کوشش جمهوری خواستار برای عدم بازگشت دولت بایدن به برجام ، قانونگذاران کنگره خواستار توافق مستحکم تر با ایران پس از بازگشت به برجام

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرگزاری خبرنگاران-یک نشریه آمریکایی در گزارشی با آنالیز اقدام دولت آمریکا برای احیای توافق هسته ای با ایران، نوشت که دولت بایدن با مانع تراشی هایی از سوی جمهوری خواستار و بعضی دموکرات ها برای بازگشت به برجام روبرو است.

کوشش جمهوری خواستار برای عدم بازگشت دولت بایدن به برجام ، قانونگذاران کنگره خواستار توافق مستحکم تر با ایران پس از بازگشت به برجام

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران، پیشنهاد نوظهور جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای احیای توافق هسته ای طی توافق دیپلماتیک محکم تر و طولانی تر، با تردید عمیق و موانع احتمالی در کنگره از جمله در میان حزب خود رئیس جمهور آمریکا روبرو است.

نشریه پولیتیکو در گزارشی با اشاره به این موضوع نوشت: جمهوری خواستار تندرو این اطمینان را ایجاد نموده اند که توانایی بالقوه ای برای رد هرگونه کوشش دولت بایدن در به عقب راندن تحریم های سختی که توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق علیه ایران اعمال شده بود، خواهند داشت.

دونالد ترامپ، در اردیبهشت سال 1397، به طور یکجانبه و بر خلاف قوانین بین المللی از برنامه جامع اقدام مشترک که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود، خارج شد و تحریم های شدیدی را علیه تهران اعمال کرد و سیاست فشار حداکثری را علیه ایران با هدف دستیابی به توافق دیگری در پیش گرفت.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت: در حالی که مقامات دولت بایدن گفت وگوهای غیرمستقیمی را با ایرانی ها در وین برگزار می نمایند، جمهوری خواستار در حال مذاکره درباره راهبردهایی هستند که ورود مجدد بایدن به توافق را سخت تر کند. جمهوری خواستار قصد دارند از ابزارهای قانونی که تحریم های ترامپ علیه ایران ایجاد نموده استفاده نمایند.

جمهوری خواستار به دنبال عدم بازگشت دولت بایدن به برجام هستند

در این گزارش آمده است: بسیاری از جمهوری خواستار مصمم هستند تا با هرگونه بازگشت دولت بایدن به توافق با ایران به خصوص در غیاب توافق جامع تری که حمایت ایران از تروریست و دیگر فعالیت های مخرب این کشور را در بر بگیرد، جلوگیری نمایند.

این نشریه آمریکایی در ادامه گزارش خود نوشت: دموکرات ها از رئیس جمهور می خواهند تا در برابر تقاضا برای دستیابی به امتیاز وسیعتر از تهران مقاومت کند. آنها گفته اند که این موضوع شانس آمریکا برای ورود مجدد به توافق را از بین می برد. اما تعدادی از دموکرات ها نیز درباره راستا سنگلاخی بازگشت کامل ایران به پاینبدی به شروط توافق سال 2015 نیز هشدار داده اند.

توافق مستحکم تر با ایران پس از بازگشت به برجام

کریس مورفی سناتور دموکرات ایالت کانکتیکت گفته است: من از توافق طولانی تر و مستحکم تر با ایران حمایت می کنم اما این موضوع تنها پس از آنکه ما به برنامه جامع اقدام مشترک بازگشتیم اتفاق می افتد.

وی که در یک مصاحبه این موضوع را مطرح می کرد، اضافه نمود: اگر ما بر توافق جامعی که شامل حمایت آنها از گروه های تروریستی، شرایط حقوق بشر و برنامه موشک های بالستیک آنها باشد، اصرار کنیم، این موضوع می تواند ناقوس مرگ برجام به شمار آید.

باب منندز نماینده دموکرات ایالت نیوجرسی نیز به فایل صوتی منتشر شده از وزیر امور خارجه ایران واکنش نشان داد و گفت: اظهارات ظریف قطعا تصویر را پیچیده نموده است.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت: تیم بایدن هیچ توهمی درباره راستا سخت برای تعامل مجدد با ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای 2015 و اعمال تحریم های سنگین جدید علیه تهران بر اساس سیاست فشار حداکثری ندارد.

پولیتیکو در این گزارش نوشت: ورود مجدد به برنامه جامع اقدام مشترک، تقریبا به طور قطعی احتیاجمند آن است که دولت بایدن بعضی از تحریم های دوره ترامپ را بردارد که این موضوع احتیاجمند موافقت کنگره از جمله بعضی از دموکرات های تندرو نظیر منندز است که با توافق هسته ای ایران مخالف بوده اند. این بار نیز، همان بازیگران مشتاق بازبینی توافق خواهند بود.

منندز با اشاره به اظهارات آنتونی بلینکن وزیر خارجه درباره طرح دولت بایدن درباره توافق هسته ای با ایران گفته است: سوال این است، طولانی تر و مستحکم تر به چه معناست.

پولیتیکو نوشت: اولویت نخست بایدن بازگردان ایران و آمریکا به پایبندی به توافق 2015 است. با این حال، معاونان وی به دنبال توافقی گسترده تر هستند که به طور بالقوه می تواند به فعالیت های غیرهسته ای مخرب این کشور در منطقه بپردازد که شامل حمایت از گروه های تروریستی و برنامه موشک های بالستیک این کشور می گردد.

این نشریه آمریکایی اضافه نمود که در همان زمان، متحدان بایدن در کنگره درباره اهمیت بازگشت به توافق هسته ای 2015 هشدار داده اند حتی اگر این بازگشت، دیگر موارد اختلاف میان واشنگتن و تهران را رها کند.

جیان شاهین سناتور دموکرات ایالت نیوهمپشایر در این زمینه گفت: من نگران کاری که آنها در حمایت از تروریسم در سرتاسر خاورمیانه و مختل کردن نظم راستاهای حمل و نقل انجام می دهند، هستم. من معتقدم که تمرکز باید بر دور نگه داشتن آنها از سلاح هسته ای باشد.

پولیتیکو در ادامه گزارش خود نوشت: با وجود عدم تمایل ایران برای ملاقات رو در رو با مقامات آمریکا در وین، بعضی نشانه های مثبتی درباره تمایل ایران برای تعامل وجود دارد که از جمله می توان به تعامل اخیر این کشور با عربستان سعودی، رقیب دیرینه آن، درباره موضوعات مهم برای دولت بایدن نظیر آتش بس در یمن اشاره نمود.

اصلاحیه علیه برجام در یک لایحه مهم در کنگره

متیو پتی وابسته به اندیشکده کوئینسی نوشت: بعضی از دموکرات های سنا نگرانند که اصلاحیه ای که بی سر و صدا به لایحه مربوط به چین اضافه شده یک قرص سمی پنهان علیه دیپلماسی با ایران باش

کمی قبل از اینکه لایحه قانون رقابت استراتژیک توسط کمیته روابط خارجی سنا دچار تغییر گردد، باب منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنا و جیم ریش اصلاحیه ای را به این قانون الصاق کردند که شرایط گزارش دهی موافقت نامه های بین المللی به کنگره را بسیار بسط و گسترش می دهد.

براساس این اصلاحیه، وزارت امور خارجه موظف است ظرف پنج روز پس از تأیید مذاکره یا انعقاد یک توافق نامه بین المللی یا سند غیر الزام آور با تأثیرات مهم در سیاست خارجی آمریکا، به کنگره گزارشی مفصل ارائه دهد.

در حالی که این اصلاحیه توسط بعضی از کارشناسان حقوقی مورد حمایت نهاده شد، دو دستیار کنگره و یک فعال که خواست نامش فاش نگردد، ابراز نگرانی کردند که این قانون می تواند بر مذاکرات در حال اجرا در وین تأثیر بگذارد، جایی که دولت بایدن در حال مذاکره با پنج قدرت جهانی دیگر برای بارگرداندن ایران به برجام است.

یکی از دستیاران کنگره گفت: از نظر ما، لحن این اصلاحیه نگران نماینده بود زیرا می توان آن را به عنوان احتیاج به اطلاع کنگره برای هرگونه مذاکره در خصوص توافق نامه بین المللی و نه فقط توافق با ایران تفسیر کرد. این می تواند به طور بالقوه کوشش هایی را که دیپلمات ها تمام وقت انجام می دهند تا بی سر و صدا مسائل را حل نمایند از بین ببرد.

این شخص به صراحت هرچه تمام گفت که این اصلاحیه می تواند به مخالفان مذاکرات وین در کنگره فرصتی برای کارشکنی در راستای عدم موفقیت آن دهد.

یکی از دستیاران کنگره مدعی شد که دموکرات ها همچنین از نحوه ارائه این متمم اصلاحی نگران بوده اند. منندز با استفاده از اختیارات خود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی کمی قبل از آغاز بحث و آنالیز لایحه، آن را در متن اصلی وارد کرد.

دستیار دوم گفت: این اقدام از سوی منندز در آخرین لحظه و بدون مشورت و نظر سایر اعضای دموکرات کمیته انجام شد. به نظر می رسد افراد از این موضوع آگاهی ندارند چرا که در یک عمل از پیش معین شده غافلگیر شده اند.

وزارت امور خارجه از اظهار نظر رسمی خودداری کرد، اما سناتور کریس مورفی مدعی شد که دولت بایدن نگران این قانون است.

لایحه رقابت استراتژیک در کمیته روابط خارجی سنا تصویب شده است، اما هنوز تا تبدیل شدن به قانون فاصله زیادی دارد. هنوز مجلس سنا و مجلس نمایندگان فرصت های فراوان برای اصلاح متن این قانون پیش رو دارند.

پیش بینی می گردد خود این لایحه با حمایت دو حزب و حمایت دولت تصویب گردد، اما سرنوشت اصلاحیه منندز و ریش چندان معین نیست.

این فعال که خواست نامش فاش نگردد گفت: منندز که با جمهوری خواستار کار می کرد، از موقعیت خود به عنوان رئیس کمیته روابط خارجی استفاده کرد تا خودش را در قامت شخصیتی از حزب دموکرات جا زده بلکه در یکی از مهمترین خواسته های رئیس جمهور بایدن یعنی بازگشت به توافق هسته ای با ایران کارشکنی کند. اکنون دولت احساس می نماید که مورد حمله نهاده شده است

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1680

به "کوشش جمهوری خواستار برای عدم بازگشت دولت بایدن به برجام ، قانونگذاران کنگره خواستار توافق مستحکم تر با ایران پس از بازگشت به برجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشش جمهوری خواستار برای عدم بازگشت دولت بایدن به برجام ، قانونگذاران کنگره خواستار توافق مستحکم تر با ایران پس از بازگشت به برجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید