افزایش 50 برابری درآمد منطقه آزاد ماکو، شروع پروازها از مهر

به گزارش مجله خبری تیرول، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو کلید رشد آذربایجان غربی را منطقه ماکو می داند و معتقد است که ماکو دالان ورودی - خروجی و ارتباط تجاری با اروپاست.

افزایش 50 برابری درآمد منطقه آزاد ماکو، شروع پروازها از مهر

به گزارش خبرنگاران، حسین فروزان در نشستی خبری با اشاره به حضور سفرای کشورهای شرق آسیا در ماکو اظهار کرد: ماکو دالان ورودی و خروجی ایران به اروپاست و می تواند به عنوان یکی از مراکز بزرگ فراوری تعریف گردد؛ بنابراین منطقه مناسب برای ایران و کشورهایی است که قصد داریم با آنها تبادل تجاری داشته باشیم. ویتنام، تایلند، کره شمالی، چین، اندونزی و ژاپن از جمله کشورهایی هستند که در نشست سفرای شرق اسیا در ماکو حضور خواهند داشت.

وی در ادامه با اشاره به بحث ساخت فرودگاه ماکو بیان نمود: ابتدا مساله ما ایجاد فرودگاه و پس از آن مسائل مرتبط با تجهیزات آن بود. در حال حاضر همه تجهیزات لازم خریداری و تا شهریورماه تجهیزات فرودگاه کامل می گردد و از ابتدای مهرماه نیز پروازها برقرار می گردد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به موضوع قاچاق در مناطق آزاد توضیح داد: در حال حاضر تعریف دقیقی از قاچاق نداریم. طبق مقررات، کالای قاچاق همان چیزی است که اجازه خرید و فروش پیدا نکند و این در حالی است که ما در مناطق آزاد تعریف نموده ایم که کالاهای همراه مسافر در این مناطق قانونی است. نکته قابل اشاره این است که مسئول کنترل قاچاق، گمرک است و مناطق آزاد در این خصوص مسئولیتی ندارند.

فروزان ادامه داد: در بحث قاچاق هجمه علیه مناطق آزاد به راه افتاده است. طبق گفته ها در کشور 20 میلیارد دلار کالای قاچاق وجود دارد که باید اعلام نمایند چه میزان از این 20 میلیارد مربوط به مناطق آزاد می گردد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر میزان حجم ریالی صادرات و واردات کالا در منطقه آزاد ماکو بیان نمود: 52 میلیون دلار کل ورودی کالا به این منطقه است که حدود 30 میلیون دلار آن به پوشاک مربوط می گردد. در سال گذشته 2.5 میلیون نفر مسافر از بازارچه محلی ماکو خرید نموده اند، در حالی که تا پیش از این کلیه این افراد به کشورهای منطقه می رفتند و خریدهای خود را از آنجا انجام می دادند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو همچنین با اشاره به این که منطقه آزاد ماکو یکی از مظلوم ترین مناطق آزاد ایران است، اظهار کرد: ما در منطقه حدود 200 هزار نفر جمعیت داریم که حدود 11 هزار نفر آنها بالای لیسانس و بیکار هستند. از سوی دیگر نباید در مرزها را ببندیم. قاچاق از کانال هایی همچون بنادر و کشتی های چندین هزار تنی وارد ایران می گردد و این درحالی است که منطقه آزاد ماکو از سالم ترین مناطق است.

فروزان همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر صف طولانی کامیون های باری ایجاد شده در مرز ماکو بیان نمود: یکی از اهداف اصلی منطقه، تجارت است. مهم ترین ویژگی ماکو گمرک بازرگانی است. قبلا برای ترددها دو لاین وجود داشت که آن را به چهار لاین تبدیل کردیم و باید زیرساخت های بیشتری ایجاد کنیم. شرایط نسبت به قبل بهبود یافته و بهتر شده است. اگر کنترل به وسیله پایانه انجام گردد صف کامیون ها در مرز از بین می رود و تصورمان بر این است که طی یکسال آینده این صف را برای همواره از بین ببریم.

وی همچنین در پاسخ به نبود هتل های مسافری مناسب در ماکو گفت: در حال حاضر با این مشکل روبرو هستیم، چرا که ماکو همچنان منطقه ای ناشناخته است. هرچند در آینده پیش بینی می گردد که شرایط بهبود یابد؛ بنابراین قرار است دو هتل پنج ستاره از ماه آینده ساخت شان آغاز گردد.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد ماکو در مورد بودجه منطقه آزاد ماکو نیز بیان نمود: تا پیش از آغاز دولت فعلی درآمد منطقه پنج میلیارد تومان بود. این درآمد در سال گذشته به 100 میلیارد تومان رسید و برآورد می گردد در امسال نیز این بودجه به 180 میلیارد تومان افزایش یابد که عمده آن صرف هزینه های زیرساختی خواهد شد. در سال گذشته 500 میلیون دلار ترخیص کالا داشته ایم که قصد داریم این عدد را در امسال به یک میلیارد دلار برسانیم.

فروزان همچنین در مورد اینکه تردد خودروهای خارجی تا مرکز استان قابلیت آزاد شدن دارد یا خیر؟ گفت: این موضوع از دو منظر قابل آنالیز است؛ بنده از نظر اقتصاد ملی مخالف این مساله هستم و معتقدم که مناطق آزاد اروند، جلفا و انزلی دچار اشتباه شدند. اما اگر بخواهم به عنوان یک بومی به این موضوع نگاه کنم معتقدم که این اتفاق باید رخ دهد، چرا که اگر یکی از بومی های منطقه بخواهد به مرز استان سفر کند باید حتما دو ماشین داشته باشد و در صورتی که ماشین خارجی خرید نمی تواند از آن تا مرکز استان استفاده کند. در کنار این دو موضوعی که به آن اشاره شد باید اصلاحاتی در زمینه تردد سرمایه گذاران خارجی در منطقه ایجاد کنیم؛ هرچند آنها از پرداخت مالیات معاف هستند اما اگر فردی در مناطق آزاد سرمایه گذاری می نماید باید بتواند خودرو خود را نیز به سایر شهرهای کشور انتقال دهد و مسئله ای در ارتباط با تردد نداشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 637

به "افزایش 50 برابری درآمد منطقه آزاد ماکو، شروع پروازها از مهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 50 برابری درآمد منطقه آزاد ماکو، شروع پروازها از مهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید