اردوغان سریع ترین راه چاره بحران سوریه را گفت

به گزارش مجله خبری تیرول، رئیس جمهوری ترکیه با اشاره به اینکه عملیات ترکیه زمانی که ایجاد منطقه امن از منبج تا مرزهای مشترک با عراق تکمیل شود، خاتمه می یابد هرگونه مذاکره با کردهای سوریه را رد کرد.

اردوغان سریع ترین راه چاره بحران سوریه را گفت

عملیات نظامی

به نقل از اسکای نیوز، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز (چهارشنبه) در اظهاراتی در برابر فراکسیون حزبش در مجلس این کشور گفت: آنکارا به ائتلاف بین المللی پیشنهاد دیر الزور را بیان نمود اما آنها ترجیح دادند با تشکیلات و گروه های کرد همکاری کند. نمی دانم دلیل حضور نیروهای آمریکایی در سوریه چیست در حالیکه نیروهای روسیه با دعوت دمشق به این کشور آمدند.

رئیس جمهوری ترکیه شرح داد: ما دو راه بیشتر نداشتیم یا قبول سناریوهای غرب یا سکوت در برابر مجرمان و تروریست ها در ارتکاب اقدامات شان علیه ما.

وی تاکید کرد: کشورهایی هستند که از نگرانی خود درباره آسیب به غیرنظامیان صحبت می کنند اما از اقدامات ما در نجات جان غیرنظامیان در ادلب و عفرین غافل هستند.

سوریه

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد: رهبران غربی به جای اینکه به ما کشته شدن نیروهایمان در تجاوزات تروریست ها را تسلیت بگویند با ما تماس می گیرند و می گویند عملیات را متوقف کنید. برخی رهبران قصد دارند کنار ما قرار بگیرند اما ما به آنها اعتمادی نداریم.

وی خطاب به اتحادیه عرب و غرب گفت، اگر کمی اخلاق و وجدان داشته باشید به شما می گویم که جهان تغییر خواهد کرد. شما به دلیل کمک تان به تروریست ها از سوی آنها متحمل دردهایی خواهید شد. هرگز موضع ما را درک نخواهید کرد مگر اینکه با تجاوزات تروریست هایی که از آنها حمایت کردید روبه رو شوید. هرگز از عملیات کنونی تا زمانی که پیروزی محقق شود عقب نشینی نمی کنیم.

ترکیه

وی خطاب به اتحادیه عرب اضافه نمود: چه تعداد سوری را مورد استقبال قرار دادید؟ شما کسانی بودید که سوریه را از اتحادیه عرب بیرون کردید و الان به خاطر آزردن ترکیه به دنبال بازگرداندن آن به این نهاد هستید.

رئیس جمهوری ترکیه اضافه نمود: زمانی که در برج های مستحکم و محافظت شده خود با تروریست ها روبه رو شوید و آتش درگیری مقابل چشمان شما شعله ور شود چه خواهید کرد. زمانی که تروریست ها با شما می جنگند ما در کنار شما خواهیم بود از این رو شما هم نباید در رویارویی ما با تروریسم مداخله کنید.

وی گفت: آمریکا، فرانسه و آلمان بیش از 30 هزار کامیون سلاح برای تروریست های کرد فرستادند کسانی که ما را به قتل غیرنظامیان متهم می کنند همان کسانی هستند که میلیون ها تن را کشتند مثل فرانسه و غیره، هیچ کس نمی تواند ترکیه را به هدف دریافت عمدی غیرنظامیان متهم کند در حالی که ما طبق نقشه پیش می رویم. تروریست ها در کلیساها و مساجد در شمال سوریه کمین می گیرند تا سربازان ترکیه را بکشند. ما توانستیم تعداد زیادی از مقرهای تروریستی در شمال سوریه را نابود کنیم.

به گفته اردوغان، ترکیه پیروز به پاکسازی 1200 کیلومتر مربع از خاک سوریه از وجود تروریست ها شد. وی با بیان اینکه ما هیچ تبعیض نژادی را دنبال نمی کنیم مدعی شد: ما خاک سوریه را اشغال نمی کنیم بلکه اقدام به پاکسازی برخی مناطق سوریه از وجود تروریست ها می کنیم.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد، هر چه بگویید و بکنید ما عملیات شمال سوریه را متوقف نخواهیم کرد. برخی از رهبران می خواهند بین ما و تروریست ها واسطه شوند اما ما رد می کنیم و نمی خواهیم با آنها مذاکره کنیم.

اردوغان تاکید کرد: ترکیه مسؤولیت تروریست ها در منطقه امن را برعهده خواهد گرفت اما تروریست ها بازداشتی های داعش را آزاد می کنند.

رئیس جمهوری ترکیه مدعی شد: ما از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی سوریه حمایت می کنیم و نمی خواهیم بر خاک این کشور مستولی شویم.

وی گفت: بعد از خاتمه عملیات ما خاک سوریه را به مسؤولان آن برمی گردانیم. ما می خواهیم مساحتی به عمق بین 30 تا 33 کیلومتر را پاکسازی کرده و منطقه امنی به مساحتی بیش از 4400 کیلومتر مربع ایجاد کنیم. نیاز به کمک مالی به منظور اجرای پروژه هایمان جهت منطقه امن داریم و بعد از پاکسازی از وجود تروریست ها این طرح ها را شروع می کنیم.

اردوغان اظهار کرد: عملیات ما به طور کامل به وجود تروریست ها سرانجام خواهد داد و این به نفع کشورهای منطقه هم هست، عملیات ما زمانی سرانجام می یابد که تروریست ها سلاح هایشان را تحویل دهند و از منطقه امن خارج شوند. هیچ تهدیدی عملیات ما را متوقف نخواهد کرد. ما قبل از شروع عملیات مان تصمیم در این باره را به روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا اطلاع دادیم.

وی گفت: به کشورهایی که ما را به تحریم تهدید می کنند می گوییم مقابل اندک، کم را از دست می دهید و مقابل زیاد، زیاد. ما هرگز تسلیم تهدیدات کشورهای استعمارگر نمی شویم و زخم هایی که سعی می کنند در اقتصاد ترکیه باز کنند روی خود شما اثر خواهد گذاشت این تهدیدات شایسته آمریکا که خود را ابرقدرت جهان می داند، نیست.

اردوغان تاکید کرد: برخی از رهبران به منظور توقف عملیات چشمه صلح با ما تماس می گیرند اما امکان اعتماد به آنها نیست.

وی اظهار کرد: سریع ترین راه حل برای مساله سوریه این است که شبه نظامیان تا امشب سلاح هایشان را تحویل دهند و مراکزشان را در مناطقی که ما به عنوان منطقه امن تعریف کرده ایم، تخریب کنند. هرگز با تروریست ها پای یک میز نمی نشینیم.

رئیس جمهوری ترکیه اظهار کرد، اگر می خواهید صحنه های کشتار غیرنظامیان را ببینید به افغانستان، راخین، قره باغ و بوسنی نگاه کنید.

وی تاکید کرد: امکان ندارد هیچ قدرت و نیرویی قبل از رسیدن به اهدافش حمله در سوریه را متوقف کند.،ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 560

به "اردوغان سریع ترین راه چاره بحران سوریه را گفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اردوغان سریع ترین راه چاره بحران سوریه را گفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید