غذاهایی که در تابستان نباید بخورید

به گزارش مجله خبری تیرول، عضو گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه مزاج و حالت فصل تابستان نسبت به فصول دیگر گرم تر و خشک تر است، عنوان کرد: از پر خوری و مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم که در گذشته به آن غذاهای غلیظ گفته می شد، پرهیز نمایند.

غذاهایی که در تابستان نباید بخورید

به گزارش خبرنگاران، دکتر محمود بابائیان با بیان اینکه هدف طب ایرانی ایجاد تعادل بدن در فصول و مکان های مختلف براساس حالات انسان (مزاج)است، به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: برای حفظ تعادل بدن انسان دستوراتی برای پیشگیری از بیماری ها توصیه شده که به آن تدابیر حفظ الصحه گفته می گردد.

6 اصل ضروری طب سنتی برای حفظ سلامت انسان ها

وی اعلام نمود: این تدابیر شامل 6 اصل ضروری زندگی است : مدیریت آب و هوا، خوردنی ها و آشامیدنی ها، حالات روانی، خواب و بیداری، فعالیت های ورزشی و سکون و مدیریت دفع مواد زائد و حفظ مواد ضروری.

وی اضافه نمود:این 6 اصل مذکور را اگر درست رعایت کنیم بدن انسان سالم می ماند و بالعکس اگر رعایت نگردد بدن دچار بیماری می گردد. از طرفی همانطور که گفتیم بدن انسان مزاج دارد، تمام اجسام عالم از جمله فصول هم دارای مزاج هستند.

این افراد در تابستان بیشتر مراقبت سلامت خود باشند!

عضو گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مزاج و حالت فصل تابستان نسبت به فصول دیگر گرم تر و خشک تر است. این مساله در بعضی بدن ها اثر بیشتری دارد به خصوص در افراد دارای مزاج گرم و خشک، جوانان، نوجوانان و افراد سالمند.

بابائیان گفت: برای اینکه در فصل تابستان تعادل بدن حفظ گردد دستوراتی گفته می گردد و اگر دستورات رعایت نگردد بدن دچار بیماری ها و علائمی چون تب، کهیر، جوش، خونریزی بینی، سردرد، تحریک پذیری و خشم می گردد.

تدابیر عمومی طب ایرانی برای فصل تابستان

این متخصص طب سنتی در رابطه با تدابیر عمومی برای فصل تابستان اسم کرد: یک سری تدابیر برای همه افراد و مزاج ها عمومی و یکسان است مانند اینکه به موقع دستشویی بروند، مرتب آب بنوشند ، خود را از هوای بسیار گرم یا سرد حفظ نمایند، مدیریت و کنترل خشم و مبارزه با استرس را یاد بگیرند و بدانند که همواره انسان دچار رفاه و آسایش نیست.

وی در مورد مدیریت آب و هوا در تابستان که هوا گرم و خشک است هم گفت: همه افراد باید از بیرون آمدن از خانه در ساعات گرم پرهیز نمایند و بعضی مشاغل که در طول روز مجبور به فعالیت هستند باید بیشتر کار خود را اول صبح یا نزدیک غروب انجام دهند که کمتر در معرض شدت هوای گرم قرار گیرند.

اطفال و سالمندان بیشتر در معرض کم آبی اند خصوصا زمانی که در اتومبیل هستند. بنابراین باید حواسمان باشد گروه های آسیب پذیر دچار تعریق شدید و کم آبی نشوند.

راهکارهای طب سنتی برای بیرون رفتن در تابستان

بابائیان اضافه نمود: افراد در تابستان ایام آخر هفته را در پارک ها و فضاهای سبز باشند و در شرایط عادی به منطقه ها ییلاقی و کوهستانی سفر نمایند اما در شرایط فعلی به علت شیوع کرونا مسافرت فعلا توصیه نمی گردد و فقط می توانند در شهر خود به منطقه های که ارتفاع بیشتری دارد بروند.

وی تأکید کرد: افراد هنگام خروج از منزل خصوصا در ساعات گرم از کلاه های لبه دار، لباس های نخی و خنک استفاده و از لباس های تنگ و پلاستیکی استفاده ننمایند. اطفال و سالمندان بیشتر در معرض کم آبی اند خصوصا زمانی که در اتومبیل هستند. بنابراین باید حواسمان باشد گروه های آسیب پذیر دچار تعریق شدید و کم آبی نشوند.

از مصرف این غذاها در تابستان بپرهیزید!

این متخصص طب سنتی ادامه داد: در بحث مدیریت خوردنی ها از پرخوری و مصرف غذاهای سنگین و دیر هضم که در گذشته به آن غذاهای غلیظ گفته می شد، پرهیز نمایند. زیرا دستگاه گوارش ما در تابستان ضعیف است و غذاهای گرم و سنگین، بدن را از حالت معتدل به سمت گرم شدن می برد.

عضو گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به بهداشت نیوز گفت: بنابراین باید از مصرف غذاهای سنگین و گرم مانند خرمای زیاد، شیره انگور، گوشت قرمز خصوصا گوشت گاو، حلوا، شیرینی های قنادی چرب، گردو و پسته زیاد، فست فودها، کالباس، سوسیس، غذاهای مانده و سرخ کردنی ،چیپس، پفک، پیاز تند، شاهی، سیر، چاشنی های تند مانند زنجبیل، فلفل، دار فلفل، خردل، دارچین، نوشابه گازدار پرهیز کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1792

به "غذاهایی که در تابستان نباید بخورید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غذاهایی که در تابستان نباید بخورید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید