چین چگونه رهبر جهانی علم و فناوری نانو می گردد؟

به گزارش مجله خبری تیرول، فراوری مقالات چین با نرخ قابل توجهی در حال افزایش است به طوری که این کشور فاصله خود را با آمریکا به شدت افزایش داده است.

چین چگونه رهبر جهانی علم و فناوری نانو می گردد؟

با سفر به چین در پاییز سفری خاطره انگیز را تجربه کنید و از قدیمیترین تاریخچه آسیا دیدن کنید و از دیوار چین در پکن عبور کنید و به نمایشگاه گوانجو رفته و در خیابانهای شانگهای قدم بزنید.

به گزارش خبرنگار آمریکا به عنوان کشور پیشرو در حوزه فناوری نانو شناخته می گردد، اما رشد فراوری علم و فناوری در کشور چین با نرخ بالایی در حال اجرا است به طوری که به نظر می رسد طی سال های آینده، صندلی آمریکا در این حوزه به چالش کشیده گردد.

چین و آمریکا به عنوان دو کشور قدرتمند در عرصه سیاسی و تجاری، همواره رقابت تنگاتنگی در حوزه های مختلف علم و فناوری با یکدیگر دارند. فناوری های نوظهور نظیر فناوری نانو از جمله حوزه هایی است که هر یک از این کشور ها درصدد کسب سهم بیشتری در فراوری و بهره برداری از آن هستند. چین سرمایه گذاری قابل توجهی در علوم نانو انجام داده است. حمایت از ثبت اختراعات، پیشتیبانی از تحقیقات و بخش خصوصی و تدوین برنامه های دراز مدت برای توسعه فناوری نانو از جمله دلایلی است که موجب می گردد چین به عنوان رهبر آینده علم و فناوری نانو شناخته گردد.

ثبت بین المللی اختراع، روندی صعودی گرفت

آنالیز های صورت گرفته در بانک اطلاعات نانو، حاکی از این حقیقت است که چین در فراوری علم نانو از آمریکا پیشی گرفته است. چین در حوزه های مختلف سرمایه گذاری وسیعی انجام داده است و در حال پر کردن شکاف موجود میان خود با اروپا و آمریکا است. آنالیز ها نشان می دهد که در حال حاضر چین در حوزه فناوری نانو در جهت غلبه بر رقبای بین المللی خود است.

کشور اژدهای زرد در حوزه های مختلف از شبیه سازی گرفته تا تحقیقات سرطان در حال استفاده از علم و فناوری نانو است. برای مثال، در ماه ژوئیه یک تیم تحقیقات بین المللی به سرپرستی دانشمندان چینی شکل جدیدی از نانوذرات مصنوعی تجزیه پذیر را ساختند که می تواند در ژن درمانی مورداستفاده قرار گیرد.

دستاورد های چین می تواند به آن ها در پیروزی در رقابت ثبت اختراعات مهم یاری کند، اختراعات در حوزه های تحقیقاتی پیشرفته مانند سرطان، جایی که آمریکا در آن پیشرو است. حمایت قدرتمند دولت از علوم نانو نیز یک مزیت چین است. بای چونلی یکی از مدیران آموزشگاه علوم چین از حمایت دولت چین در زمینه فناوری نانو اطلاع داد.

اهمیتی که دولت برای رقابت در این عرصه قائل است با ورود فناوری نانو به عنوان یک صنعت راهبردی در برنامه سیزدهم پنج ساله موجب اطمینان از تامین بودجه دولت و حمایت قانون گذار از این فناوری می گردد.

تحقیقات نانو یک مولفه اصلی از پیشگامی Made in China 2025 است، پیشگامی که به دنبال تبدیل چین به یک نیروگاه فراوری فناوری پیشرفته است.

این به چین اجازه می دهد تا در مناطق بی شمار فناوری نانو موفقیت پیدا کند. بهبود نوآوری در بخش خصوصی نیز به چین یاری می نماید تا در رقابت در حوزه فناوری نانو پیشرو باشد. بعضی شرکت های چینی فعال در حوزه فناوری نانو در حال رشد سریع هستند. البته موسسه ها با بودجه دولتی نقش بیشتری در نوآوری فناوری نانو دارند و بخش خصوصی چندان در این زمینه قدرتمند نیست.

نانوپولیس بزرگ ترین منطقه صنعتی فناوری نانو دنیا در بخش شرقی سوژو قرار گرفته است. چین هم اکنون با شرکت های تازه تاسیس رهبری فناوری نانو در دنیا را به عهده دارد.

کارشناسان معتقدند که مشارکت بخش خصوصی فرصت تازه ای برای سرمایه ها و استعداد ها در چین فراهم می نماید تا روی تحقیقات کاربردی متمرکز شوند. این موضوع حتی در کشوری مثل چین که هنوز موسسه ها تحت حمایت دولت در اکثریت هستند، مصداق دارد.

این ترکیب استعداد رو به رشد و تمایل دولت برای تبدیل شدن به یک رهبر دنیا، در کنار توسعه بخش خصوصی، موجب می گردد تا دیگر کشور ها به سختی بتوانند با چین رقابت نمایند. جهش بزرگ چین در علم نانو تازه آغاز شده است.

استت نانو چین در سال 2019 رتبه اول در فراوری مقالات نانو را از آن خود نموده است.

بنا بر گزارش استت نانو از حدود 178 هزار مقاله نانو که در سال 2019 در مجلات JCR) Journal Citation Reports) نمایه شده، در حدود 74 هزار مقاله سهم محققان چینی است. نیروی انسانی فراوان، وجود مراکز متعدد دانشگاهی و تحقیقاتی و البته توجه ویژه به فناروی نانو سبب شده که چین در دهه گذشته در رتبه اول این شاخص قرار بگیرد. این تعداد مقاله بیش از 16 درصد از کل مقالات چین در این سال را تشکیل می دهد. بعد از چین، آمریکا با حدود 24 هزار مقاله در رده دوم قرار گرفته است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 771

به "چین چگونه رهبر جهانی علم و فناوری نانو می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چین چگونه رهبر جهانی علم و فناوری نانو می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید