی تر هستند اما در بحث رعایت بهداشت فردی ایران در بهترین شرایط است.

خبرنگاران فرهنگ بهداشت فردی در کشور ابعاد تبعات کرونا را کاهش داد

دکترمسعود حسین پور سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران درباره تبعات شیوع ویروس کرونا اعلام نمود: به دلیل تاکید بر مقوله بهداشت در اسلام و سایر مذاهب توحیدی، بخش عمده مردم ایران حساسیت خاصی بر بهداشت فردی دارند و همین فرهنگ ما را از این نظر در جهان سرآمد کرده و با وجود تحریمها و مسائل دیگر، آسیب های کرونا در ایران را نسبت به خیلی از کشورهای دیگر کمتر بوده است.

دکتر حسین پور اضافه کرد : کادر پزشکی ودرمان در ایران بعد از تجربیات دوره جنگ تحمیلی و نیز تحریم دارویی و شرایط خاص کشور، با تجربه تر و ورزیده تر شده است امروز هم در این شرایط سخت با وجود تمام کمبودها در بهترین حالت در حال فعالیت و ارائه خدمات هستند.

وی درعین حال تاکید کرد: لازم است که در بحث کمبودهای بخش پزشکی و بهداشتی بازنگری شود به عنوان مثال در بیمارستان رازی اهواز یک خوابگاه برای استراحت کادر درمان وجود ندارد.

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: به هر حال تجربه کرونا نشان داد نباید پس از بروز یک مشکل این چنینی، تازه به فکر چاره اندیشی باشیم بلکه از قبل پروتکلها و استانداردهای اجتماعی و آموزش ها به گونه ای انعطاف پذیر ایجاد و ترویج شده باشند.

وی با اشاره به اینکه هدف همه دولت ها باید رفاه مردم باشد اضافه کرد: رفاه مردم در زیست بهتر است که بهداشت عمومی بالاتر، یکی از مولفه های تحقق زیست بهتر است.

این مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل اقتصادی درباره آثار شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد خوزستان گفت: اقتصاد این استان در 15ماه گذشته به دلیل وقوع سیل و شیوع ویروس کرونا دچار سکته و وقفه شده است.

وی گفت: در فروردین ماه پارسال اقتصاد خوزستان متاثر از حادثه سیل بود و از اسفند ماه پارسال تا به امروز نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار رکود شده است به همین دلیل نزدیک به 15 ماه است که اقتصاد خوزستان با رکود روبرو شده است .

وی اضافه کرد: در هیچکدام از بخشها، ضرری که براثر سیل به اقتصاد خوزستان وارد شد جبران نشد و تصمیمها تنها بر محور رفع بحران متمرکز بود.

وی گفت: در این شرایط تمامی بخش های اقتصادی دچار ضرر و زیان شده و مردم نیز در این شرایط متحمل سختی های زیادی شده اند.

وی گفت: در ایام عید پارسال و امسال خوزستان فرصت های درآمد زایی و اقتصادی خود را به دلیل سیل و کرونا از دست داد و استان در حوزه اقتصاد خرد و میانه، دچار مسائل ساختاری شده است.

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: در بین 31 استان، خوزستان بخش مهمی از قدرت و توان سیاسی، اقتصادی و امنیتی کشور را به دوش کشیده است و هر گونه خلل در هرکدام از ارکان سیاسی و امنیتی آن، متوجه امنیت کشور در این حوزه ها خواهد بود لذا خوزستان واقتصاد آن برای کل کشور ارزش و جایگاه ویژه ای دارد. تاثیرات اقتصادی خوزستان نه تنها در سطح ملی بلکه در منطقه متاثر است.

دکتر حسین پور با اشاره به شرایط خاص کنونی استان در بحث کرونا اضافه کرد: اثرات کرونا در خوزستان بسیار متفاوت تر از استان های دیگر کشور بوده و با توجه به مطالبی که بیان شد ادامه این شرایط می تواند امنیت اقتصادی کشور را دچار چالش کند.

وی با اشاره به تاثیر کرونا بر فعالیت بخش خصوصی ادامه داد: در این شرایط کرونایی تعطیلی بازار و تعطیلی رستوران ها و هتل ها و کاهش درآمد مشاغل مختلف باعث شد که ضربه سنگینی به اقتصاد خوزستان وارد شود.

دکتر حسین پورگفت: خوزستان تا شهریور ماه دارای شرایط آب و هوای گرمی است که به غیرازفعالیت های اداری بخش بازار وگردشگری تحرکی ندارند و در یک بستر خاموش قرار دارند.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: تنها واریز مبالغی به عنوان کمک معیشتی کافی نیست ، اقتصاد بازار خوزستان ضربه سنگینی در شرایط مختلف خورده است و سطحی نگری در اقتصاد خوزستان و ندیدن آثار، تبعات عمیقی دارد.

حسین پور اضافه کرد: از زمان شیوع ویروس کرونا در خوزستان اقتصاد خوزستان دچار مشکل شده است و هیچگونه جلسه و برنامه ای برای چاره اندیشی برای این شرایط مشخص نشده است.

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: اگر تا خاتمه خرداد ماه کرونا مهار شود و اقتصاد دوباره به جریان بیفتد اقتصاد خرد تا بازار به دلیل شرایط آب و هوایی و محرم و صفر هیچگونه جهش و پویایی نخواهد داشت و پنج ماه کشنده برای اقتصاد خوزستان پیش رو داریم.

آسیب کرونا به مشاغل خدماتی، کشاورزی، اصناف و گردشگری

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: کرونا به بخش خدمات، اصناف، گردشگری و کشاورزی آسیب فراوانی وارد کرده است.

وی با اشاره به خسارتی که بخش حمل و نقل از کرونا متحمل شده است اضافه کرد: البته شرکت های حمل و نقل با افزایش قیمت بلیط در فصل تابستان می توانند ضرر و زیانی که به آن ها وارد شده است را جبران کنند، اما فعالان بخش خصوصی که هیچ اقدام جبرانی برای آنها صورت نگرفت، دچاری آسیب های جدی شدند.

دکتر حسین پور اعلام نمود: با وجود تحریم بازهم می توان به بخش خصوصی کمک کرد و از طریق ارائه اوراق که در آیین نامه رفع موانع تولید پیشنهاد شده، بخشی از خسارت اصناف را جبران کرد.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه درکی از این شرایط اقتصادی وجود ندارد اعلام نمود: اگر برنامه ای برای جبران ضرر و زیانی که کرونا به اقتصاد وارد کرده است لحاظ نشود ،اثرات کرونا در درازمدت خود را نمایان خواهد کرد.

اقتصاد جهانی بر اقتصاد ملی تاثیرگذار است

دکتر حسین پور اعلام نمود: اقتصاد جهانی بر اقتصاد ملی تاثیرگذار است و در این شرایط تحریمی که شرایط سنگینی بر اقتصاد ملی وارد کرده است باید برنامه ریزی مناسبی برای عبور از این بحران انجام شود.

وی گفت: در جامعه ای که با رکود روبرو است هر چقدر که میزان دریافت اقتصادیات افزایش یابد رکود اقتصادی بیشتر می شود .

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: ایران و خوزستان با این شرایط اقتصاد سخت و فشرده و بودجه ای که تنها هزینه جاری را تامین می کند وارد سال 99 شده است و اقتصاد ملی را دچار شوک کرد.

وی گفت: در این شرایط کرونایی برای تامین لوازم مورد نیاز مثل شوینده ها و صنایع غذایی ، برخی از کارخانه های تعطیل دوباره شروع به کار کردند این موضوع نشان می دهد که یک اقتصاد یکپارچه وجود ندارد و در این شرایط کرونایی بخشی از اقتصاد پویا شد و بخش دیگر تعطیل شده است.

وی گفت: اصولا از بعد سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جهان همواره در حال تحول است و عصر ارتباطات باعث نزدیکی فضاهای اجتماعی و فرهنگی نسبت به هم شده است و همه این موارد باعث می شود که تحولات ناشی از ویروس کرونا بسیار فراگیر باشند.

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: در ایران بسیار علاقمند هستیم که از سنت ها و فرهنگ ها عبور کنیم این در حالی است که در بسکمک از کشورها جشن های مختلف را برای تحرک بخشیدن و تحریک اقتصاد برگزار می کنند باید از این ظرفیت برای رونق بخشیدن به اقتصاد کمک گرفت.

وی گفت: عمیق ترین و پیچیده ترین اثرات کرونا را در بخش اقتصادی می توان دید و در بسکمک از کشورها به اقتصاد پول تزریق می کنند اما در ایران این کار انجام نمی شود.

کرونا جهان را به سمت نگاه متفاوت به زندگی هدایت می کند

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: بزرگترین سیاست مدارها در جهان افرادی هستند که بتوانند بحران ها را مهار کنند، طبیعت پر از اتفاقات مختلف است و مهم این است که در هنگام رخ دادن یک بحران چه اقدماتی انجام شود.

وی گفت: بحران کرونا می تواند جهان را به سمتی ببرد که نگاه متفاوت تری به زندگی داشته باشیم و در این شرایط جهان در حال بازارزیابی است.

این کارشناسی مسائل اقتصادی گفت: در بسکمک از کشورهای دیگر این بحران باعث تغییر دیدگاه ها شده است و از این شرایط به عنوان یک فرصت استفاده می کنند.

وی ادامه داد: بسکمک از کشورها برای فصل پاییز شرایط هشدار را برای شرایط کرونا اعلام نموده اند که لازم است در کشور ما هم ارزیابی دقیقی انجام شود تا تنش های سیاسی و امنیتی در کشور ایجاد نشود.

دکتر حسین پور اعلام نمود: برای جبران خسارت به بخش خصوصی بر اثر کرونا ، باید یک بسته اقتصادی تا خاتمه خرداد ماه برای اثرات کرونا بر اقتصاد به بنگاه ها و مراکزی که آسیب دیدند پرداخت شود و اگر بیماری کرونا ادامه داشته باشد این بسته باید به گونه ای متفاوت تر و کامل تر شود.

این مدرس دانشگاه اعلام نمود: گویا نگرش غالب این است که بخش خصوصی خود باید به مسائلش رسیدگی کند و در این شرایط بد اقتصادی و بحران ، مسائل خود را حل نماید.

وی اضافه کرد: بخشی از اقتصاد و تولید در کارخانه های دولتی هر قدر هم آسیب ببینند دولت به آن ها کمک می کند اما به بخش خصوصی کمک موثری نمی شود و این در حالی است که بخش خصوصی بخش عمده اشتغال را تشکیل می دهند.

وی با اشاره به برنامه ریزی که دولت آمریکا در این شرایط کرونایی برای اقتصاد خود انجام داده است اضافه کرد: آمریکا با وجود تمام ظلم هایی که در جهان دارد اما برای کمک به اقتصاد خود یک بسته سه هزار میلیارد دلاری و یک بسته تکمیلی 500 میلیارد دلاری و بسته سوم تکمیلی خود را به اقتصاد خود پرداخت کرده است تا اقتصاد کشور با آسیب کمتری به دوران بعد از کرونا ورود کند و شرایط را برای برگشت اقتصاد خود به روال نرمال مهیا کرده است.

این کارشناس مسائل اقتصادی اعلام نمود: آمریکا تلاش دارد تا با بازنگری و ارزیابی مواردی که بعد از کرونا متحول شده اند از فرصت هایی که در بحران کرونا ایجاد شده ، برای تحرک اقتصاد استفاده کند.

دکتر حسین پور اعلام نمود: هرچه به سمت آینده می رویم نوع جنگ ها نیز تغییر می یابد، بنظر می رسد دراین برهه فروش سلاح جای خود را به فروش دارو داده است و این موضوع نشان می دهد که جنگ ها نیز تغییر شکل داده اند.

وی گفت: در آینده جهان جهانی دارو و درمان و ویروس و بیماری خواهد بود و کرونا نشان داد که آسیب پذیری ما کجاست و بسکمک از کشورهای جهان از این بحران درس گرفتند تا در شرایط سخت تر دچار ضرر و زیان بیشتری نشوند.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1114

به "خبرنگاران فرهنگ بهداشت فردی در کشور ابعاد تبعات کرونا را کاهش داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرهنگ بهداشت فردی در کشور ابعاد تبعات کرونا را کاهش داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید