تور ارزان تایلند: برنج هندی از بازار ایران حذف می گردد؟، احتمال جایگزینی برنج تایلندی

به گزارش مجله خبری تیرول، به گزارش خبرنگاران، حدف برنج هندی از بازار جدیدترین نگرانی پیش روی فعالان بازار است. طبق گزارشی که اخیرا بلومبرگ منتشر کرد، دولت هندوستان به علت تأمین احتیاج داخلی درصدد ایجاد محدودیت هایی برای صادرات برنج است.

تور ارزان تایلند: برنج هندی از بازار ایران حذف می گردد؟، احتمال جایگزینی برنج تایلندی

با تور ارزان تایلند از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا تایلند را ببینید.

پیش از این نیز با توجه به محدودیت هایی که در بازار جهانی گندم و شکر به وجود آمد این کشور صادرات این دو محصول را محدود کرد. موضوعی که تأثیر مستقیم بر بازار ایران گذاشت و در همین مدت شاهد افزایش قیمت شکر در بازار داخلی بودیم.

برنج هندی جایگزین دارد؟

حالا نوبت به برنج هندی رسید که با محدودیت صادراتی روبرو گردد. این موضوع زمانی نگران نماینده می گردد که در مدت اخیر به علت افزایش نرخ برنج ایرانی، حجم تقاضا برای برنج خارجی با رشد روبرو شد. اما آیا در صورت قطع واردات برنج به ایران جایگزینی برای آن وجود دارد؟

در همین زمینه دبیر انجمن واردنمایندگان برنج به خبرنگاران گفت: در صورتی که ایران دیگر نتواند از هند برنج وارد کند، مجبور است به وسیله کشورهای دیگر احتیاج کشور را تأمین سازد. بعضی از کشورهای جنوب شرقی آسیا، از جمله تایلند می توانند در تامین برنج به ایران یاری نمایند. اما پیش از آن باید برای حل مساله تحریم و مسائل انتقال پول تدبیری بیندیشیم.

مسیح کشاورز با اشاره به اینکه 85 درصد برنج وارداتی ما از هند و 15 درصد آن از پاکستان است، شرح داد: برنج باسماتی هندوستان بیشتر به منظور صادرات، فراوری می گردد. این محصول در کشور فراورینماینده چندان مصرف نمی گردد. به همین علت احتمال قطع کامل واردات برنج هندی کمرنگ است.

او اضافه کرد: علاوه بر تایلند، کشورهای آمریکای لاتین هم می توانند تأمین بخشی از برنج مورد احتیاج ایران را بر عهده بگیرند.

شوک تازه به بازار برنج وارد می گردد؟

بر اساس این گزارش، از سال گذشته پس از آنکه قیمت برنج ایرانی به شکل نجومی افزایش یافت، بسیاری از شهروندان به مصرف برنج هندی و پاکستانی روی آوردند.

گرچه پس از رسیدن قیمت برنج ایرانی به 95 هزار تومان در بهمن سال گذشته، دولت نرخ رسمی این نوع برنج را 65 هزار تومان اظهار داشت؛ اما اکنون با گذشت پنج ماه آن طور که باشگاه خبرنگاران قیمت هرکیلوگرم برنج مرغوب ایرانی را بین 120 هزار تا 160 هزار تومان اظهار داشت.

حال به نظر می رسد باید منتظر حذف برنج هندی از بازار و سفره ایرانی ها باشیم. موضوعی که اگر از الان چاره ای برای آن اندیشیده نگردد، ممکن است شوک تازهی به بازار وارد کند. به ویژه آنکه پیش بینی می گردد سال جاری کشور با کمبود بارش و ذخایر آبی روبرو گردد.

برای مطالعه بیشتر خبر برنج ایرانی؛ گران ترین کالای اساسی در سال 1400 را بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2111

به "تور ارزان تایلند: برنج هندی از بازار ایران حذف می گردد؟، احتمال جایگزینی برنج تایلندی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان تایلند: برنج هندی از بازار ایران حذف می گردد؟، احتمال جایگزینی برنج تایلندی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید