بهره برداری از سامانه مکان محور مشاهدات ماهواره ای سنجش از دور

به گزارش مجله خبری تیرول، یاسر ابراهیمیان قاجاری رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگاران گفت: سیستم هوشمند مشاهدات ماهواره ای با حمایت معاونت علمی به بهره برداری می رسد.

بهره برداری از سامانه مکان محور مشاهدات ماهواره ای سنجش از دور

وی در خصوص این سیستم گفت: سیستم هوشمند مشاهدات ماهواره ای که توسط محققان شرکتهای دانش بنیان به نتیجه رسیده با استفاده از دریافت تصاویر ماهواره ای و پردازش تصاویر بر اساس الگوریتم های هوش مصنوعی پدیده های محیطی کل کشور را مورد پایش قرار می دهد و گزارش های فنی را به کاربران ارسال می کند.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: کاربردهای این سامانه از طریق پردازش تصاویر ماهواره ای مناطق آتش سوزی در جنگل و مراتع، پایش پهنه آبی تالاب ها و دریاچه ها، پایش گرد و غبار، پایش آلودگی های نفتی در دریاها، پایش جنگل ها و کنترل تغییر کاربری و جنگلداری، اکتشاف معادن، پایش و هوشمند سازی مزارع کشاورزی است.

وی با اشاره به کاربردهای دیگر این سیستم گفت: پیش بینی و امداد رسانی در بحران سیلاب و… را انجام می دهد و به کاربران خود که سازمان ها و مردم هستند به همراه گزارش فنی تحت وب اپلیکیشن و اپلیکیشن تلفن همراه ارسال می کند.

وی ادامه داد: فناوری های مورد استفاده در این سیستم الگوریتم هوشمند تشخیص آتش، فناوری هوشمند مدیریت سیلاب، فناوری هوشمند کشاورزی نوین، فناوری هوشمند مدیریت تالاب ها و جنگل ها هستند.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص الگوریتم هوشمند تشخیص آتش این سیستم هوشمند ماهواره ای گفت: در تشخیص پیکسل آتش با استفاده از الگوریتم های خاص برای اولین بار توانستیم با استفاده از تصاویر ماهواره ای سنتینل 3 که یکی از ماهواره های آژانس فضایی اروپا است و با رزولیشن 300 متر با حذف خطاهای انعکاس آبی و ابری با دقت بالا نقاط آتش فعال کل کشور را روزانه مورد پایش قرار می دهیم.

وی در خصوص فناوری هوشمند مدیریت سیلاب سیستم هوشمند ماهواره ای گفت: با استفاده از الگوریتم ها و پردازش تصاویر راداری مدل ارتفاعی زمین (DEM) با دقت 15 متر توانستیم با هوشمند سازی، مسیرهای سیلابی ایران را شناسایی کنیم. این مسیرها با محدوده های سیلاب در اپلیکیشن موبایل و تحت وب معین می شوند و با استفاده از مدل های پیش بینی هواشناسی میزان بارش باران به صورت پلیگون های منحصر به فرد در این مناطق معین می شود لذا در بارش های حداکثری به تمامی کاربرانی که موقعیت آنها توسط گیرنده GPS تلفن همراه شناسایی شده و در محدوده سیلابی قرار دارند هشدارهای لازم ارسال می شود.

ابراهیمیان گفت: کاربر با فناوری هوشمند کشاورزی نوین این سیستم و با استفاده از پردازش تصاویر ماهواره ای، موقعیت زمین کشاورزی خود را ثبت کرده و گزارش های فنی را به صورت راهکارهای آبدهی هوشمند، بر اساس اندازه گیری رطوبت خاک و گیاه و همچنین کنترل آفات و کیفیت سلامت گیاه بر اساس اندازه گیری کروفیل گیاه دریافت می کند. همچنین در جهت برآوردهای خسارت زمین های کشاورزی گزارش های جامعی به صورت موقعیت محدوده های خسارت دیده شده با درصد خسارت ارسال می شود.

وی افزود: در خصوص شرایط جنگل ها و مراتع با پایش مستمر تصاویر ماهواره ای سلامت جنگل ها بررسی و گزارش های ریسک آتش سوزی در جنگل بر اساس معیارهای رطوبت خاک و گیاه تهیه می شود. همچنین با پایش مستمر، هر گونه جنگل خواری و تغییر کاربری تحت گزارش های مکان محور به کاربر گزارش می شود.

رئیس گروه ژئوماتیک ستاد توسعه فناوری های حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: پایش بدنه آبی تالاب ها و دریاچه ها، پایش و شناسایی مناطق آتش سوزی و تهیه نقشه های ریسک آتش، پایش آلودگی های نفتی، پایش جنگل ها و مراتع، پایش سیلاب و تهیه نقشه های ریسک سیلاب، اکتشاف معادن، پایش آلودگی هوا، کشاورزی هوشمند بر اساس اندازه گیری رطوبت، تشخیص آفات و سلامت گیاه از کاربردهای سیستم هوشمند ماهواره ای به شمار می رود.

وی در خصوص سایر کاربردهای این سیستم گفت: پایش تغییر کاربری اراضی، خدمات هوشمند فضای سبز شهری، برآورد خسارت سیلاب و آتش سوزی پوشش گیاهی از دیگر کاربردهای این محصول دانش بنیان به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1742

به "بهره برداری از سامانه مکان محور مشاهدات ماهواره ای سنجش از دور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهره برداری از سامانه مکان محور مشاهدات ماهواره ای سنجش از دور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید