توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات انجام شده در فردو

به گزارش مجله خبری تیرول، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ضمن تشریح جدیدترین اقدامات اجرا شده در تأسیسات غنی سازی فردو گفت: حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه 18 آبان به سطح غنی سازی 4.5 درصد در فردو می رسیم.

توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات انجام شده در فردو

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرنگاران، بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امشب (چهارشنبه) در گفتگویی درباره آخرین اقدامات اجرا شده در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی در سایت غنی سازی شهید مسعود علیمحمدی (فردو) مطرح نمود: براساس دستور رئیس جمهور گام چهارم از امروز آغاز و 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید در یک مخزن از سایت شهید احمدی روشن نطنز به سایت فردو منتقل شد.

وی با یادآوری این نکته که این 2 هزار کیلوگرم گاز هگزافلوراید از پسماندهای دوره های گذشته تولید شده و رقم بزرگی بوده است، گفت: الان 2 تن را بردیم.ما از پسماندها از سایت شهید احمدی روشن توانستیم 25 تن گاز هگزافلوراید تولید کنیم.

کمالوندی مطرح نمود: بعد از انتقال 2 تن گاز هگزافلوراید به سایت فردو، در محل خود قرار گرفت و به لوله های خوراک متصل شد و همه مراحل تحت نظر بازرسان آژانس انجام می شود.

وی در گفتگو با خبر ساعت 21 به تشریح فرآیند غنی سازی اشاره کرد و اضافه کرد: همه عملیات به صورت موفقیت آمیز و با سرعت بسیار زیادی اجرا شده و تا 24 امشب کار پسیواسیون و خارج کردن گازهای سبک را تمام می کنیم و به مرحله برداشت محصول می رسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ادامه داد: البته در دوره پسیواسیون محصول پسماند را دوباره مخلوط می کنیم. باید به حدی برسیم که محصول با کیفیت مناسب تولید کنیم. ساعت 24 شیرها را باز و محصول را جمع آوری می کنیم، البته این سیستم باید پایدار بشود و فردا (پنجشنبه) از محصول نمونه گیری می شود. آژانس این نمونه ها را می بیند و تا روز شنبه نیز سطح پایداری باید ادامه یابد. حوالی ساعت 10 و 11 صبح شنبه به سطح 4.5 درصد می رسیم و انشاءالله به حد پایداری می رسد.

وی مطرح نمود که جمعی از خبرنگاران روز شنبه از فردو و آخرین اقدامات اجرا شده بازدید کرده و نشستی خبری نیز در این محل برگزار خواهد شد.

معاون سازمان انرژی اتمی درباره وضعیت توان هسته ای ایران بعد از گام چهارم نیز گفت: صنعت هسته ای صنعت شادابی است و با توجه به اینکه دانشمندان ما قله های تکنولوژی را طی کردند، در وضعیت بسیار خوبی هستیم. در حوزه غنی سازی ما دیروز و پریروز به حدود هشت هزار و 600 سو ظرفیت تولید رسیم و حدود 900 سو نیز از فردو اضافه می شود که حدود 9 هزار و 500 سو می شود که اگر در نظر بگیریم در قبل از برجام در بالاترین حدش 11 هزار سو داشتیم، الان تقریبا به حدود قبل از برجام نزدیک شده ایم.

به گزارش فارس، حسن روحانی رئیس جمهوری ایران 14 آبان ماه و همزمان با پایان سومین فرصت 60 روزه ایران به طرف های باقیمانده در برجام گفت: سازمان انرژی اتمی از روز چهارشنبه 15 آبان ماه گام چهارم و جدید را در فردو برمی دارد.در برجام قرار بود سانتریفیوژها در فردو بچرخند، اما گاز به آنها تزریق نکنیم که بنده امروز در دستوری به سازمان انرژی اتمی می گویم که از فردا (چهارشنبه) گازدهی را در فردو آغاز کنیم.

گفتنی است در حال حاضر 1044 ماشین سانتریفیوژ IR1 (شامل 6 زنجیره 174 تایی) در فردو مستقر است که در ساعات پایانی امشب به چهار زنجیره از 6 زنجیره 174 تایی سانتریفیوژ IR1 یعنی 696 سانتریفیوژ گاز هگزافلوراید اورانیوم UF6 تزریق خواهد شد و دو زنجیره دیگر که شامل 348 ماشین IR1 هستند اقدام به تولید و غنی سازی ایزوتوپ های پایدار می کنند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 631

به "توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات انجام شده در فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توضیحات کمالوندی درباره جدیدترین اقدامات انجام شده در فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید