جاذبه های گردشگری تخت سلیمان؛محل تولد زرتشت

به گزارش مجله خبری تیرول، در 45 کیلومتری شال شرقی تنکاب ، تخت سلیمان با دیدنی های بسیار و زیبا و مناطق تاریخی بی نظیر در یک دره بسیار سر سبز قرار گرفته است . شهر زیبا و مرتفع تخت سلیمان نام های دیگری مانند شهر گنجک و آتشکده آذرگشنسب نیز دارد.

جاذبه های گردشگری تخت سلیمان؛محل تولد زرتشت

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

گنج تخت سلیمان

مجموعه بناهای تاریخی در تخت سلیمان در اطراف چشمه رسوبی ساخته شده است . تخت سلیمان به باور بسیاری، محل تولد زرتشت به حساب می آمده و احداث آتشکده آذرگشنسب در این محوطه به عنوان مهم ترین معبد مورد احترام ایرانیان زرتشتی در زمان ساسانیان می تواند مهر تاییدی برای این باور باشد.

تخت سلیمان محل تولد زرتشت

در تخت سلیمان آثار تاریخی فراوانی مانند :ویرانی های بجا مانده از آتشکده آذرگشنسب ، آثار معماری مانند چهار طاقی آتشکده و سازه های آیینی وابسته بدان، نیایشگاه آناهیتا، کاخ های دوران ساسانی و پادشاهان آن ها وجود دارد که برای دیدن این آثار باید از دو راستا زنجان و تکاب استفاده کرد.

آتشکده آذر گشنسب تخت سلیمان

در قلعه تاریخی تخت سلیمان آتشکده آذر گشنسب وجود دارد که به عنوان یکی از مهم ترین آتشکده های دوره ساسانی، آتشکده شاهی و جنگ آوران، ایوان خسرو، معبد آناهیتا، آتشگاه های کوچک و دروازه ها و دیوارهای مستحکمش از مهم ترین بناهای تاریخی جهان است.

امروزه تنها آثاری از آتشکده آذر گشسب باقی مانده است که با نام تخت سلیمان خوانده می شود.خسرو انوشیروان و خسرو پرویزاز پادشاهان ساسانی بودند که توجه ویژه ای به این آتشکده داشته اند و نسبت به آبادانی آن کوشیده اند.

آتشکده آذر گشنسب تخت سلیمان مهم ترین آتشکده ساسانیان

آتشکده آذر گشنسب به نامهای مختلفی از جمله گنزک (GANZAK) یا گنجه نامیده می شد همچنین رومی ها آن را گزکا (GAZKA) و اعراب آن را شیز (SHIZ) در زمان ایلخانان به ستوریق شهرت داشت .

قدمت این آتشکده به به بیش از 3 هزار سال پیش می رسد . در این آتشکده مراسمات مذهبی ، نیایش های آیینی برگزار می شد و همچنین این آتشکده محل برگزاری برگزاری جشن ها و تاجگذاری پادشاهی بود.

آتشکده آذرگشنسب تخت سلیمان با قدرمت سه هزار ساله

آتشکده آذرگشنسب از آتشکده های مهم زمان قدیم و ثروتمندترین نیایش گاه زمان خود بوده است که آتش جاویدان آن به مدت 7 قرن نقش بسیاری دراقتدار آیین زرتشت و وحدت سیاسی و اجتماعی حکومت ساسانی داشته است.

تخت سلیمان و دریاچه بینظیرش

بناهای تاریخی تخت سلیمان در اطراف دریاچه ای طبیعی با عمق آب بیش از 120 متر ساخته شده است که آب این دریاچه از درون زمین تامین می شود و به علت املاح زیاد غیر قابل آشامیدن است و همچنین برای کشاورزی نا مناسب است.

آب این دریاچه به اطراف می ریزد و به علت دارا بودن املاح با گذشت زمان رسوباتی در اطراف این دریاچه تشکیل شده که باعث شکل دادن به لبه دریاچه شده است.

تخت سلیمان و آثار بینظیرش

مهم ترین آثار تخت سلیمان بناهای تاریخی زمان اشکانیان و ساسانی و ایلخانان مانند آتشکده و تالارهای دوره ساسانی است. در کوه بلقیس و زندان سلیمان در نزدیکی تخت سلیمان هم برخی آثارهای باستانی وجود دارد. یونسکو کاوشگاه باستانی شیزرا به عنوان میراث جهانی شناخته است .

منبع: گردشبان
انتشار: 25 اسفند 1399 بروزرسانی: 25 اسفند 1399 گردآورنده: teroll.ir شناسه مطلب: 1550

به "جاذبه های گردشگری تخت سلیمان؛محل تولد زرتشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری تخت سلیمان؛محل تولد زرتشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید