جوادی یگانه: به دنبال ایجاد فرآیندی موثر در زمینه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی هستیم

به گزارش مجله خبری تیرول، شب گذشته نخستین جلسه شورای سیاست گذاری کارگروه تغییر رفتار شهروندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران برگزار گردید.

جوادی یگانه: به دنبال ایجاد فرآیندی موثر در زمینه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی هستیم

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، شب گذشته نخستین جلسه شورای سیاست گذاری کارگروه تغییر رفتار شهفرایندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران با حضور محمدرضا جوادی یگانه معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مجتبی دانشور مدیرکل آموزش شهفرایندی، آرش نصر اصفهانی مدیرکل دفتر مطالعات اجتماعی و فرهنگی مصطفی موسوی لاری مدیرکل هماهنگی امور مناطق شهرداری، حسین گنجی معاون تبلیغات مرکز ارتباطات و امور بین الملل، مهدی نادمی مدیرعامل سازمان بازنشستگی، محمد حسن بوچانی مدیر مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر، مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی، خانم نرگس رجایی معاون اجتماعی سازمان پسماند، مسعود عابدی مدیر روابط عمومی سازمان پسماند، عاقل منش دبیر شورای پژوهش سازمان پارک ها، جعفری شهرستانی مدیرکل ارزیابی عملکرد و بهبود مدیریت شهرداری تهران جمعی از مدیران شهری برگزار گردید.

در ابتدای این جلسه جوادی یگانه با تاکید بر اینکه معاونت اجتماعی و در راس آن اداره کل آموزش های شهفرایندی در نظر دارد با اجرای سلسله برنامه های مدون در فضای آپارتمان های شهر تهران و تغییر در رفتار شهفرایندی در حوزه های محیط زیست و همسایگی گام های موثری بردارد گفت: وقتی موضوع شهر و شهفرایندی مطرح می گردد، به طور معمول بین فرد شهرنشین و شهفرایند سودمند تفاوت های ویژه ای وجود دارد. چنان که شهفرایند بودن بر خصلت همراهی و مشارکت و همچنین حفظ حریم شخصی تاکید دارد و آپارتمان به عنوان یکی از مهم ترین میدان های خاص در این فضا عموما مورد غفلت در فرآیند سیاست گذاری و عمل قرار گرفته است.

وی در تشریح تفکیک شهفرایند سودمند و فردی که تنها شهرنشین است، توضیح داد: شهرنشین کسی است که صرفا سکونت فیزیکی در شهر دارد و از امکانات شهر استفاده می نماید اما، در نقطه مقابل شهفرایند سودمند فردی است که علاوه بر استفاده و برخورداری از امتیازات شهرنشینی، تکالیف خود در قبال شهر را انجام می دهد که انجام این تکالیف را میتوانیم در قالب رفتار متناسب شهفرایندی دسته بندی کنیم.

جوادی یگانه با اشاره به اهداف طرح تغییر رفتار شهفرایندی در حوزه های محیط زیست و همسایگی شهر تهران اضافه نمود: برای عملی شدن تغییر رفتار شهفرایندی می توانیم در زمینه های محیط زیست، همسایگی و حقوق متقابل شهفرایندی تغییراتی را با روش های آموزشی اعمال کنیم تا شاهد بهبود شرایط کنونی باشیم.

معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران با بیان اینکه سیاست های تغییر رفتار اجتماعی می بایست با فن متقاعدسازی شهفرایندان برای تغییر نگرش افراد صورت گیرد، ادامه داد: مهم ترین بحث در متقاعدسازی روش و شیوه های پیغام رسانی به مخاطبان، ایجاد بستر هایی برای گفت: وگو، فضاسازی برای کنشگری موثر شهفرایندان است که می تواند منجر به متقاعد شدن افراد برای تغییر رفتار شهفرایندان در ابعاد مختلف گردد.

وی در تشریح ابعاد تغییر رفتار شهفرایندان در حوزه محیط زیستی گفت: می توانیم برای اجرای این طرح در سطح شهر ابتدا به سراغ مجتمع های مسکونی، آپارتمان ها، کسب و کار های بزرگ و کوچک، مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه ها و با تمرکز خاص بر فروشگاه های زنجیره ای به ویژه شهفرایند برویم تا با اجرای برنامه های مدون شاهد تحقق کاهش پسماند، حذف شیرابه، اصلاح الگوی مصرف و خرید، تفکیک پسماند و کاهش استفاده از کیسه پلاستیک در این بخش باشیم. چراکه مشخص سیاست بر اساس میدان عمل و ذی نفعان مختلف می تواند تاثیرگذاری پایداری را به دنبال داشته باشد.

جوادی یگانه در تشریح بهبود رفتار های همسایگی در طرح تغییر رفتار شهفرایندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران نیز مطرح کرد: می توانیم با طراحی رویداد های گرامیداشت همسایگی در زمینه اصلاح الگو های رفتار های شهفرایندان در بخش همسایگی نیز شاهد تغییراتی باشیم.

وی بر ضرورت ارتقاء رفتار مرتبط با حقوق متقابل شهفرایندی در این طرح تاکید و بیان نمود: متاسفانه همیشه در مجتمع های مسکونی و آپارتمان ها شاهد بروز اختلافاتی از جنس حقوق شهفرایندی هستیم. از همین رو در نظر داریم در طرح تغییر رفتار شهفرایندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران در جهت اصلاح این رفتار ها و بهبود روابط همسایگی نیز گام های اساسی برداریم.

جوادی یگانه ادامه داد: نظر به سابقه مشخص سیاست های اجتماعی در شهر تهران و با توجه به مغفول ماندن آپارتمان به عنوان یکی از مهم ترین میدان های حاضر و فعال در محیط شهری معاونت اجتماعی و فرهنگی در نظر دارد این بار با رویکرد متمرکز و با همکاری نهاد ها و واحد های مربوطه در حوزه شهری تغییر رفتار شهفرایندی و پایدارسازی مجموعه شیوه های زیست ایمن و موثر را به اجرا گذارد.

وی خاطر نشان کرد: از آنجائیکه سابقه آموزش از سوی حوزه های مختلف از جمله پسماند، آتش نشانی و آموزش مهارت های شهفرایندی و ... به صورت مستقل صورت گرفته است، این بار به جهان آن هستیم تا به وسیله ایجاد یک فرآیند متمرکز در کارگروه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی مجموعه آموزش های واحدی را برای گروه های مخاطب مختلف از جمله بچه ها، نوجوانان، جوانان و زنان و سالمندان ایجاد کنیم.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اعلام اینکه محدوده انجام طرح تغییر رفتار شهفرایندی در حوزه های محیط زیست و همسایگی شهر تهران در فاز آزمایشی در امسال شامل مناطق 3، 5، 12، 16 و 22 می گردد و در سال آینده پس از بازبینی مجدد و برطرف اشکالات احتمالی در تمامی مناطق 22 گانه به اجرا گذاشته می گردد، توضیح داد: در فرایند اجرای این طرح ائمه مساجد، تسهیلگران مناطق، مدیران محلات، سمن ها، دانش آموزان، دانشجویان و سالمندان حضور خواهند داشت.

لازم به ذکر است در سرانجام این جلسه معاون اجتماعی و فرهنگی شهردار تهران مجتبی دانشور را به عنوان دیبر کارگروه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی با هدف سیاست گذاری در جهت تغییر رفتار شهفرایندی با تاکید بر حوزه های محیط زیست و همسایگی در شهر تهران معرفی کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 28 بهمن 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 761

به "جوادی یگانه: به دنبال ایجاد فرآیندی موثر در زمینه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوادی یگانه: به دنبال ایجاد فرآیندی موثر در زمینه ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید