آیا کمبود ویتامین دی با بیماری کووید-19 ویروس کرونا ارتباطی دارد؟

به گزارش مجله خبری تیرول، ویتامین دی علاوه بر نقشش در سوخت وساز کلسیم و و تراکم استخوان ّ ها در تنظیم پاسخ های ایمنی در بدن هم نقش دارد، بنابراین توجه پژوهشگران به نقش احتمالی این ویتامین در عفونت با ویروس کرونا جلب شده است.

آیا کمبود ویتامین دی با بیماری کووید-19 ویروس کرونا ارتباطی دارد؟

به گزارش خبرنگاران آنالیز های قبلی نشان داده اند که میزان های بالاتر ویتامین دی در خون با میزان های کمتر مواد التهابی در خون به نام سایتوکاین ها همراهی دارد.

بنابراین در دوران شیوع ویروس کرونا توجه پژوهشگران به نقش احتمالی این ویتامین در بیماری کووید-19 جلب شده است.

پژوهشگران آمریکایی در دانشگاه نورث وسترن در یک آنالیز بر میزان بهبودی و مرگ ومیر بیماران کووید-19 در بیمارستان ها و کلینیک ها در کشورهای با شمار بالای بیماران ثابت شده مانند چین، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ایران، کره جنوبی، اسپانیا، سوئیس، بریتانیا و آمریکا متمرکز شدند.

آنالیز این دانشمندان نشان داد بیماران از کشورهای با میزان بالای مرگ ومیر کووید-19 مانند ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا نسبت به بیماران از کشورهای با میزان پایین تر مرگ و میر ناشی از بیماری مانند فنلاند، نروژ میزان های پایین تر ویتامین دی در خونشان دارند. همچنین این آنالیز نشان داد خطر بیماری شدید کووید-19 که با واکنش شدید دستگاه ایمنی همراه است در میان بیماران دارای کمبود ویتامین دی نیز بیشتر است. این واکنش شدید ایمنی با آزاد شدن مواد التهابی (طوفان سایتوکاینی)، می تواند باعث آسیب شدید ریه ها، نارسایی تنفسی و مرگ بیماران گردد.

به نظر این پژوهشگران ویتامین دی مانع از آن می گردد که دستگاه ایمنی این واکنش شدید خطرناک را از خود در برابر عفونت ویروس کرونا بروز دهد و بنابراین داشتن میزان ویتامین دی در حد طبیعی ممکن است مانع عوارض شدید کووید-19 و مرگ ناشی از آن گردد.

البته این پژوهشگران تاکید می نمایند که نتایجی که آنها به دست آورده اند، به معنای آن نیست که همه افراد باید آغاز به مصرف افراطی مکمل های ویتامین دی نمایند. اگر از نور آفتاب، مواد غذایی و سایر منابع میزان کافی ویتامین دی دریافت می کنید و میزان ویتامین خونتان در حد طبیعی است، مصرف بیشتر این ویتامین کمکی به شما نمی کند و ممکن است در معرض اثرات سمی آن هم قرار بگیرید.

بالاخره اینکه نتایج این آنالیز هنوز باید بوسیله سایر پژوهشگران تأیید گردد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1058

به "آیا کمبود ویتامین دی با بیماری کووید-19 ویروس کرونا ارتباطی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کمبود ویتامین دی با بیماری کووید-19 ویروس کرونا ارتباطی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید