9 سرگرمی برای آرام کردن ذهن و تغییر دادن زندگی

به گزارش مجله خبری تیرول، همه ما در زندگی چالش هایی را تجربه می کنیم که اگر هنگام روبه رو شدن با آن ها آرامش داشته باشیم، خیلی راحت تر چالش ها را پشت سر می گذاریم. اما متأسفانه ذهن ما در این شرایط، معمولا واکنش هایی نشان می دهد که باعث ناآرامی ما می شود. پاسخ های غریزی و واکنش های ناشی از استرس یا ترومای روانی (ضربه روانی) می تواند ما را در شرایط سخت، آزاردهنده و گیج کننده ای قرار دهد. از طرفی دیگر نمی توانیم چالش ها را از زندگی خودمان حذف کنیم. زندگی بدون چالش، یک زندگی بدون پیشرفت و کسل کننده است. اما می توانیم بیاموزیم که چگونه آرامش ذهن داشته باشیم و آرامش را به یک روحیه ثابت در خودمان تبدیل کنیم. در نتیجه به جای اینکه شرایط سخت زندگی ما را تغییر دهد، با آرامش ذهن می توانیم شرایط سخت را تغییر دهیم.

9 سرگرمی برای آرام کردن ذهن و تغییر دادن زندگی

برای اینکه ذهنی آرام داشته باشید می توانید از سرگرمی های ساده و جذاب استفاده کنید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا چند نمونه از این سرگرمی ها را معرفی کنیم.

اهمیت سرگرمی های پرورشی در آرامش ذهن

همه ما بعد از اینکه کارهای ضروری خود را انجام می دهیم و اوقات فراغتی پیدا می کنیم به سراغ سرگرمی ها می رویم. اما سرگرمی ها کارکردهایی بیش از پر کردن اوقات فراغت ما دارند. سرگرمی ها می توانند بعضی از مهارت های ذهنی ما را تقویت کنند که خودمان کمتر به تقویت آن ها اهمیت می دهیم. تقویت این مهارت ها، کارکردهای عمومی ذهن ما را تغییر می دهد. در نتیجه این تغییرات، نه تنها ممکن است ذهنیت ما نسبت به خودمان تغییر کند بلکه احتمال دارد روش خودمان برای تعامل با دیگران را هم تغییر دهیم.

اگر این مهارت ها در نتیجه فعالیت های ذهنی منظم تقویت نشوند، توانایی ذهن ما برای ایجاد آرامش کم می شود. در این شرایط ذهن ما راه حلهایی را انتخاب می کند که نمی توانند کمک خوبی برای ما باشند. اگر راه حل مناسبی برای آرامش ذهن خودتان نداشته باشید، چیزهایی مانند مصرف مواد مخدر یا الکل، درگیری فیزیکی با دوستان یا اعضای خانواده، کار کردن بیش از حد، پرخوری یا کم اشتهایی و اختلالات روانی مانند افسردگی یا اضطراب، همگی سازوکارهای دفاعی ناسالمی هستند که ذهن های ضعیف برای ایجاد آرامش، آن ها را انتخاب می کنند.

سرگرمی ها توانایی ما در استفاده از همه مهارت های ذهنی را افزایش می دهند و در نتیجه از بروز این پیامد های ناخواسته جلوگیری می کنند. با داشتن یک ذهن کاملا آماده، بدون در نظر دریافت شرایط چالش بر انگیزی که در آن قرار گرفته ایم، می توانیم خودمان و شرایط را آرام کنیم و آرامش به گزینه انتخابی ما در هر شرایطی تبدیل می شود.

سرگرمی هایی که به شما کمک می کنند تا چالش های زندگی را به سلامت پشت سر بگذارید

راه حلهای ساده ای وجود دارد که می توانید با استفاده از آن ها به ذهنتان کمک کنید تا بتواند شرایط سخت را بهتر مدیریت کند. خوشبختانه می توانید این راه حلها را در قالب فعالیت هایی آسان، سرگرم کننده و لذت بخش تمرین کنید.

1. پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین فعالیت هایی است که می توانید برای آرامش ذهن انجام دهید. جالب است بدانید که پیاده روی با ریتمی آهسته و ثابت، اثری مشابه با تکان دادن گهواره کودک دارد. ضربان آهسته و ثابت قلب، شما را آرام می کند و به شما یادآوری می کند که هنوز نفس می کشید، هنوز قلب شما می تپد و هنوز زندگی در جریان است.

اگر برای پیاده روی به طبیعت بروید، به طور طبیعی دیدتان وسیع می شود به این معنی که چالش های زندگی باعث نگرانی شما نمی شوند؛ شما آن ها را سخت تر و بزرگتر از آنچه که هستند نمی بینید. به علاوه اینکه فعالیت های ورزشی باعث تعادل هورمونی و تنظیم حالات روحی و روانی می شوند. بنابراین پیاده روی می تواند ظرفیت روحی شما را تقویت کند تا آرامش و سازگاری بیشتری از خود نشان دهید.

2. طراحی و نقاشی

خلاقیت به گسترش مهارت های ذهنی کمک می کند. زمانی که طراحی می کنید یا نقاشی می کشید، قسمتی از ذهن شما وارد عمل می شود که می تواند احتمالات و ظرفیت ها را در نظر بگیرد. وقتی در زندگی با چالشی روبه رو می شوید که به اصطلاح در آن گیر می کنید، در واقع ذهن شما نتوانسته است احتمالات و ظرفیت ها را ارزیابی کند و برای خروج از این بن بست، راه حلی ارائه دهد. اگر ذهن شما بتواند شرایط را از زوایای مختلف و جدید بررسی کند و الگوی فکری همیشگی شما را کنار بگذارد، می توانید مسائل را حل کنید و چالش ها را پشت سر بگذارید.

تمرینات هنردرمانی، مهارت های ذهنی شما را تقویت می کنند و در نتیجه می توانید در موقعیت های مختلف زندگی، از این مهارت ها به بهترین شکل استفاده کنید. ارمغان این توانایی ارزشمند برای شما، آرامش و اعتماد به نفس بیشتر هنگام روبه رو شدن با چالش های روزمره است.

3. ساخت صنایع دستی، کار با چوب و پازل

ساختن یک چیز جدید به شما یادآوری می کند که یک توانایی ذاتی در شما وجود دارد که باعث می شود بتوانید قطعات جدا از هم را به گونه ای در کنار هم قرار دهید که یک چیز با ارزش را ایجاد کنید. این تذکر درونی باعث می شود اعتماد به نفس بیشتری را تجربه کنید که تأثیر زیادی در آرامش ذهنی شما دارد.

وقتی در شرایطی قرار می گیرید که همه چیز از کنترل شما خارج می شود و راه حلی برای مدیریت شرایط درونی خودتان و موقعیت اطرافتان ندارید، استرس بسیار زیادی را تجربه می کنید. ساختن چیزهای جدید، یک فرصت تمرینی برای ذهن شما است. وقتی می خواهید چیزی را بسازید، ذهن باید گزینه های بیشتری را ارزیابی کند و در نتیجه دید بهتری نسبت به نتیجه انتخاب هایتان پیدا می کنید. اگر با ساختن چیزهای جدید، این مهارت ذهنی را در خودتان تقویت کرده باشید، در چالش های زندگی استرس کمتری را تجربه می کنید چون اعتماد به نفس بیشتری دارید و می دانید که می توانید راه حلی برای پشت سر گذاشتن چالش پیدا کنید.

4. یادگیری زبان جدید

یادگیری زبان های مختلف باعث انعطاف پذیری بیشتر ذهن می شود. انعطاف پذیری یکی از مهارت های ذهنی لازم برای مقابله با استرس است. این مهارت است که به ذهن شما کمک می کند تا از حالت استرس به حالت آرامش منتقل شود.

وقتی زبان جدیدی یاد می گیرید، ذهن شما تمرین می کند تا کلمات و جملات را ترجمه کند و به معانی صحیحی برسد. در واقع ذهن شما برای پیدا کردن بهترین معنی، در بین معانی مختلف بارها جست وجو می کند. ذهنی که چنین مهارتی داشته باشد، در موقعیت های مختلف زندگی هم به دنبال بهترین انتخاب است و می تواند انتخاب های بیشتری را در نظر بگیرد و شما را از استرس نجات دهد. استرس زمانی پیش می آید که دید محدودی داشته باشید و ذهن شما در جایگزین کردن راه حلها ناتوان باشد.

برای نمونه ورزشکاری را تصور کنید که یک دونده حرفه ای است و هیچ کاری را به اندازه دویدن دوست ندارد. متأسفانه پای این ورزشکار در یک سانحه رانندگی آسیب شدیدی می بیند به نحوی که باید دویدن را برای همیشه کنار بگذارد.

اگر این ورزشکار ذهن انعطاف پذیری داشته باشد، از زاویه دیگری به این چالش نگاه می کند و با شرایط جدید سازگار می شود. او می تواند شرایط جدید را به فرصتی برای یک تجربه جدید تبدیل کند؛ یادگیری و کسب مهارت در رشته ورزشی دیگری مانند شنا. شنا کردن هم می تواند به اندازه دویدن برای او لذت بخش باشد.

5. مطالعه

وقتی مطالعه می کنید، ذهن شما فرصت تفریح کردن پیدا می کند. دنیای متفاوتی را تجربه می کنید و با مفاهیم جدیدی آشنا می شوید. در نتیجه می توانید نگاهتان به زندگی را تغییر دهید و خود را برای تجربه هایی جدید آماده کنید.

این تغییر با احساس شگفت انگیزی همراه است؛ حس می کنید دوباره متولد شده اید و برای اولین بار است که دنیا را می بینید. به آینده امید بیشتری دارید و حتی ممکن است درباره تجربه ای هیجان زده شوید. وقتی با دید صحیحی به زندگی نگاه کنید، زندگی آرام با زندگی چالش برانگیز فرقی نمی کند.

مطالعه باعث می شود تمرکز بیشتری داشته باشید. در چالش ها، فکرهایی روی ذهن شما مسلط می شوند که باعث حواس پرتی و ایجاد اختلالاتی مانند استرس می شوند. با تمرکز بیشتر می توانید این افکار را از خودتان دور کنید و به چیزی که لازم و صحیح است فکر کنید.

6. عکاسی و فیلم برداری

وقتی عکاسی می کنید یا فیلم می گیرید، خیلی واقع بینانه و با دقت، به تصویر داخل دوربین نگاه می کنید. در واقع ذهن خود را تحریک می کنید که زیبایی را تشخیص دهد. در نتیجه ذهن در حال تمرین روی مهارتی ویژه است. این مهارت، یافتن بهترین پاسخ ها برای پرسش های زیر است؛

  • چه چیزی را دوست دارم؟
  • کدام چیزها با یکدیگر تناسب دارند؟
  • چه چیزی کم است؟

پاسخ روشن به این پرسش ها، همان چیزی است که در زندگی به شما کمک خواهد کرد. در نتیجه با یک نگاه واقع بینانه و دقیق می توانید زندگی زیبا و لذت بخشی را بسازید که مسائل آزاردهنده و استرس زا در آن جایی نداشته باشند.

7. مدیتیشن و یوگا

تمرینات ذهن آگاهی مانند مدیتیشن و یوگا به طور ویژه برای تحریک بخشی از ذهن که وظیفه تمرکز روی موضوعات را دارد، طراحی شده اند. شما یک آرامش درونی و ذاتی دارید که افکار و احساسات ناشی از چالش ها، مانع دسترسی ذهن به این آرامش می شوند. با انجام تمرینات ذهن آگاهی، می توانید این افکار و احساسات را کنار بگذارید و آرامش درونی و ذاتی خود را تجربه کنید.

تکرار بیشتر تمرینات ذهن آگاهی و تمرکز عمدی روی تنفس یا یک چیز خاص، مهارت ذهن را در رسیدن به آرامش درونی و ذاتی افزایش می دهد. در نتیجه، حتی وقتی با چالشی روبه رو شده اید و استرس زیادی را تجربه می کنید، ذهن می تواند رابطه قطع شده شما با آرامش درونی خودتان را دوباره برقرار کند.

8. پخت و پز

یکی از بزرگترین موانع ایجاد آرامش، میل غریزی افراد به زنده ماندن است. در نتیجه این میل غریزی و به منظور دفع خطرات احتمالی، ذهن دائما خطرات را جست وجو می کند و همین باعث تغییر زاویه دید شما می شود. وقتی با چالشی روبه رو می شوید و در شرایط خطرناکی گیر می کنید، به سرعت وحشت زده می شوید، عجله می کنید، تحریک پذیر می شوید و به راحتی احساس شکست می کنید.

وقتی آشپزی می کنید، می خواهید غذا بخورید و این یعنی پاسخ دادن به ابتدایی ترین درخواست غریزی شما برای بقا. این شرایط به شما یادآوری می کند که در چه سطح پایینی از بقا قرار دارید و از چه چیزی مراقبت می کنید. این تذکر باعث آرامش شما می شود.

9. نوشتن

نوشتن کمک می کند، افکار و احساسات خودتان را بهتر ببینید. وقتی افکار و احساسات خودتان را روی کاغذ می نویسید، خودتان را بهتر می شناسید و علت انتخاب ها و عملکرد های خودتان را متوجه می شوید. این شناخت بهتر به ذهن شما کمک می کند در زندگی با قدرت بیشتری تصمیم گیری کند. در نتیجه در مدیریت زندگی پیروز تر خواهید بود.

به علاوه، با نوشتن نه تنها به تجربیات خودتان احترام می گذارید، بلکه می توانید آن ها را ارزیابی کنید. با این کار وقتی می خواهید تجربیات گذشته خودتان را تکرار کنید، کمتر دچار شک می شوید و به صحیح ترین شکل از تجربیات خودتان استفاده می کنید. برای تصمیم گیری انرژی کمتری مصرف می کنید و برای پیاده کردن راه حلهای کمکی، انرژی بیشتری خواهید داشت. در این شرایط دلیلی برای بروز احساسات منفی پیدا نمی کنید و در نتیجه با آرامش بیشتری اقدامات لازم را انجام می دهید.

سخن پایانی

ذهن انسان شگفت انگیز است و توانایی های زیادی دارد. اگر مهارت های ذهنی خودتان را پرورش دهید، زندگی شاد، آرام و پیروزی را تجربه می کنید. این مهم نیست که کدام سرگرمی را انتخاب می کنید، مهم این است که از کدام سرگرمی لذت می برید. از قلم نیاندازید، اگر هیچ کاری برای بهتر شدن اوضاع انجام ندهید، در زندگی با مسائل زیادی روبه رو می شوید.

منبع: Emedihealth

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 7 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 فروردین 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1577

به "9 سرگرمی برای آرام کردن ذهن و تغییر دادن زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "9 سرگرمی برای آرام کردن ذهن و تغییر دادن زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید