تنبیه صادرکنندگان جای مشوق های صادراتی را گرفته است

به گزارش مجله خبری تیرول، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: ثبات امروز اقتصاد کشور و جبران کمبود ارز را مدیون صادرکنندگان و برگشت ارز حاصل از صادرات به کشور هستیم.

تنبیه صادرکنندگان جای مشوق های صادراتی را گرفته است

با وبسایت سازمان نظام مهندسی همراه باشید.

کیوان کاشفی در مراسم تجلیل از صادرنمایندگان برتر کرمانشاه با اشاره به شرایط سخت اقتصادی کشور در سالی که گذشت، اضافه کرد: در کنار این شرایط سخت کم سابقه، شاهد ثبات اقتصادی در کشور هم بودیم که این ثبات را مدیون صادرنمایندگان هستیم.

رئیس اتاق کرمانشاه ادامه داد: بازگشت ارز حاصل از صادرات از سوی فعالان تجاری به این ثبات اقتصادی یاری کرد تا دیگر مشکل تأمین ارز در کشور نداشته باشیم.

کاشفی از بعضی تنگناهای پیش روی صادرات که کار فعالان این عرصه را سخت نموده نیز یاد کرد و مسائل اقتصادیاتی را از مهم ترین آنها برشمرد.

او اعلام نمود: بر اساس قانون بودجه، بازگشت اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده منوط به تسویه حساب ارزی شده و این امر کار را برای صادرنمایندگان بسیار سخت نموده است. وقتی رقم اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده 9 درصد است، اگر یک فعال اقتصادی تا سرانجام سال 10 بار صادرات داشته باشد باید 90 درصد نقدینگی او در سازمان امور اقتصادیاتی دپو گردد.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران رقم اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده پرداختی فعالان تجاری در 9 ماهه سال جاری را سه هزار میلیارد تومان اظهار داشت.

او با بیان اینکه بر اساس اعلام بانک مرکزی 1500 میلیارد تومان از این رقم بدون مشکل می تواند به فعالان اقتصادی برگردد، گفت: تا به امروز فقط 230 میلیارد تومان از این میزان برگشت خورده و سازمان امور اقتصادیاتی به بهانه ای که ما هم از آن خبر نداریم مانع بازگشت مابقی این رقم است.

کاشفی گفت: از مجلس گلایه داریم که این باب را باز نموده است.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران از این موانع به عنوان نوعی تنبیه برای صادرنمایندگان یاد کرد و اضافه کرد: در شرایطی که درگذشته از برقراری مشوق های صادراتی حرف می زنیم اما اکنون مورد تنبیه صادراتی قرار می گیریم.

کاشفی اعلام نمود: این شیوه مناسب فعالان تجاری که با این شرایط سخت کار می نمایند، نیست.

او در ادامه از بعضی مسائل پیش روی صادرات در استان کرمانشاه نیز انتقاد کرد که مهم ترین آنها تداخل دستور جلسات کارگروه های مرتبط با صادرات است. او یادآور شد: در استان کرمانشاه کارگروه های متعددی برای صادرات از جمله توسعه صادرات، مبادلات مرزی و ... داریم که گاهی مصوبات آنها با هم مغایرت دارد.

رئیس اتاق کرمانشاه از موانع صادرات کالا در بعضی مرزها هم یاد کرد و گفت: مرز سومار اگرچه با سختی باز شد اما یک روز برای عبور هفت ماشین بار، 23 تلفن انجام دادیم تا کالاهای آن صادر گردد.

کاشفی با بیان اینکه، این شیوه درست صادرات نیست، ادامه داد: نباید زحمات تولیدنمایندگان این گونه در نقطه صفر مرزی با مشکل روبرو گردد.

او از پیشینه صادراتی مردم استان نیز یاد کرد و با بیان اینکه تجارت در خون مردم کرمانشاه است، اضافه کرد: اگر شرایط تسهیل گردد همه پای کار می آیند.

او گفت: البته بسیاری از دستگاه ها نیز برای یاری به صادرات به خوبی پای کار هستند که زحمات آنها را نادیده نمی گیریم.

در برابر صادرات نیستیم

استاندار کرمانشاه نیز در این مراسم با بیان اینکه بخش دولتی مقابل صادرات نیست، گفت: برای برطرف بروکراسی پیش روی صادرات کوشش می کنیم، اما شرایط اقتصادی سخت کشور اجازه بعضی اقدامات را نمی دهد.

هوشنگ بازوند با بیان اینکه بخش دولتی به هیچ عنوان در مقابل صادرات نیست، اضافه کرد: این گونه نیست که دولت نخواهند برای تسهیلگری شرایط صادرات کاری انجام دهد، اما شرایط سخت اقتصادی کشور کمی کار را سخت نموده است.

بازوند ادامه داد: ما هم از بروکراسی سر راه صادرات نگرانیم، اما در بعضی زمینه ها واقعاً با توجه به شرایط سخت اقتصادی نمی توان اصلاحات چندانی انجام داد.

استاندار کرمانشاه با اشاره به شرایط تحریم توضیح داد: دشمن به عنوان یک تروریست اقتصادی تمام گلوگاه های کشور را رصد نموده و بنگاه های اقتصادی را هدف می گیرد که منجر به افزایش تورم و ... شده، است. در چنین شرایطی امکان تک رقمی کردن سود تسهیلات بانکی و بسیاری از اقدامات دیگر نیست و این طور نیست که مجموعه مدیریت اقتصادی کشور نخواهد کاری بکند.

بازوند با بیان اینکه در این شرایط همه برای هدف مشترک که همان تسهیل امور است کار می نمایند، اضافه کرد: حتی بانک ها نیز باوجود مسائلی که به لحاظ نظارت دستگاه های نظارتی دارند به خوبی پای کار هستند؛ هرچند بانک ها نیز قرار است گاهی تا 50، 60 درصد سرمایه گذاری یک پروژه را تأمین نمایند و باید به آنها حق بدهیم به همین اندازه نگران بازگشت سرمایه شان باشند.

محسن دارابی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در این مراسم بر لزوم برقراری مشوق های صادراتی برای رونق صادرات تأکید کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 825

به "تنبیه صادرکنندگان جای مشوق های صادراتی را گرفته است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنبیه صادرکنندگان جای مشوق های صادراتی را گرفته است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید