خودروهای مغایر با استاندارد شماره گذاری نمی شوند

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست تاکید نمود: اگر شرکت خودروسازی نتواند استاندارد تولیدات خود را با یورو4 تطبیق دهد، شماره گذاری این تولیدات ممنوع می گردد.

خودروهای مغایر با استاندارد شماره گذاری نمی شوند

به گزارش خبرنگاران، مسعود زندی با بیان اینکه آلودگی هوا یکی از اصلی ترین چالش های زیست محیطی کلانشهرها است، گفت: در چند سال اخیر آلودگی هوا در نیمه دوم سال، به دلیل فصل سرما نمود بیشتری داشته است البته وارونگی دما، شرایط توپوگرافی، منابع آلوده نماینده هوا می توانند تشدید نماینده آلودگی هوای کلانشهرها باشند.

وی که در یک برنامه رادیویی سخن می گفت، با تاکید بر اینکه موضوع آلودگی هوا چند وجهی است و تنها مربوط به سازمان حفاظت محیط زیست نیست، در مورد قوانین مصوب برای کاهش آلودگی هوا اظهارکرد: سازمان حفاظت محیط زیست از انتهای سال 79 طرح جامع کاهش آلودگی هوا را در هفت محور دنبال کرد. پس ازآن به دنبال بازنگری طرح جامع، در سال 90 آیین نامه جدیدی را مصوب کرد و در ادامه در سال 93 راهکارهای کاهش آلودگی هوا تدوین شد. همچنین در سال 95 در معاونت اجرایی ریاست جمهوری آیین نامه معینی تدوین و به مرحله اجرا گذاشته شد. در آخرین مرحله نیز قانون هوای پاک تدوین شد که تمام دستگاه هایی که زمینه کیفیت هوا دخیل هستند، به نحوی وظایفی برای کاهش آلودگی هوا دارند.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: قانون هوای پاک تقریبا 13 آیین نامه دارد که 9 آیین نامه به طور معین مربوط به مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم است. تقریبا هفت آیین نامه ها ابلاغ شده است و ما درصدد پیگیری اجرای دقیق آن هستیم. براساس آیین نامه ها و قوانین حوزه آلودگی هوا، اقدامات بسیار خوبی در شهرها اجرا شده و شرایط کیفی هوا نسبت به گذشته بهبود یافته است به طوری که اگر شرایط گذشته ادامه پیدا می کرد، کلانشهرها دیگر جایی برای زندگی نبود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در مورد اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی هوا توضیح داد: استانداردسازی خودروها از جمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است. در حال حاضر خودروها با استاندارد یورو 4 فراوری می شوند و اگر شرکتی نتواند استاندارد خود را با این شرایط تطبیق دهد، به طور قطع مانع شماره گذاری فراوریات آن خواهیم شد.

رئیس مرکز ملی هوا در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه درمصوباتی که در حوزه کاهش آلودگی هوا داشتیم، بحث خودرو و استانداردسازی سوخت در اولویت کار قرار داشت، تاکید نمود: خودروها در کشور بر اساس استاندارد یورو 4 فراوری می شوند و سازمان حفاظت محیط زیست بر فراوری آن ها نظارت مستقیم دارد. در شش ماه اول سال جاری حدود 800 خودرو تحت تست آلایندگی قرار گرفته اند که نشانه توجه خودروسازان نسبت به استانداردسازی است. این تست ها گران هستند و برای هر خودرو تقریبا 5 میلیون تومان هزینه دارد. برای خودروهای وارداتی نیز سازوکاری را داریم تا نظارت کافی برای اطمینان از رعایت استاندارد انجام گردد. وی ادامه داد: در گذشته نه چندان دور، مسائل مونواکسید کربن و اکسیدهای گوگرد به عنوان عوامل تأثیرگذار در آلودگی شهرها وجود داشت اما در حال حاضر هیچکدام از این پارامترها مطرح نیست و مهمترین آلاینده، ذرات معلق کوچکتر از دو نیم میکرون است که منشا آن خودروها و هم بسیاری از عوامل احتراقی موجود در شهرها هستند.

کیفیت بنزین قابل قبول است

زندی با بیان اینکه سوخت یکی از اصلی ترین المان های تاثیرگذار بر آلودگی هوا است،گفت: خوشبختانه وزارت نفت اقدامات خوبی برای استانداردسازی سوخت انجام داده و سوختی که در هشت کلانشهر توزیع می گردد، استاندارد یورو 4 دارد. سازمان حفاظت محیط زیست هم با همکاری وزارت نفت از صندلی های توزیع سوخت نمونه برداری و میزان بنزن، گوگرد و سایر عناصر سوخت را کنترل می نماید.سوختی که در حال حاضر در هشت کلانشهر توزیع می گردد، مناسب است و این اطمینان را برای ما ایجاد نموده که کیفیت سوخت یورو 4 رعایت می گردد و اگر گاهی موردی باشد که بعضی از پارامترها بیشتر از حد استاندارد باشد، قابل اغماض است چون سوخت شرایط خیلی خوبی پیدا نموده است.

ایجاد تغییر در سوخت نیروگاه ها

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ایجاد تغییر سوخت نیروگاه اظهار کرد: سوخت نیروگاه ها از 30 تا 40 درصد سوخت سنگین به 10 درصد رسیده و در حال حاضر بخش عمده ای از سوخت نیروگاه ها گاز است.

زندی همچنین با اشاره به کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا گفت: در دبیرخانه این کارگروه حدود 9 کمیته تخصصی برای آنالیز و تصمیم گیری درباره هر مورد تأثیرگذار در آلودگی هوا تشکیل شده است. این دبیرخانه در تهران و دیگر کلانشهرها برای انجام کارهای اجرایی در حوزه کاهش آلودگی هوا فعالیت می نماید و در شرایط اضطرار آلودگی هوا در صورت اعلام از سوی وزارت بهداشت، تصمیم هایی برای کنترل آلودگی هوا و کاهش آسیب به شهروندان اتخاذ می نماید.

زندی از راه اندازی سامانه سیمفا برای معاینه فنی خودروها به عنوان یکی از فعالیت های تاثیرگذار یاد و اظهارکرد: حدود مجاز معاینه فنی را بازنگری کردیم اگر در محدوده های معین شده در کلانشهرها خودرو وارد گردد، دوربین های هوشمندی که نصب شده تخلف را ثبت می نمایند و مشمول جریمه می شوند و همین باعث شده مراجعات به مراکز معاینه فنی خودرو به حدود 80 درصد برسد. وی در سرانجام با اشاره به اینکه از ابتدای آبان ماه، نصب سیستم های هوشمند و دوربین ها برای کل شهر عملیاتی شده است، گفت: تعداد دوربین های نصب شده در تهران از 300 به 1200 رسیده است و تمامی حرکات خودروها ثبت می گردد و اگر خودرویی معاینه فنی نداشته باشد، به طور قطع مشمول جرایم خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "خودروهای مغایر با استاندارد شماره گذاری نمی شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خودروهای مغایر با استاندارد شماره گذاری نمی شوند"

نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید