خنک ترین مقصد تابستانی ایران کجاست؟

به گزارش مجله خبری تیرول، خبرنگاران: ایران کشوری 4 اقلیم است. در حالی که گرمای در چله تابستان در بعضی شهرها به بالای 50 درجه می رسد در مناطقی اینقدر خنک است که اصلا کولر هیچ نقش و معنا و مفهومی در خانه و زندگیشان ندارد. این روزها در چالدران در هیچ خانه ای دعوا بر سر روشن کردن یا نکردن کولر نیست.

خنک ترین مقصد تابستانی ایران کجاست؟

چالدران یکی از برترین مقاصد سفرهای تابستانی است. چالدران این روزها این قدر خنک و خوش آب و هواست که از گردش در آن سیر نمی شوید. تازه چالدران جاذبه های تاریخی هم دارد. اگر دلتان پر زده برای تماشا این گوشه فرحبخش ایران زمین با ما باشید تا با این منطقه به خوبی آشنا شوید و برای سفر برنامه ریزی بهتری داشته باشید.

منطقه سرسبز و بهشت آیینی که وصف آن رفت در شمال استان آذربایجان غربی دلبری می نماید. این ناحیه از شمال با ماکو، شرق با شهرستان های شوط و چایپاره، جنوب با شهرستان خوی و غرب با ترکیه هم مرز است. به لطف این شرایط با گردشگری در این منطقه فرصتی برای گشت و گذار در دیگر جاهای تماشای استان آذربایجان غربی پیدا می کنید. فاصله ارومیه تا آنجا 232 کیلومتر است.

برترین زمان سفر

این منطقه به میزان ای خوش آب وهواست که ساکنان شهرهای بزرگ آن نیازی به تجهیزات سردنماینده در روزهای گرم سال ندارند. به همین علت چالدران به شهر بدون کولر معروف شده است. اگر می خواهید حسابی به شما خوش بگذرد و طبیعت گردی جانانه ای داشته باشید، بهار را برای سفر به این منطقه در تقویم مسافرتی خود علامت بزنید. از آنجایی که با منطقه ای خوش آب وهوا روبه رو هستیم، این ناحیه در بهار از همواره سرسبزتر می گردد. چشمه ساران زلال، گیاهان سرسبز و پرنده های خوش الحان در بهارهای چالدران چشم انتظار گردشگران هستند. خوشی آب وهوای این ناحیه، گردشگری تابستانه را در آن دلپذیر می نماید.

این فصل برای گشت و گذار در جاهای تاریخی و طبیعت سرسبز آن مناسب است. به پاییز که رسیدیم، درجه هوا کمی کاهش پیدا می نماید؛ اما این میزان به میزان ای نیست که گردشگری در چالدران به شما خوش نگذرد. آب وهوای چالدران تا اواسط پاییز جان می دهد برای گردشگری و مسافرت های دو نفره. از اواسط پاییز تا اواخر زمستان این ناحیه را سرما و یخ بندان فرا می گیرد. با این حال اگر سرمایی نیستید و از طبیعت برفی لذت می برید، مطمئن باشید حتی در زمستان هم گردشگری در این ناحیه به شما خوش خواهد گذشت.

رستوران های روباز مشهد

رستوران نزدیک حرم مشهد

فهرست وسایل سفر به مشهد با اتوبوس

پوشش گیاهی و جانوری

نزدیک به 520 نوع از معروف ترین داروهای گیاهی در این ناحیه رشد می نماید. رزماری، زنبق، آویشن و نسترن از معروف ترین گل ها و گیاهانی است که در گوشه کنار طبیعت این منطقه خودنمایی می نماید. به هر کجای طبیعت چالدران که نگاهی بیندازید، چشمتان به چشمه های جوشان، رودهای خروشان، جویبارهای زلال و گل ها و گیاهان زیبا روشن خواهد. ناگفته پیداست در مکانی با چنین طبیعت سرسبزی، جانوران متنوعی زندگی می نمایند.

اردک های بازیگوش در تالاب های این ناحیه مشغول شنا هستند و پرنده های تیزپروازی مانند عقاب شاهی آسمان اطراف تپه های بلند را به تسخیر در آورده اند. قوچ، میش، گوزن زرد ایرانی، کل، بز و سنجاب از حیواناتی هستند که احتمال زیادی وجود دارد در حین گشت و گذار در طبیعت این ناحیه چشمتان به آن ها بیفتد. ناگفته نماند، پلنگ و سیاه گوش نیز در این ناحیه زندگی می نمایند.

جاهای تماشای این منطقه به میزان ای است که مطمئن هستیم فرصتی برای گشت و گذار در تمامی آن ها پیدا نمی کنید. غار چهل پله خضرلو،آبشار عرب دیزج،دریاچه سد بارون،تالاب ناور،قره کلیسا ،کلیسا زور زور،آرامگاه ساندوخت،قلعه بسطام بعضی از منطقه ها تاریخی این خطه سبزهستند.

چالدرانی ها به زبان شیرین ترکی آذربایجانی و کردی کرمانجی صحبت می نمایند. سخاوت مراتع سرسبز این سرزمین به دامپروری روستانشینان این ناحیه رونق بخشیده است. قره کلیسا، یکی از باستانی ترین جاذبه های تاریخی این ناحیه به شمار میرود. ارامنه این منطقه سالانه مراسم مذهبی با نام باداراک در قره کلیسا برگزار می نمایند. زائرانی از سرتاسر جهان برای شرکت در این مراسم راهی چالدران می شوند.

حتماً با توجه به تعریف و تمجید هایی که از جاهای تماشای چالدران کردیم، متوجه شده اید این سرزمین گردشگران بی شماری دارد. به لطف تعداد زیاد گردشگران، در گوشه و کنار این سرزمین هتل های شیک، مسافرخانه های لوکس و اقامتگاه های بوم گردیِ باصفا خودنمایی می نماید.

خوشمزه های چالدران

این منطقه نُقل های خوشمزه ا می پزند که در عمرتان نخورده اید. این نقل ها با مغز بادام و فندق روکش داده می گردد و بوی خوش گل از آن به مشام می رسد. پیشنهاد می کنیم اگر راهی این منطقه شدید، حتماً نُقل زعفرانی چالدرانی ها را امتحان کنید. حلوای هویج و گردو، باستخ (نوعی شیرینی خوشمزه)، لبنیات، عسل دیگر سوغات خوردنی چالدران شناخته می گردد.

مسیر دسترسی به چالدران

در هر کجای ایران که هستید باید مسیر تبریز، مرند و خوی را در پیش بگیرید. جاده خوی تا سیه چشمه چیزی حدود 90 کیلومتر با مرکز چالدران فاصله دارد. جاده ای که از آن صحبت می کنیم با طبیعتی سرسبز پوشیده شده و خستگی راه را از تن شما بیرون می نماید. در انتهای این جاده به چالدران خواهید رسید. این منطقه از تبریز حدود 235 کیلومتر دورتر است. این فاصله در عرض 3 ساعت و 15 دقیقه طی می گردد. خوی، دیگر شهر بزرگ آذربایجان غربی است که 90 کیلومتر با چالدران فاصله دارد.

سفر به چالدران با هواپیما میسر نیست؛ زیرا این شهر فرودگاه ندارد. با این حال غم به دل خود راه ندهید. کافی است با خرید بلیط هواپیما ارومیه، به این شهر برسید و مسیر چالدران را دنبال کنید. خوشبختانه این شهر ایستگاه راه آهن مجللی دارد و برای سفر با قطار می توانید برای خرید بلیط قطار ارومیه اقدام کنید. سفر به چالدران با تهیه بلیط اتوبوس ارومیه نیز یکی دیگر از راه های رسیدن به این شهر زیبا و تماشایی است.

راستی شما هم منطقه خنک و روحبخش محل زندگی خودیا مقاصد سفرتان را به ما معرفی کنید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1402 بروزرسانی: 15 تیر 1402 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 2327

به "خنک ترین مقصد تابستانی ایران کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خنک ترین مقصد تابستانی ایران کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید